۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
سونا خشک چیست و چه تفاوتی با سونا بخار دارد؟

سونا خشک چیست و چه تفاوتی با سونا بخار دارد؟

اگر تا به حال پا به رختکن یک باشگاه ورزشی یا باشگاه بدنسازی گذاشته اید، احتمالا یک سونا خشک یا سونا بخار دیده اید.

به گزارش بازار، اگر تا به حال پا به رختکن یک باشگاه ورزشی یا باشگاه بدنسازی گذاشته اید، احتمالا یک سونا خشک یا سونا بخار دیده اید. اگر از هیچ یک از آنها استفاده نکرده اید، اکنون زمان آن رسیده است که این کار را انجام دهید. این اتاق‌های گرم می‌توانند واقعاً برای سلامتی شما مفید باشند، بنابراین ممکن است بخواهید پس از تمرین بعدی زمانی را برای استفاده از آن ها اختصاص دهید. در این مطلب قصد داریم تفاوت های بین این دو مدل سونا رو بررسی کنیم.

سونا خشک چیست؟

سونا خشک یا فنلاندی (Finnish sauna) نوعی سونا است که از قدرت گرمای خشک استفاده می کند و برخلاف اتاق های بخار که به عنوان سونا بخار نیز شناخته می شوند، رطوبت و بخار هیچ نقشی در آن ندارند. رطوبت به طور معمول در حدود ۵ تا ۲۰ درصد نگه داشته می شود و دما در حدود ۸۰-۱۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم می شود.

با توجه به مزایای پزشکی و کالری سوزی سونا خشک و همچنین تقویت بدن در برابر بیماری های مختلف، استفاده از آن حتی در خانه هایی که استخر ندارند، بسیار افزایش پیدا کرده است. دمای سونا خشک حدود ۸۰ درجه سانتی گراد است و عملیات کالری سوزی در این دما، قطعا اتفاق خواهد افتاد. طبق گفته پزشکان؛ افرادی که بیماری ریوی، صرع، قلبی و عروقی، واریس یا دیابت دارند، نباید از سونا بخار یا سونا خشک استفاده کنند.

سونا بخار چیست؟

سونا بخار یک فضای محصور با صندلی های نیمکتی است و دارای یک ژنراتور پر از آب جوش است که هوای گرم و بخار تولید می کند. برخی از اتاق‌های بخار رایحه های گیاهی مانند اکالیپتوس بهره می‌برند که می‌توانند استفاده از آن را لذت بخش تر کنند. گرمای مرطوب ممکن است به تسکین علائم سرماخوردگی و احتقان سینوس کمک کند (مخصوصاً زمانی که با روغن اکالیپتوس ترکیب شود) و افراد مبتلا به درد عضلات اغلب پس از چند دقیقه نشستن در اتاق بخار احساس تسکین می کنند.

تفاوت میان سونا خشک و سونا بخار چیست؟

به لحاظ ظاهری هر کسی می تواند حدس بزند که سونا بخار مملو از بخار و سونا خشک عاری از آن است. یک اختلاف ملموس دیگری که هنگام رفتن به سونا بخار و سونا خشک شاهده آن خواهید بود، احساس دمای گرم تر در سونا خشک است. همچنین تنفس در سونا خشک برای افرادی که مشکلات تنفسی و ریه دارند و یا از مواد مخدر سیگار و امثالهم استفاده می کنند، ساده تر است.

اما برخی اختلافات دیگری که نمی توانید با دیدن و حس کردن متوجه آن شوید را در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم:

  1. دمای سونا بخار حدود ۵۰ و سونا خشک حدود ۸۰ درجه سانتی گراد است.
  2. در صورتی که آب بخار شده در سونا بخار، دارای مواد شیمیایی فلورید یا فلزات سنگین باشد، این مواد می تواند از طریق پوست جذب بدن شود، به همین دلیل سونا خشک مطمئن تر است.
  3. در چوب و عایق بندی های سونا بخار، باید از جنس های بهتر، مقاوم تر و ضد آب یا رطوبت استفاده شود.
  4. در سونا بخار باید از دیگ بخار و مشعل استفاده کرد، اما عموما در سونا خشک از هیتر های برقی برای سیستم گرمایشی استفاده می شود. البته در سونا بخار نیز می توان از هیتر برقی استفاده کرد.
  5. به دلیل رطوبت حدود ۱۰۰ درصدی سونا بخار، عموما دیوار های داخلی آن را با سنگ و سرامیک می پوشانند، اما در سونا خشک نیازی به این کار نیست.
  6. به دلیل عدم رطوبت در سونا خشک، مزایای سونا خشک برای تعریق و سلامتی بدن، بیشتر از سونا بخار است.

با توجه به تفاوت های میان سونا خشک و سونا بخار و اختلاف در محیط ایجاد شده در هر یک، قطعا لوازم استفاده شده در آنها نیز، متفاوت است. برای مثال لوازم تولید بخار در سونا خشک کارایی ندارد! به همین جهت برای درک بهتر تفاوت میان سونا خشک و سونا بخار و همچنین شناخت لوازم مورد نیاز برای ساخت هر یک، بهتر است شما را با تجهیزات اصلی هر یک آشنا نماییم.

سونا خشک چیست و چه تفاوتی با سونا بخار دارد؟

لوازم راه اندازی سونا بخار

یک اتاق بخار (که گاهی اوقات حمام ترکی نامیده می شود) زمانی ایجاد می شود که یک ژنراتور پر از آب، بخار را به یک فضای بسته پمپاژ می کند، بنابراین افرادی که در آن مکان حضور دارند، در معرض هوای مرطوب و گرم قرار می گیرند که دمای داخل اتاق بخار معمولا بین ۱۱۰ درجه فارنهایت (۴۳ درجه سلسیوس) تا ۱۱۴ درجه فارنهایت (۴۵ درجه سلسیوس) با سطح رطوبت ۱۰۰ درصد است. ‌ دیگ های برقی ایجاد بخار می توانند به راحتی این محیط را ایجاد کنند. داشتن یک شیر آب سرد نیز می تواند به لذت بردن بیشتر افراد کمک کند. پاشیدن آب سرد در دمای بالای سونا واقعا لذت بخش است. رطوبت سنج و ترموستات در سونا بخار، میزان رطوبت سونا را اندازه گیری می کند و در صورت کم شدن آن از سطح تعیین شده، دیگ بخار فعال شده و بخار را تا حد حدود ۹۸-۹۹ درصد بالا می برد. رطوبت سنج از قطعاتی است که در سونا خشک احتیاجی به آن نخواهید داشت.

در نتیجه در سونا بخار به موارد زیر نیاز است:

  1. فضای مناسب
  2. سیستم دیگ و بخار
  3. مشعل
  4. دما سنج
  5. رطوبت سنج
  6. نیمکت های چوبی، با فاصله از خروجی بخار
  7. شیر آب سرد

لوازم راه اندازی سونا خشک

سونا خشک یا فنلاندی (Finnish sauna) نوعی سونا است که از قدرت گرمای خشک استفاده می کند و برخلاف اتاق های بخار که به عنوان سونا بخار نیز شناخته می شوند، رطوبت و بخار هیچ نقشی در آن ندارند. رطوبت به طور معمول در حدود ۵ تا ۲۰ درصد نگه داشته می شود و دما در حدود ۸۰-۱۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم می شود.

از ویژگی های بارز سونا خشک، گرمای زیاد آن است. در نتیجه تجهیزات و لوازمی که گرمایش سونا خشک را ایجاد می کنند، از مهم ترین لوازم سونا خشک هستند. معمولا هیتر برقی وظیفه گرمکن سونا خشک را بر عهده دارد.
از دیگر لوازم لازم برای سونا خشک دما سنج و رطوبت سنج می باشد. دمای سونا خشک معمولا فرقی با سونا بخار ندارد (بین ۵۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد). اما رطوبت سونا خشک باید بسیار کمتر از سونا بخار باشد. در نتیجه این لوازم نیز می توانند شما را در بررسی رطوبت و دمای سونا خشک کمک کنند.

در سونا خشک نیز مانند سونا بخار از نیمکت های چوبی برای نشیمن شناگران استفاده میشود. چراکه چوب در مقایسه با دیگر جنس ها، کمترین انتقال دما را دارد و نشستن روی آن به پوست آسیبی وارد نمی کند. برخی برای سیستم گرمایشی سونا خشک، از دیگ و مشعل سونا استفاده می کند. این تجهیزات نیز می توانند نیاز شما را برطرف کنند. دیگ و مشعل در موتور خانه استخر برای گرمایش کل سیستم آب استخر، در سونا بخار برای تولید بخار از طریق دیگ های مخصوص بخار و در سونا خشک برای تولید گرما استفاده می شود و از تجهیزات بسیار کاربردی گرمایشی می باشند.

استفاده از دیگ و مشعل در گرمایش سونای خشک و سونای بخار

دیگ و مشعل همچنان محبوب ترین سیستم برای گرمایش سیستم های آبرسانی هستند که برای گرمایش و تزریق آب گرم به سیستم لوله کشی در حجم بالا، طراحی شده اند. همانطور که پیشتر گفتیم از دیگ و مشعل برای گرمایش کل سیستم آبرسانی استفاده می شود. از دیگ و مشعل علاوه بر استخر، در سونا بخار و سونا خشک نیز استفاده می شود؛ البته نوع آنها کمی متفاوت است.

دیگی که در سونا بخار مورد استفاده قرار می گیرد را دیگ بخار مینامند:

دیگ بخار از اجزای شیر اطمینان، مشعل، پرشر سوئیچ و پمپ تشکیل شده است که علاوه بر گرما، بخار آب را برای سونا بخار تولید می کند. پمپ آب را به محل حرارت دیگ بخار هدایت کرده و مشعل دیگ با گرمای ایجاد کرده، آب را بخار می کند و این بخار به محیط سونا بخار منتقل می شود.

از دیگ هایی که در سونا خشک استفاده می شود، دیگ سونا خشک می گویند:

این دارای چند المنت است که با اتصال به جریان برق کاملا داغ می شوند. گرمای حاصله از المنت ها به سنگ های دیگ سونا خشک منتقل شده و به محیط سونا وارد می شود. البته در دیگ های گازی بجای انرژی برق و المنت، از مشعل های گازی نیز جهت تولید گرما استفاده می شود.

از کجا تجهیزات سونا را خریداری کنیم؟

سونا خشک چیست و چه تفاوتی با سونا بخار دارد؟

اگر تصمیم بر راه اندازی و خرید لوازم سونا خشک و سونا بخار با انواع دیگ و مشعل گرفته اید، ما به شما فروشگاه اینترنتی اکسین آب را معرفی می کنیم؛ شما می توانید از طریق آدرس https://oxinab.com/ به این فروشگاه مراجعه کرده و انواع لوازم سونا خشک، لوازم سونا بخار و انواع دیگ و مشعل را با بهترین کیفیت خریداری کنید.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha