۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
راه اندازی سیستم تولید و پرورش موش‌های آزمایشگاهی در موسسه رازی
معاون موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی:

راه اندازی سیستم تولید و پرورش موش‌های آزمایشگاهی در موسسه رازی

کرج - معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از راه اندازی سیستم نگهداری و پرورش موش‌های اس‌پی‌اف در این موسسه خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، علی آمقی رودسری با اشاره به اهمیت انجام تست های تضمین کیفیت موسسه بر روی واکسن های تولیدی اظهار کرد: به طور معمول واکسن ها بر روی حیوانات آزمایشگاهی مورد سنجش قرار می گیرند که یکی از پرمصرف ترین حیواناتی که در پروسه کنترل کیفیت واکسن ها استفاده می شود، موش های آزمایشگاهی از سویه ها و نژادهای مختلف است.

آمقی رودسری با اشاره به اینکه قدمت بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی در موسسه رازی به حدود ۷۵ سال پیش باز می گردد، افزود: از آن زمان تاکنون این بخش در موسسه رازی به عنوان خدمات رسان به سایر بخش های تولید کننده مطرح بوده و پایه ای برای کنترل صحیح واکسن های موسسه محسوب می شود.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این مسئله و با در نظر داشتن استانداردهای روز دنیا در بحث کنترل واکسن و داروهای جدید تاکید شده که باید از حیواناتی استفاده شود که به صورت پیش فرض عاری از یک سری عوامل بیماری زا باشند که در همین راستا ماموریت جدیدی به نوید داداش پور دواچی به عنوان رئیس این بخش از نیمه دوم سال ۹۸ واگذار شد تا تغییری در سیستم پرورش ایجاد شود و به تکنولوژی تولید و پرورش حیوانات اس‌پی‌اف به ویژه موش دست یابیم.

وی با بیان اینکه دستگاه های مذکور که برای پرورش و نگهداری حیوانات هستند، سال های پیش در موسسه خریداری شده اما عملیاتی نشده بود، ادامه داد: در مرحله نخست راه اندازی آزمون های کیفی بر روی دستگاه انجام شد تا از سلامت دستگاه اطمینان حاصل کنیم و پس از انجام تست ها واجرای پاره ای از اصلاحات مورد نیاز در خصوص استانداردسازی تولید حیوانات اس‌پی‌اف، مبادرت به نگارش پروتکل بر اساس استانداردهای روز دنیا نمودیم.

آمقی با اشاره به اینکه در کنار خرید حیوانات اس‌پی‌اف و پرورش آن ها، به تولید این حیوانات نیز مبادرت ورزیده شد که نتایج بسیار قابل توجهی را برای کشور در بردارد، افزود: در حال حاضر بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی این امکان را دارد که خدمات لازم در خصوص فروش حیوانات اس‌پی‌اف را علاوه بر تامین نیاز داخلی موسسه برای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی انجام دهد.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی گفت: نکته مهم آنکه با توجه به شرایطی که در سایر کشورها از نظر استانداردسازی بخش حیوانات آزمایشگاهی وجود دارد، در راستای بهبود کیفیت تولیدات موسسه، رایزنی هایی با سازمان جهانی بهداشت انجام شده که تمام استانداردهای مرتبط با پرورش حیوانات آزمایشگاهی مطابق تاییدیه WHO و ICLAS انجام شود تا به زودی توانایی صادرات حیوانات را نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این یکی از ماموریت های واگذار شده به بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی بود و ماموریت بعدی که در راستای بهبود و ارتقا سیستم کنترل کیفی موسسه است، مرحله تولید حیوانات مدل است، تصریح کرد: با توجه به سال "جهش تولید" که توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده، در آینده ای نزدیک شاهد اخبار خوبی در این حوزه نیز خواهیم بود.

آمقی بازسازی کلونی قدیمی موسسه را از دیگر وظایف این بخش عنوان کرد و افزود: در این راستا نیز اقدامات لازم توسط ریاست بخش صورت گرفته و علاوه بر سویه های معمول سویه جدیدی از موش آزمایشگاهی به نام DBA۲ تهیه شده که در آینده ای نزدیک آماده ارائه خدمات به بخش تحقیقات موسسه و سایر مراکز و دانشگاه ها است.

کد خبر: ۱۳٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha