۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
ارزیابی دقیق  ارزش استارتاپ ها از  چالشهای  سرمایه گذاری است
گفتگوی بازار با کارشناس استراتژی کسب و کار

ارزیابی دقیق ارزش استارتاپ ها از چالشهای سرمایه گذاری است

دکتر «کوری بلاک» متخصص حوزه استراتژی کسب وکار معتقد است: از جمله چالش های سرمایه گذاران، ارزیابی دقیق شرکت است چراکه ارزش‌گذاری‌ها اغلب غیر واقعی هستند.

فرحناز سپهری؛ بازار:همانطور که شرکتهای استارتاپی به سرمایه گذاری جهت ارایه محصول و ورود به بازار نیاز دارند؛ اما در این مسیر چالشهایی در مسیر سرمایه گذاری این شرکتها است. به طوریکه به گفته یک متخصص حوزه استراتژی کسب وکار از جمله چالش های سرمایه گذاران، ارزیابی دقیق شرکت است چراکه ارزش‌گذاری‌ها اغلب غیر واقعی هستند.

در همین راستا گفتگویی با دکتر «کوری بلاک» انجام داده ایم که در ادامه آمده است.

دکتر کوری بلاک، یک متخصص برجسته جهان در استراتژی کسب و کار، رفتار سازمانی و رهبری است. او استاد مدیریت استراتژیک در دانشکده بازرگانی Monarch در سوئیس، و دارای گواهینامه NLP و مربی اجرایی، با بیش از ۲۵ سال سابقه کار در بیش از ۱۵۰ شرکت است. وی جهت ارایه سخرانیها و کارگاههای آموزشی ، به کانادا، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و دبی برای ارائه بینش عمیق در مورد مشارکت کارکنان، مدیریت معنادار، عملکرد اجرایی، فرهنگ، فناوری، نوآوری سفر می‌کند. همچنین وی از شرکت‌های چندملیتی گرفته تا کسب‌وکارهای کوچک خانوادگی را مربیگری می‌کند.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی و رهبری جهانی، دکترا در مدیریت بازرگانی و دکترا در تاریخ به همراه گواهینامه های مالی از هاروارد و هوش مصنوعی. از M.I.T است. وی نویسنده بسیاری از نشریات آکادمیک است، از جمله "مدیرعامل دلیر: شش ستون عملکرد اجرایی"، و "کسب و کار شخصی است: طرحی برای یافتن معنا در محل کار". او مقالاتی در Gulf Business ، فوربس، مجلات آکسفورد و کتاب‌های آکادمیک روتلج منتشر کرده است.

دکتر کوری پس از تأسیس ۵ کسب و کار و دریافت جوایزی برای نوآوری در محصول، به شهرت رسید. در دهه ۲۰۰۰، دکتر کوری پاراگون را تأسیس کرد، یک شرکت مشاوره بوتیک که استراتژی و پیاده‌سازی با مشخصات بالایی را در صنایع و سازمان‌هایی مانند مایکروسافت و بانک جهانی، استارت‌آپ‌های فناوری، شرکت‌های چندملیتی و دولت‌ها ارائه کرده است.

* چالش های سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ ها چیست؟
بزرگترین چالش برای سرمایه گذاران ایجاد ارزش گذاری و اثبات مفهوم است. اگر اثبات مفهوم ثابت شود، و محصول یا خدمات استارتاپ مشکلی را به گونه‌ای حل کند که بازار واقعی هزینه آن را بپردازد، این شروع خوبی است.

دومین چالش بزرگ سرمایه گذاران، ارزیابی دقیق شرکت است. ارزش‌گذاری‌ها اغلب غیر واقعی هستند و یک سرمایه‌گذار خوب می‌داند که چگونه مفروضات موجود در یک ارزیابی یا محاسبه ارزش فعلی خالص را به چالش بکشد.

* استراتژی های کشورهای پیشرو برای سرمایه گذاری در استارتاپ ها چیست؟
برای اینکه کشورها در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند، باید متحمل هزینه های شکست شوند. اکثر کسب‌وکارهای جدید در ۲ سال اول شکست می‌خورند، و کشورها گاهی مجبورند نه تنها برای راه‌اندازی استارت‌آپ، بلکه در صورت عدم موفقیت کسب‌وکار، از کارآفرینان نیز حمایت کنند.

کشورها می‌توانند با ارائه مجوزهای ارزان و انعطاف‌پذیر، معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های جدید، و تزریق برای شرکت‌های کوچک و متوسط که با مشکل مواجه هستند، موانع ورود را کاهش دهند.

* به نظر شما دولت ها برای ورود استارتاپ ها به تجارت بین المللی چه باید بکنند؟
راه اندازی یک کسب و کار در تجارت سنتی دارای هزینه سنگین و حاشیه کم است. شما می توانید آن را مانند یک موتور دیزل در نظر بگیرید. اغلب زمانی که آن را راه اندازی کنید برای همیشه کار می کند، اما راه اندازی آن به انرژی و سوخت زیادی نیاز دارد.

دولت ها می توانند با فراهم کردن دسترسی به وام های تجاری کم بهره (یا بدون بهره) برای شرکت هایی که در تجارت سنتی شروع به کار می کنند، کمک کنند. معافیت های تعرفه واردات و معافیت های مالیاتی نیز به این شرکت ها کمک می کند تا در این حوزه کار کنند.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha