۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
مصرف آب از ۳ میلیارد لیتر عبور کرد| احتمال قطع آب مشترکین پر مصرف| افزایش پلکانی آب بها در۱۴۰۱
مدیرعامل آبفای تهران در گفتگو با بازار:

مصرف آب از ۳ میلیارد لیتر عبور کرد| احتمال قطع آب مشترکین پر مصرف| افزایش پلکانی آب بها در۱۴۰۱

بختیاری مدیرعامل آبفای تهران میزان مصرف آب استان را ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط نامناسب ذخایر آبی، آب مشترکین پر مصرف در سال آینده قطع خواهد شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصرف آب تهران به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب رسید. آنگونه که محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران به بازار می گوید: میزان مصرف نسبت به مدت مشابه قبل از پاندمی کرونا بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار مترمکعب بیشتر شده است. این میزان رشد مصرف در شرایطی اتفاق افتاده که بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده و سدهای تهران شرایط مناسبی ندارند با این وجود پایتخت نشین ها روزانه معادل یک دریاچه چیتگر آب مصرف می کنند. به گفته او، قبل از پاندمی کرونا تهرانی ها معمولا در ماه پایانی سال ۲ میلیون و ۸۰۰ الی ۲ میلیون ۹۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف می کردند. او که نگران وضعیت مصرف در روزهای گرم سال است، از قطع آب مشترکین در سال ۱۴۰۱ خبر می دهد. بختیاری با بیان اینکه بحران آب در تهران شوخی بردار نیست، افزود: چنانچه مشترکین پر مصرف به هشدار ها بی اعتنایی کرده و مصرف خود را مدیریت نکنند، ناچار به قطع آب آنها خواهیم شد. هرچند که به گفته این مقام مسئول ۵ درصد مشترکین جامعه پر مصرف هستند اما همین تعداد اندک ۱۵ درصد از کل مصرف آب تهران را به خود اختصاص داده اند.

میزان مصرف آب تهرانی ها قبل از پاندمی کرونا در اسفند معمولا ۲ میلیون و ۸۰۰ الی ۲ میلیون ۹۰۰ هزار مترمکعب آب بوده، اما حالا مصرف آب به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب رسیده است

تامین آب ۱.۵ میلیون نفر با صرفه جویی ۱۰ درصدی
تهران با وجود اینکه دومین استان فقیر کشور از نظر ذخایر آبی است، مصرفی بالاتر از نرم کشوری دارند. به گفته مدیرعامل آبفای تهران، سرانه مصرف آب در تهران این روزها به حدود ۲۴۰ لیتر در شبانه روز رسیده که ۳۰ لیتر از سرانه کشوری بالاتر است. البته شرایط مصرف در مقایسه با سایر کشورها بسیار نگران کننده تر است. چرا متوسط مصرف آب در کشورهای اروپایی حدود ۱۴۰ لیتر است.

او با بیان اینکه مصرف آب تهران برابر با ۱۸ درصد کل مصرف کشور است، ادامه داد: خواسته ما از شهروندان تهرانی این است که مصرف خود را ۱۰ درصد مدیریت کنند. این میزان کاهش مصرف مشکل و اخلالی در کیفیت زندگی مردم ایجاد نمی کند. جالب است که بدانید ۱۰ درصد کاهش مصرف آب در تهران معادل ۳۰۰ هزار متر مکعب است که می توان با استفاده از آن آب مورد نیاز ۱.۵ میلیون نفر را تامین کرد.

بختیاری با اشاره به اینکه این میزان برابر با مصرف دو استان است، توضیح می‌دهد: آب تهران یکی از با کیفیت‌ترین آب‌های جهان است، نباید آن را برای مصارفی مانند شستن خودرو و حیاط و پر کردن استخر استفاده کرد.

سرانه مصرف آب در تهران این روزها به حدود ۲۴۰ لیتر در شبانه روز رسیده که ۳۰ لیتر از سرانه کشوری بالاتر است

تهرانی ها روزانه معادل ۷۲۰ هزار تومان آب مصرف می کنند
در حال حاضر بطری های نیم لیتری آب معدنی دست کم به قیمت ۳ هزار تومان فروخته می شود. در واقع اگر متوسط سرانه مصرف را ۲۴۰ لیتر در نظر بگیریم می توان گفت که یک تهرانی یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان پول پرداخت کند. البته فعالین صنعت آب معدنی مدعی اند که نصف هزینه آب معدنی مربوط به بسته بندی آن است. با این اوصاف می توان گفت که هزینه آب مصرفی تهرانی ها به قیمت آزادچیزی حدود ۷۲۰ هزار تومان می شود.

احتمال افزایش پلکانی تعرفه آب در سال آینده
«۶۵ درصد تهرانی‌ها زیر الگو یا در حد الگو رعایت می‌کنند و تنها ۳۵ درصد پرمصرف هستند.» این بخشی از گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران است که معتقد است آب در ایران تقریبا به صورت مجانی توزیع می شود. او با بیان اینکه قیمت پایین آب یکی از عوامل اصلی مصرف بالا در کشور است، ادامه داد: قیمت آب در کشوری همچون کانادا که اتفاقا کشور پر آبی هم هست، بر مبنای دلار ۳ هزار تومانی ۷۰ برابر بیش از ایران است.

آب در ایران تقریبا به قیمت مجانی عرضه می شود و یکی از دلایل مصرف بالای آن قیمت پایین آن است. به همین دلیل دنبال افزایش پلکانی قیمت ها هستیم

مدیرعامل آبفای تهران ادامه داد: سیاست حکمرانی کشور توزیع آب با قیمت ارزان یا تقریبا مجانی است اما دلیلی ندارد که مشترکین پر مصرف از چنین یارانه ای عظیمی برخوردار شوند. به همین دلیل دنبال این هستیم که تعرفه آب در سال آینده به صورت پلکانی افزایش یابد. بدین صورت که تعرفه آب مشترکین کم مصرف حدود ۷ درصد بیشتر شود. اما به صورت پلکانی مشترکین که مصرف بیشتری دارند، پول بیشتر هم پرداخت کنند.

به گفته او، در حال حاضر بیشترین قبض آب صادر شده در تهران برای مصرف ۵۰ مترمکعب( ۵۰ هزار لیتر) حدود ۷۰۰ هزار تومان بوده است. یعنی مشترکی که استخر خود را با آب شرب پر کرده و از آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز خود استفاده کرده تنها ۷۰۰ هزار تومان پول آب پرداخت کرده است.

بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ۵ درصد مشترکین تهرانی مشمول آب امید بوده و آب بهای مصرفی آنها رایگان است.

در حال حاضر بیشترین قبض آب صادر شده در تهران برای مصرف ۵۰ مترمکعب( ۵۰ هزار لیتر) حدود ۷۰۰ هزار تومان بوده است

برق قطع شد، نتوانستیم آب پر مصرف ها را قطع کنیم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در حال حاضر ورودی و خروجی سدها در حال کنترل است تا ذخایر سدها به مرز بحرانی نرسد. در سال‌های نرمال برای تأمین آب شرب تهران نسبت ۷۰ درصد آب سطحی و ۳۰ درصد آب زیرزمینی رعایت می‌شود. اما اکنون ۳۵ درصد از آب شرب تهران از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود. کاهش فشار شبکه یکی از راهکارهاست که اکنون نیز در حال اجرای آن هستیم تا فشار بیشتری به منابع آب زیرزمینی وارد نشود. اما راهکار اصلی ورود به مباحث مدیریت مصرف است.

قطع آب مشترکین پر مصرف از دیگر سیاست هایی که به گفته بختیاری در سال آینده در دستور کار وزارت نیرو قرار خواهد گرفت. این همان سیاستی است که تابستان امسال هم قرار بود اجرا شود اما در نهایت اجرایی نشد. مدیرعامل آبفا در اینباره به بازار گفت: به دلیل قطعی های برقی که در تابستان امسال به آن مواجه بودیم، شرایط برای قطعی آب دیگر فراهم نبود و مسئولین موافق اجرای این سیاست نبودند. البته بعد از هشدارهایی که برای پر مصرف ها ابلاغ کردیم، مصرف آب آنها در تیر حدود ۱۲ درصد کاهش شد.

موجودی سدهای تهران به هیچ وجه مناسب نیست. در چنین شرایطی منطقی نیست که مشترکین پر مصرف همچنان یارانه سنگینی دریافت کنند. به همین دلیل به دنبال قطع آب مشترکین پر مصرف در سال آینده هستیم

مصرف قابل توجه آب در کشور ایران آن هم در ۲ ماه گذشته هیچ تطبیقی با شرایط بارشی کشور و منابع آب موجود ندارد. این مسئله در شرایطی رخ می‌دهد که گزارش‌های اداره کل هواشناسی استان تهران حاکی از آن است که متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا یک درجه بیشتر از نرمال برآورد شده و این شرایط سبب می شود تا با توجه به حجم کاهش بارش از پاییز و پیش بینی افزایش نسبی دما طی سه ماه آینده، لزوم مدیریت منابع آب و مدیریت مصرف آب بیش از پیش احساس شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha