۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
حرفهای معنادار آقای سفیر؛ تاثیر تنش های کرونایی بر توافق بزرگ چین و آمریکا
در گفت گو با روزنامه گلوبال تایمز مطرح شد

حرفهای معنادار آقای سفیر؛ تاثیر تنش های کرونایی بر توافق بزرگ چین و آمریکا

سفیر چین در امریکا در روز گذشته اعلام کرد که اگرچه ممکن است بیماری Covid-۱۹ تنش های روزافزون در رابطه با تجارت میان واشنگتن و پکن را تحت تاثیر جدی خود قرار دهد اما گامهایی که آنها برای توافق با یکدیگر برداشته اند همچنان استوار است.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از راشا تودی، چوی تیانکای سفیر چین در واشنگتن ضمن تاکید بر ایجاد همکاری میان پکن و واشنگتن برای مقابله با اپیدمی ویروس کرونا اعلام کرد که کشورش به تعهدات خود در رابطه با این توافق تجاری عمل می کند.

تیانکای در گفتگو با روزنامه جهانی گلوبال تایمز چین گفت: به عنوان بخشی از فاز اول توافق تجاری، چین هنوز هم در حال خریداری کالاهای کشاورزی امریکا بوده و همچنان محدودیت های شرکت های خارجی را که وارد بازار مالی خود می شوند را حذف می کند.

او در ادامه گفتگوی خود اظهار داشت که طی چند هفته گذشته هنگامی که ما با این وضعیت و بحران جدی کرونا درگیر بودیم، پکن همچنان در تلاش برای اجرای فاز اول این توافق بود و ما امیدواریم که بتوانیم بر اساس توافق موجود به درستی عمل کنیم.

دو اقتصاد بزرگ جهان در ژانویه سال جاری هنگامیکه پکن تازه نبرد با کرونا را آغاز کرده بود و تعداد مبتلایان در سراسر دنیا ۳۰۰ مورد گزارش شده بود،  متوقف شدند و به مدت طولانی به انجام فعالیتهای تجاری میان خود خاتمه داده بودند.

سفیر چین همچنین اظهار کرد که ما همیشه در زمان‌های سخت دوستان خود را فراموش نمی‌کنیم، بسیاری از آنها امریکایی دست یاری رسانی به سمت ما دراز کردند و اکنون ما آماده هستیم این کمک‌ها را جبران کنیم.

او با اشاره به اینکه سعی می کند از تشدید تنش ها در روابط دو کشور جلوگیری کند، گفت: در بحران کنونی حال حاضر که مردم در سراسر جهان از شیوع گسترده این ویروس در رنج و عذاب هستند، امتیاز گرفتن های سیاسی از این شرایط وخیم کار درستی نیست.

این مقام چینی همچنان افزود: ما همچنان امیدواریم که تیم های اقتصادی دو کشور بتوانند از طریق کنفرانس های ویدئویی اوضاع متغیر کنونی را ارزیابی کرده و واکنشهای ما را با یکدیگر هماهنگ کنند.

طبق شرایط این توافقنامه، چین قرار بود که تا دو سال آینده در مجموع ۲۰۰ میلیارد دلار کالای امریکایی را البته بیش از میزان خرید در سال ۲۰۱۷، خریداری کند. این خریدها شامل محصولات کشاورزی، کالاهای تولیدی، خدمات و محصولات انرژی  میباشد.

علیرغم توافق بر سر تعلیق تعرفه ها، دو طرف مدام در حال تهدید یکدیگر بودند که این تعرفه های تحمیلی کاملا حذف شوند اما واشنگتن تنها اقدامی که انجام داد این بود که تعرفه ۱۵ درصدی را که در لیست ۱۲۰ میلیارد دلاری کالاهای چینی وضع شده بود را نصف کرد و ۲۵ درصد واردات ۲۵۰ میلیارد دلاری واردات از چین را نیز دست نخورده باقی گذاشت.

پیتر ناوارو مشاور تجاری کاخ سفید در همین راستا نیز گفت که در پایان ماه ژانویه و پیش از گسترش کرونا در امریکا که تنها در آن زمان این ویروس اقتصاد چین را مختل کرده بود،  امریکا قصد تسهیل تعرفه ها و اعطای هرگونه امتیاز برای چین را نداشت.  

وی با اشاره به بخش دوم معامله تجاری با چین و مذاکرات صورت گرفته در این زمینه که به زمان بهتری موکول شده بود، اظهار داشت که این تعرفه ها همچنان به ما اطمینان می دهند که فاز دوم را آغاز کنیم.  

با این حال این مسئله پیش از بحران شیوع کرونا در جهان که تهدید یک رکود اقتصادی جهانی را در پی داشته، رخ داده است.

کد خبر: ۱۳٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha