۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
حقوق کارگران برای سال آینده کمتر از ۶میلیون نیست!| آشفتگی در بازار کار در پی دستمزد کم کارگران
گزارش بازار از آخرین اظهارات و وعده ها؛

حقوق کارگران برای سال آینده کمتر از ۶میلیون نیست!| آشفتگی در بازار کار در پی دستمزد کم کارگران

نمایندگان شورای عالی کار درحالی رقم ۹ میلیون تومانی سبد معیشت را برای محاسبات نرخ دستمزد کارگران تصویب کرده اند که پیش بینی می شود این شورا برای سال آینده حداقل دستمزد کارگران را ۶ میلیون در نظر گیرد.

بازار؛ گروه ایران: مثلث سه ضلعی متشکل از نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان برای تعیین دستمزد سال آینده تاکنون جلسات متعددی را برگزار کرده اند تا طبق روال هر ساله قبل از سال ۱۴۰۱ حقوق و دستمز کارگران تعیین و مشخص شود. جلساتی که هر کدام از نمایندگان تلاش می کنند برای دفاع و حمایت از حقوق مجموعه های تحت نظرشان حرف خود را به کرسی بنشانند، آنطور که اعضای صنفشان با مشکل تامین نیاز مالی، حفظ اشتغال و معیشت آن هم در این روزها که تورم کمرشکن و هزینه های زندگی، تولید و ... بشدت بالارفته است مواجه نشوند.

طبق گفته اعضای شورای عالی کار به احتمال قوی رقم نهایی دستمزد کارگران ۲۱ اسفند ماه جاری مشخص و اعلام می شود اما همچنان اعضای شورا برای رسیدن به رقمی مشخص آنگونه که معیشت گروه کارگری با حقوقی مناسب و رضایت بخش به خوبی حفظ و از طرفی کارفرمایان نیز با مشکل تامین پرداخت دستمزدها روبه رو نشوند، چانه زنی می کنند.

هر چند اعضای گروه تا کنون برای تعیین دقیق دستمزد کارگران رقمی مشخص را ارایه نکرده اند، اما خواسته گروه کارگری رساندن دستمزد کارگران به سبد معیشت بود که البته چنین خواسته ای در جلسات گذشته این شورای در کمیته دستمزد با رقم ۹ میلیون تومان به تصویب اعضا رسید، رقمی که بیانگر آن است دستمزد کارگران برای سال آینده رقمی مناسب و رضایت بخش تعیین شود.

برای مشخص شدن میزان دستمزد کارگران در سال آینده، متناسب با رشد نرخ تورم و سبد معیشت، جلسات متعددی برگزار شده است، تاکنون به جز متقاعد شدن اعضای شورا در کمیته دستمزد با نزدیک کردن حقوق کارگران با سبد معیشت ۹ میلیون تومان توافقی حاصل نشده است

متقاعد شدن اعضای شورای عالی کار با سبد معیشت ۹ میلیون تومان برای محاسبات نرخ دستمزد
هادی ابوی طرقبه، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره خروجی جلسات تعیین نرخ دستمزد کارگران برای سال آینده گفت: برای مشخص شدن میزان دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ متناسب با رشد نرخ تورم و سبد معیشت، جلسات متعددی از ماه گذشته برگزار شده است که تاکنون به جز متقاعد شدن اعضای شوراع در کمیته دستمزد با نزدیک کردن حقوق کارگران با سبد معیشت ۹ میلیون تومان توافقی حاصل نشده است، البته تصویب چنین رقمی می تواند نوید بخش رقمی مناسب برای تعیین نهایی حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده باشد.

وی با بیان این که شنبه ۱۴ اسفند نیز نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایان و دولت برای ورود به تعیین نرخ دستمزد کارگران جلسه خواهند داشت گفت: در این جلسه نظرات اعضا در مورد چگونگی تعیین دستمزد کارگران مطرح و هر کدام از اعضا به دفاع از صنف خود خواهند پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که هزینه های زندگی به دلیل رشد نرخ تورم و گرانی ها افزایش یافته و گذران زندگی این روزها برای قشر کارگری در پی فشارهای اقتصادی و کم ارزش شدن پول ملی زیاد شده است، بنابراین از دولت انتظار داریم که روی این موضوع تمرکز بیشتری کند تا با یاری کارفرمایان، کارگران نیز بتوانند از حداقل حقوقی مناسب آنگونه که زندگی آبرومندانه ای داشته باشند برخوردار شوند.

توقع جامعه کارگری این است که این قشر از حقوق واقعی متناسب با رشد نرخ تورم برخوردار شوند چرا که هرساله علاوه بر تورمی که از مراجع آماری اعلام می شود، جامعه نیز با پدیده تورم انتظاری مواجه می شود و این موضوع فشار های زیادی را به کم درآمدها وارد می کند

اعضای شورای عالی کار تورم انتظاری سال آینده را نیز در نظر گیرند
ابوی اظهار داشت: توقع جامعه کارگری این است که این قشر از حقوق واقعی متناسب با رشد نرخ تورم برخوردار شوند چرا که هر ساله علاوه بر تورمی که از مراجع آماری اعلام می شود جامعه با پدیده تورم انتظاری نیز مواجه می شود و این موضوع فشارهای اقتصادی زیادی را به کم درآمدها تحمیل می کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه دستمزد کم کارگران فرایند عرضه و تقاضای نیروی کار را در این بازار به هم ریخته و موجب شده است که کارفرمایان در بنگاههای اقتصادی، کارخانه ها دنبال کارگر باشند، گفت: افزایش میزان هزینه های زندگی و حقوق اندک ۴ یا ۵ میلیونی برای کارگری که بعضا آینده شغلی مطمئنی نیز ندارند کفاف هزینه ای زندگی آنها را با این رقم نمی دهد این موضوع باعث شده تا هم کارگران با ترک کارخانه ها جویای کار با حقوق مناسب شوند و هم اینکه کارفرمائیان برای جذب نیرو دچار مشکل شوند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران تصریح کرد: در چنین شرایطی اعضای شورای عالی کار در جلسات تعیین دستمزد طوری باید جوانب و زوایا را در نظر گیرند که دستمزد کارگران به سبد معیشت نزدیک شود آنگونه که حداقل حقوقی (کف حقوق) که کارگر بتواند در سال آینده دریافت کند کمتر از ۶ میلیون تومان در ماه نشود .

از آنجایی که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کف حقوق کارمندان دولت را برای سال آینده به ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان رساند بی تردید تعیین حداقل دستمزد کارگران نیز در شورای عالی کارکمتر از ۶ میلیون تومان در ماه (کف حقوق) نخواهد بود

حداقل حقوق و رقم دستمزد کارگران برای سال آینده نباید کمتر از ۶ میلیون شود
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: با توجه به افزایش هزینه های زندگی و تورم، نرخ دستمزد کارگران برای سال آینده نیز باید رقم قابل توجهی در نظر گرفته شود تا این قشر زحمت کش و کم درآمد در مقابل گرانی ها بتوانند نیازهای زندگی خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه تعارض سیاست گذاریهای دولت به دلیل رشد نرخ تورم هر ساله مشکلاتی را برای تعیین نرخ حقوق و دستمزدهای ایجاد می کند، اظهارداشت: کم توجهی به مهار نرخ تورم و کنترل قیمت ها موجب شده است تا هزینه های زندگی برای مردم افزایش یابد و تصمیم گیران بناچار حقوق و دستمزدها را نیز سالانه متناسب با رشد نرخ تورم افزایشی در نظر گیرند که البته این موضوع متاسفانه به دلیل وجود دور تسلسل همدیگر را خنثی می کند و درمان آن نیز ساده نیست.

حاج اسماعیلی اظهارداشت: از آنجایی که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کف حقوق کارمندان دولت را برای سال آینده به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رساند بی تردید تعیین حداقل دستمزد کارگران نیز در شورای عالی کارکمتر از ۶ میلیون تومان در ماه (کف حقوق) نخواهد بود، هر چند چنین رقمی همچنان با خط فقر که بیش از ۱۰ میلیون تومان براورد می شود فاصله دارد.

باتوجه به اینکه مبنای تعین دستمزد برای کارگران در سال آینده نرخ تورم می باشد و این نرخ نیز از سوی بدنه دولت بیش از ۴۰ درصد اعلام شده است، بنابراین کارگران انتظار دارند با اجرای ماده ۴۱ قانون کار، تعیین دستمزد متناسب با رشد تورم و سبد معیشت محاسبه و مشخص شود

تعین نرخ دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم
این کارشناس بازار کار ادامه داد: باتوجه به اینکه مبنای تعین دستمزد برای کارگران در سال آینده نرخ تورم می باشد و این نرخ نیز از سوی بدنه دولت بیش از ۴۰ درصد اعلام شده است، بنابراین کارگران انتظار دارند با اجرای ماده ۴۱ قانون کار، تعیین دستمزد سال آینده متناسب با رشد نرخ تورم و سبد معیشت محاسبه و مشخص شود تا حقوقشان پایمال نشود.

وی اظهار داشت: افزایش قابل توجه حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ بدنبال رشد سرسام آور هزینه های زندگی ضروری است که نمایندگان دولت و کارفرمایان در شورای عالی کار باید به آن توجه کنند تا این قشر زحمت کش بتوانند با حقوقی مناسب زندگی شرافتمندانه را داشته باشند.

بنا به این گزارش، نمایندگان کارگری، کارفرمایان و دولت در جلسات کمیته مزد شورای عالی کار تاکنون جلسات متعددی را برای تعیین نرخ دستمزد سال آینده کارگران برگزار کرده اند. نتیجه این جلسات تابحال تصویب رقم ۹ میلیون تومان سبد معیشت کارگران بوده است که البته این موضوع به محاسبات تعیین نرخ دستمزد کارگران کمک کند تا رقم قابل توجه برای سال آینده آنها در نظر گرفته است. امروز نیز جلسه تعین نرخ دستمزد برگزار خواهد شد و چنانچه توافقی در بحث تعیین نرخ دستمزد حاصل نشود، جلسه نهایی به شنبه هفته آینده ۲۱ اسفند موکول خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارگر IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      6 2
      شما بیگن ۱۰۰ میلیون کیه ک بده
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 0
      امسال خودشان اعلام کردند درآمد زیر ده میلیون زیر خط فقره،حالا با چه رویی میگن ۶ میلیون ،اونم با این تورم نابسامان ،کارگرای بیچاره چطوری از حقشان دفاع کنند
    • ناشناس IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      3 0
      بیشترین ظلم همیشه به کارکرشده و میشه کارکربایدماهی ۱۵میلیون پول بگیره تابتونه یه زندگیه ساده داشته باشه هرکس که به کارکرطلم میکنه خدا جواب ظلمش میده ونابودش میکنه
    • ایرانی. IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      1 3
      فکر کنم حقوق واسه سال آینده نهایت همون که دولت سه ماه قبل گفته بود هست. نهایت ۵/۶۰۰.تمام.
    • علی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      1 0
      واقعا بدبختی ما گارگراست همه فشارها رو گارگرای بدبخته
    • عباس IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 0
      حداقل حقوق بعیده با مزایا برای یک کارگر مجرد بیشتر از 5200000 تومان تعیین شود
    • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      2 0
      نمیدونم دفاتر پیشخوان و دفاتر بیمه دفاتر پلیس به اضافه ی ده و دفاتر خصوصی دیگه که حقوقش زیر دومیلیون هست جز کدام قشر حساب می‌شوند؟ جز کارگر که نیستند جز کارمند که نیستند اصلا جز آدم هم شاید نیستند که هیچ کس هیچ جا از حقوقشون حرفی نمیزنه