۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
پلمب واحدهای صنفی با رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی
دبیرکل اتاق اصناف ایران اعلام کرد

پلمب واحدهای صنفی با رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی

دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت: اگر صنوف در سراسر کشور شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت نکنند بدون هیچ اخطاری پملپ می‌شوند.

به گزارش بازار، محمد باقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران افزود: اگر صنوف تعطیل شده، بعد از رفع پلمپ شیونامه بهداشتی را اعم از تزریق دوز سوم واکسن، ایجاد تهویه مطبوع و استفاده از ماسک را رعایت نکنند این تعطیلی ادامه پیدا می‌کند و رفع پلمپ منوط به تایید وزارت بهداشت خواهد بود.

وی با بیان اینکه سه هزار نوع رسته صنفی داریم، افزود: اکثر رسته‌های صنفی به شیوه نامه‌های بهداشتی عمل کردند و اگر قرار است دوباره با تعطیلی مواجه نشوند باید سه دوز واکسن را هم برای خود و هم برای شاغلین تزریق کنند البته در برخی مشاغل مثل نانوایی‌ها و رستوران‌ها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یافت و ما تاکید بر رعایت مصوبات ستاد کرونا را داشتیم که اگر می‌خواهند مجددا مشمول تعطیلی نشوند باید سه دوز واکسن را حتما تزریق کنند که خوشبختانه صنوف رعایت کردند.

دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت: اصناف درصورتی که به شیوه نامه‌های بهداشتی عمل نکنند در مرحله اول اخطار پلمپ دریافت می‌کنند و در مرحله دوم به مدت دو هفته دستگاه کارت خوانشان قطع می‌شود و مرحله سوم به مدت یکماه فروشگاه و محل کسب و کارشان پلمپ می‌شود، اما دو روز قبل طی مصوبه‌ای که ستاد ملی مقابله با کرونا داشت قرار بر این شد که اگر صنوفی شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند بدون هیچ اخطاری و به یکباره یکماه پلمپ شوند.

مجتبایی گفت: ما در ۲۰ روز گذشته بیش از ۷۰ هزار مورد بازرسی خاص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در واحدهای صنفی داشتیم و برای ۲۰ هزار واحد صنفی اخطار اول را دادیم که با این مصوبه اخیر دفعه بعد که بازرسان مراجعه کنند دیگر اخطار نمی‌دهند و واحد صنفی تعطیل می‌شود.

وی افزود: کارآفرینان و کارفرمایان حدود دو میلیون و ۷۰۰ واحد صنفی خود را واکسینه کرده اند و بیشتر از ۸۵ درصد از کارفرمایان صنفی واکسینه شده اند.

مجتبایی افزود: علی رغم اینکه متوسط واکسینه دوز سوم کشور ۳۰ درصد است، اما در اصناف متوسط واکسینه دوز سوم ۳۶ درصد است و این نشان می‌دهد که اصناف پایبند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و پیگیری می‌کنیم که ۱۵ درصد باقیمانده هم واکسینه شوند.

وی با اشاره به اینکه صنوف در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی براساس آمارهایی که سامانه ایران من داده است پیشتاز بوده است گفت: متوسط بیماران کرونایی اصناف کمتر از ۱۵ صدم است در صورتی که همین آمار در تست مثبت کارمندان دولت ۵ و نیم برابر است یعنی علی رغم اینکه صنوف در محیط‌های محدودتری کار می‌کنند، اما نسبت به کارمندان دولت با ابتلای کمتری مواجه هستند.

دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت: ما در همه گیری کرونا در اصناف با یک چالش مواجه بودیم و آن تعطیلی واحدهای تولیدی بود حدود یک و نیم میلیون واحد صنفی ما مشمول تعطیلی‌ها می‌شدند یعنی در گروه‌های دو، سه و چهار شغلی تقسیم بندی کرونا قرار می‌گرفتند و این به اشتغال چهار و نیم میلیون نفر آسیب می‌زد.

مجتبایی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از کارفرمایان ما در اصناف مستاجرند، افزود: در این دو سال که با کرونا مواجه هستیم هزینه‌های تحمیلی برای کارآفرینان و کارفرمایان بالا بود و براساس درخواست اتاق اصناف ایران ستاد ملی کرونا موافقت کرد که روش مدیریت و مهار این بیماری تغییر کند.

وی گفت: براین اساس قرار شد سطح رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق دوز سوم واکسن ارتقا یابد و مبنا، تعطیلی واحدهای صنفی نباشد یعنی به شرط واکسینه شدن، رعایت تهویه مطبوع و استفاده از ماسک همه اصناف می‌توانند کار خود را ادامه دهند.

کد خبر: ۱۳۸٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha