۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
وضعیت بودجه دارویی در سال آینده
مدیرکل مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تشریح کرد

وضعیت بودجه دارویی در سال آینده

مدیرکل مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: برآورد ما این است که به نوعی یارانه‌ای که به ارز ترجیحی داده می‌شد و منابع حاصل از ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش بازار، حمیدرضا اینانلو مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: قاعدتا با مکانیسم انتقال منابع حاصل از ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی به سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانیم همچنان محافظت مالی از بیماران را برای جلوگیری از افزایش پرداخت از جیب بیماران داشته باشیم.

وی درباره وضعیت بودجه دارو در سال ۱۴۰۱ ادامه داد: امسال حدود ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به بخش دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده بود که البته باید توجه داشت حدود ۲ میلیارد دلار آن را تا نیمه اول سال اختصاص داده بودند و مابقی با تأخیر تخصیص یافت که این تأخیر مشکلاتی را در تأمین دارو ایجاد کرد.

نسخه پیچی برای دارو و تجهیزات پزشکی در صورت تک نرخی شدن قیمت ارز آن‌ها
وی درباره مابه التفاوت ارز تخصیص یافته امسال در بخش دارو نسبت به پارسال گفت: درباره مابه‌التفات، این پیش‌بینی وجود دارد که اگر بحث تک نرخی شدن ارز مطرح شود، برآورد ما این است که به نوعی یارانه‌ای که به ارز ترجیحی داده می‌شد و منابع حاصل از ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان است که طبق معمول با مکانیسم انتقال به سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانیم همچنان محافظت مالی از بیماران را برای جلوگیری از افزایش پرداخت از جیب بیماران داشته باشیم.

اینانلو افزود: مابه‌التفاوت ارز امسال نسبت به پارسال نزدیک به هم است و خیلی متفاوت نیست، اما باید توجه کنیم که امسال با دو موج سنگین کرونا مواجه بودیم و قاعدتا بخشی از داروهایی که ما در حوزه کرونا مصرف کردیم، از همین منابع ارزی تخصیص یافته بوده است.

وی ادامه داد: ارزی که بنا است به دارو داده شود، چند مؤلفه دارد؛ یکی اینکه ارز ما باید مناسب، به اندازه و در زمان‌بندی‌های مناسب داده شود، همچنین نوع ارزی که برای تأمین منابع دارویی نیاز داریم، با توجه به اینکه منابع دارویی ما متنوع است و از کشورهای مختلف و متعددی همانند هند، چین، اروپا و ... تأمین می‌شود، از نظر تنوع باید به گونه‌ای باشد که به موقع و به اندازه کافی بتوانیم دارو را در اختیار بیماران قرار دهیم.

مزیت ارائه یارانه دارو از کانال بیمه‌ها
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره تخصیص مستقیم منابع به واردکنندگان دارو یا به بیمه‌ها گفت: اگر منابع به تأمین‌کنندگان داده شود، درست است که قیمت دارو را پایین می‌آورد، اما این قیمت پایین دارو، خودش جذابیت‌هایی دارد که دارو از کانال‌های توزیع رسمی خارج شود و بحث قاچاق معکوس را به دنبال دارد. همچنین می‌تواند بحث مصرف القایی و افزایش مصرف غیرمنطقی دارو را به دنبال داشته باشد. این درحالی است که روش‌هایی در دنیا وجود دارد و آن هم این است که تخصیص منابع بهینه باشد؛ یعنی همان تخصیص منابع به بیمه‌ها، که روشی آزموده شده است و تجربه آن در کشور وجود دارد و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

اینانلو درباره احتمال افزایش قیمت دارو با تک نرخی شدن ارز و تخصیص مابه التفاوت نرخ ارز به بیمه‌ها برای جبران هزینه‌های دارویی مردم، افزود: طبق معمول با این اقدام قیمت اصلی دارو واقعی می‌شود، اما اگر بتوانیم این منابع را به بیمه‌ها پرداخت کنیم، قاعدتا پرداختی بیمار تفاوتی نخواهد داشت.

وی درباره علت افزایش قیمت دارو در ۶ ماهه دوم امسال گفت: قیمت دارو جزو اقلامی است که از مؤلفه‌های متعددی متأثر می‌شود که می‌تواند متأثر از رشد قیمت نهاده‌هایش، افزایش قیمت داشته باشد. همچنین بحث هزینه‌هایی مانند دستمزد، انرژی، بورس و... نیز وجود دارد که هزینه است و قیمت دارو را متأثر می‌کند. همچنین بخشی از افزایش قیمت دارو می‌تواند متأثر از این باشد که به دلیل تأخیر در تخصیص ارز، برخی داروهایی که تولید داخلی هستند و نوع خارجی آن‌ها هم وجود دارد و طبق معمول اولویت ما حمایت از داروهای تولید داخل است، ممکن است ارز آن تغییر کند و روی قیمت دارو تأثیر بگذارد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره پیش‌بینی افزایش بالای ۱۵ درصدی قیمت دارو افزود: باید توجه کرد که عدد تورم عمومی که در کشور اتفاق می‌افتد، چند برابر این عدد است و دارو هم قاعدتا مستثنی نیست.

کد خبر: ۱۳۸٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha