۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
پیچیدن بوی رکود در گلفروشی‌ها | «گرانی» طراوت را از بازار گرفت
«بازار» از مشهد گزارش می‌دهد؛

پیچیدن بوی رکود در گلفروشی‌ها | «گرانی» طراوت را از بازار گرفت

مشهد- با وجود اینکه دو هفته تا نوروز باقی نمانده است اما گل‌فروشی‌ها هم چون سال‌های گذشته و در این ایام با ازدحام فروش روبرو نبوده و مانند روزهای عادی فعالیت دارند.

بازار؛ گروه استان ها: همه‌ساله در این ایام در مقابل بسیاری از گل‌فروشی‌ها انبوهی از گلدان‌های متعدد و سبزه‌های آراسته و نیز دسته‌های متعدد گل خودنمایی می‌کرد که به نظر می‌رسد امسال رنگ و بوی سالیان پیش را ندارد.

هم‌زمان با شیوع کرونا بسیاری از صنوف در کشور متحمل ضرر شدند؛ ضررهایی که این بار مقصر یک‌نهاد و سازمان نبود بلکه ویروسی بود که کل جهان را درگیر کرده است. در ادامه با شیوع دوباره کرونا مشکل برخی از صنوف نه‌تنها حل‌نشده بلکه بیشتر نیز شده است و در این راستا یکی از صنوفی که از کرونا ضرر جدی دید تولیدکنندگان گل هستند.

این تولیدکنندگان به دلیل از دست دادن بازار فروش خود در انتهای سال و اعیاد رجب و شعبان و دهه کرامت با ضررهای چند صدمیلیونی و میلیاردی مواجه شدند و هرروز که می‌گذرد این ضررها بیشتر نیز می‌شود.

تعطیلی تالارها و عدم برگزاری مراسم عروسی و عزا و حتی خودداری بیمارستان‌ها از پذیرش ملاقاتی‌ها و برچیده شدن دید و بازدیدها همگی دست‌به‌دست هم داد تا صنف گل‌فروش‌ها هر روز از تعداد مشتریانش کاسته شود.

امسال با فراگیری واکسیناسیون و تا حدی عادی شدن روابط اجتماعی به نظر می رسد که وضعیت این صنف در مقایسه با سال گذشته رو به بهبود گذاشته باشد لذا با «محمود علیان» رئیس اتحادیه گلفروشان و سموم و دفع آفات نباتی مشهد مقدس پیرامون همین موضوع به گفت‌وگو نشستیم.

* وضعیت فروش گل و گیاه در آستانه نوروز ۱۴۰۱ چگونه است؟
متاسفانه در دوران کرونا این صنف با افت فروش مواجه بوده است و این روز ها نیز که کمی بازار رونق گرفته است اما به دلیل افزایش قیمت محصولات استقبال زیادی مانند گذشته نمی شود و این بازار هم مانند بازار خودرو راکد و قیمت ها همچنان بالا است زیرا قیمت تولید گران تمام می شود.

پیچیدن بوی رکود در گلفروشی‌ها | «گرانی» طراوت را از بازار گرفت

* علت افزایش چند برابری گل و گیاه طی دوسال اخیر چیست؟
علت افزایش قیمت گل و گیاه را می توان افزایش بیش ازحد قیمت تمام شده تولید عنوان کرد. برای مثال در دوسال قبل هزینه یک خودروی کمپرسی خاور «خاک برگ» که از تهران یا سایر شهرها به مشهد حمل می شد تنها حدود ۷۰۰ هزار تومان بود اما درحال حاضراین رقم حدود به حدود ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان یعنی حدود ۵ برابر گذشته رسیده است.

در همین راستا سم و کود نیز قیمت آن ۱۰ برابر شده است و یا همین گلدان های پلاستیکی به عنوان کم قیمت ترین وسیله مورد استفاده که هر عدد آن تنها ۱۰۰ تومان قیمت داشت در حال حاضر به قیمت هر دانه ۵ هزار تومان رسیده است.

پیش از این پلاستیک پوشش گلخانه متری ۸ هزار تومان خریداری می کردیم ولی حالا باید متری ۹۰ هزار تومان خریداری کنیم و لذا هر یک از این اقلام را که در تولید محصول افزایش نجومی داشته است را که محاسبه کنید آنوقت علت گران شدن کاملا واضح و ملموس است.

* افزایش دلار چه تاثیری بر کار شما داشته است؟
کمبود های زیادی در بازار گل و گیاه کشور وجود دارد و افزایش نرخ دلار موجب کاهش واردات نهاده ها و پیاز گل از کشورهای دیگر شده است. تا پیش از افزایش قیمت دلار واردات نهاده ها و پیاز گل از کشور های دیگر برای واردکننده صرفه اقتصادی داشت اما اکنون کاهش میزان متقاضی برای موارد مذکور واردات این دسته از محصولات را محدود کرده است.

از طرف دیگر بسیاری از سموم به دلیل وارداتی بودن قیمت آن حداقل ۴ تا ۸ برابر شده است و لذا ارتباط مستقیم افزایش دلار بر روی اجناس وارداتی کاملا مملوس است.

* آیا با وجود واکسیناسیون شرایط بازار بهتر نشده است؟
متاسفانه دو سال گذشته جزو بدترین سال ها برای فعالین در این حوزه بوده و آن ها فروشی نداشتند. همیشه در اعیاد یا جشن ها، تعداد زیادی سبد گل سفارش داده می شد که در طی دوسال گذشته این سفارشات به حداقل رسید و حتی برخی افزاد این سبد ها را از بازار گل تهیه می کنند و لذا گل فروشی ها با مشکل فروش روبرو هستند.

از طرفی قیمت گل خیلی افزایش یافته است و لذا برخی خانواده ها از خرید سبد و یادسته گل خودداری می کنند و چون خرید و هدیه دادن یک یا دو شاخه گل را هم چندان محترمانه نمی دانند لذا به طور کلی از خرید گل صرف نظر می کنند.

* چه تعداد واحد صنفی دایر است و طی دوران کرونا چه تعداد از واحدها تعطیل شده اند؟
متاسفانه از ۹۰۰ واحد بیش از ۱۵۷ واحد در این مدت تعطیل شده اند.

پیچیدن بوی رکود در گلفروشی‌ها | «گرانی» طراوت را از بازار گرفت

* یک مشکلی که برخی شهروندان اعتراض دارند فروش خاک های بسته بندی شده در گل فروشی ها است.آیا این خاک ها شرایط استانداردی دارند؟
متاسفانه استانداردی برای خرید خاک گلدان تعریف نشده است و یا پروانه بهره برداری از طرف کشاورزی نیز ندارد از این رو هرکسی این کاررا انجام می دهد.متاسفانه روی بسته های خاک گلدان نظارتی وجودندارد و باید نظارت دولتی وجودداشته باشد و این موضوع زیر نظر اتحادیه گل و گیاه نیست و تعدادی از این خاک ها بسته هاییش از تهران می اید و لذا بنده هم اعتقاد دارم تا سازمان کشاورزی و یا اداره استاندار باید بر روی این کار نظارت داشته باشند.

برای مثال در بازار روز هر شخصی بسته های خاک را می فروشد بطور قطع نمی توان مطمئن بود که این خاک ها دارای استاندار لازم می باشند و فاقد آشغال و حشرات موذی نمی باشند.

در این راستا ما از مشتری ها تقاضا داریم تا خاک مورد نیاز گلدان را از اماکن معتبر خرید کنند و از آن جا که اتحادیه نمی تواند برند خاصی را معرفی کند لذا توصیه می شود از جاهایی که تولید کننده های شناخته شده ای هستند خرید شود.

* چشم اندازه شما در خصوص رونق بازار گل و گیاه تا پایان سال و آغاز نوروز چگونه است؟
از همین حالا مشخص است که نوروز امسال در حوزه گل و گیاه مانند شرایط قبل از کرونا نخواهد بود و ما هم چنان باز هم با رکود نسبی همراه هستیم زیرا در گذشته گل و گیاه در سبد خانواده به ویژه در ایام نوروز جایگاه ویژه ای داشت اما در حال حاضر به دلیل گرانی از سبد خرید خانواده ها خارج شده و اغلب خانواده ها ترجیح م یدهند به جای خرید یک گلدان ۲۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومانی این هزینه را به خرید کالاهای اساسی مانند گوشت و برنج اختصاص دهند.

* در حال حاضر در شبکه های مجازی هم شاهد فروش گل و گیاه هستیم آیا نظارتی بر روی آن ها هست؟
متأسفانه در شبکه های اجتماعی فروشگاه های اینترنتی و مجازی بسیاری شکل گرفته که بدون هیچ نظارتی در این بازار مشغول فعالیت هستند این شبکه ها و فروشندگان بعضا سفارشات را تحویل هم نمی دهند و یا با قیمت های بالا به دست مشتری می رسانند که در این زمینه شکایات زیادی به ما شده ولی به دلیل ناشناخته بودن افراد در فضای مجازی نمی توان پیگیری درستی انجام داد.

کد خبر: ۱۳۸٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha