۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
کشت فراسرزمینی سیب زمینی در سلیمانیه عراق پیگیری می شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کشت فراسرزمینی سیب زمینی در سلیمانیه عراق پیگیری می شود

همدان - طالبی رحیق، رئیس انجمن سیب زمینی کاران ایران از پیگیری کشت فراسرزمینی سیب زمینی در سلیمانیه عراق خبر داد و گفت: اعضای اتاق بازرگانی سلیمانیه در این خصوص اعلام آمادگی کرده اند.

خسرو طالبی رحیق در گفتگو با خبرنگار بازار سفر هیت تجاری استان همدان به سلیمانیه عراق را موفقیت آمیز قلمداد کرد و گفت: در شورای گفتگو مباحثی در خصوص قطعه بندی و مهندسی، صادرات محصولات کشاورزی، خشکبار و کشمش، صنایع دستی عنوان و به شور و گفتگو گذاشته شد.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کشور با بیان اینکه در شورای گفتگوی سلیمانیه عراق کشت فرا سرزمینی محصول سیب زمینی مطرح و با استقبال خوب تجار در سلیمانیه مواجه شد، گفت: اعضای اتاق بازرگانی سلیمانیه در این خصوص اعلام آمادگی کردند.

طالبی هدف از مطرح کردن کشت سیب زمینی به صورت فرا سرزمینی را وضعیت آب و هوایی از نظر کمبود آب در استان همدان عنوان کرد و گفت: بیشترین تخصص استان همدان در حوزه صنعت کشاورزی است که در این زمینه رتبه اول کشوری در زمینه کشت سیب زمینی را هم به خود اختصاص داده است.

تولیدکنندگان و سیب زمینی کاران کشور سالانه یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی در اراضی کشاورزی کشت و برداشت می کنند که سهم استان همدان از این میزان کشت سیب زمینی سالانه ۸۰۰ هزار تن است

رئیس انجمن سیب زمینی کاران ایران گفت: تولیدکنندگان و سیب زمینی کاران کشور سالانه یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی در اراضی کشاورزی کشت و برداشت می کنند که سهم استان همدان از این میزان کشت سیب زمینی سالانه ۸۰۰ هزار تن است.

وی گفت: به همین منظور طی هماهنگی های صورت گرفته در رابطه با کشت فرا سرزمینی به دنبال این قضیه هستیم که اگر در آینده تولیدکنندگان سیب زمینی با بحران و کمبود آب مواجه شدند با توجه به بعد مسافت و مسیر کوتاهی که با استان سلیمانیه عراق داریم تولیدکنندگان استان همدان در اراضی کشاورزی سلیمانیه عراق به کشت سیب زمینی بپردازند.

طالبی اضافه کرد: همچنین در ادامه سفر با هماهنگی های صورت گرفته هیئتی از اتاق بازرگانی حلبچه عراق در سلیمانیه حضور یافتند و طی دیدار با این هیئت در خصوص همکاری های مشترک بین اتاق بازرگانی حلبچه عراق و اتاق بازرگانی استان همدان در زمینه های مختلف به توافق رسیدیم.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه در این دیدار از اعضای اتاق بازرگانی استان همدان دعوت بعمل آمد سفری به حلبچه داشته باشند، گفت: امیدواریم گفتگو در محورهای مختلف زمینه ساز توسعه روابط تجاری دوطرف و همچنین شناسایی و معرفی پتانسیل های موجود در استان همدان به خصوص پتانسیل های موجود در حوزه صنعت و کشاورزی باشد و مذاکرات خوبی به انجام برسد.

کد خبر: ۱۳۸٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha