۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
بحران اوکراین و اهمیت انرژی فسیلی| ضرورت توجه آمریکا به امنیت انرژی
بازار گزارش می دهد؛

بحران اوکراین و اهمیت انرژی فسیلی| ضرورت توجه آمریکا به امنیت انرژی

نمایشی که امروز در اوکراین پخش می شود، نشانگر این است که در دنیای مدرن، امنیت انرژی بسیار مهم است.

بازار؛ گروه بین الملل: نمایشی که امروز در اوکراین پخش می شود، نشانگر این است که در دنیای مدرن، امنیت انرژی بسیار مهم است. موقعیت اطاعتی که اکثر کشورهای اروپایی داوطلبانه خود را در آن قرار داده اند، اکنون به شدت توانایی غرب را برای پاسخ به تجاوزات ولادیمیر پوتین با تحریم‌های مؤثر محدود می‌کند.

فقدان امنیت انرژی نه تنها اروپا را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه بر توانایی آمریکا برای ارائه یک واکنش مؤثر نیز تأثیر می گذارد. در حالی که ایالات متحده آمریکا چندان به نفت یا گاز طبیعی روسیه وابسته نیست، دولت بایدن به خوبی آگاه است که اختلال در جریان انرژی روسیه به بازارهای بین‌المللی تأثیر منفی بر محبوبیت عمومی رو به کاهش رئیس جمهور خواهد داشت. بنابراین هم بایدن و هم معاون مشاور امنیت ملی او در کنفرانس‌های مطبوعاتی جداگانه تلاش زیادی کردند تا به همه اطمینان دهند که تحریم‌های ایالات متحده به هیچ وجه مانع از این جریان‌ها نخواهد شد.

امنیت انرژی بسیار مهم است و هیچکس بهتر از رئیس جمهور پوتین این موضوع را درک نمی کند

دولت بایدن از ژانویه گذشته که روی کار آمد، توجه چندانی به امنیت انرژی آمریکا نشان نداده است. اولین روز ریاست جمهوری بایدن شامل لغو خط لوله کیستون XL بود که می توانست حجم نفت خام سنگین کانادا را که وارد ایالات متحده می شد به شدت افزایش دهد.

روسیه روزانه حدود نیم میلیون بشکه نفت خام سنگین را به ایالات متحده می فرستد که بیشتر آن به مقصد بنادر هیوستون و گالوستون می رود، جایی که پالایشگاه ها برای فرآوری این درجه از نفت آماده هستند. این‌ها همان پالایشگاه‌هایی هستند که نفت خام کانادایی که توسط Keystone XL حمل می‌شد به آن‌جا می‌رفت. دولت بایدن همچنین توجه چندانی به امنیت انرژی بنادر ساحلی خلیج تگزاس نشان نداده است.

هیچ بندری در امتداد ساحل خلیج آمریکا در حال حاضر کانالی را مدیریت نمی کند که به اندازه کافی عمیق و گسترده باشد تا بتواند VLCCها – بزرگترین کشتی های نفت خام که در حال حاضر در حال استفاده روز افزون در دنیای کشتیرانی هستند - را به طور کامل بارگیری و تخلیه کند. در بندر کورپوس کریستی، چنین کشتی‌هایی می‌توانند در تاسیسات مجهز به امکانات ماهواره‌ای فرود بیایند و سپس با کشتی‌های کوچک‌تر از بندر به آنها نفت منتقل کنند. در حالی که این روش کار می کند، منجر به زمان بارگذاری طولانی تر و هزینه های بالاتر می شود.

به نظر نمی رسد که گسترش ظرفیت و قابلیت های بنادر انرژی ایالات متحده آمریکا به اندازه امروز مستحق توجه فوری باشد. به دلیل کمبود نیروی بادی و محدودیت‌های عرضه که توسط روسیه تحمیل شده است، آلمان، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی از تابستان گذشته مجبور شده‌اند برای تامین گاز طبیعی مورد نیاز برای اطمینان از یکپارچگی شبکه برق خود تلاش کنند.

آمریکا، با صنعت پررونق LNG خود، توانست برای کمک به برآورده کردن این نیاز از طریق افزایش صادرات LNG، وارد این شکاف شود. تأسیسات واقع در بندر کورپوس کریستی و سایر بنادر سواحل خلیج فارس سهم بزرگی از این تلاش را بر عهده گرفته اند. صادرات LNG از بندر کورپوس کریستی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ ۸۱.۲ درصد افزایش یافته است.

آلمان در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد که تایید نهایی راه اندازی خط لوله نورد استریم ۲ برای مدت نامعلومی به تعویق خواهد افتاد. در نتیجه وضعیت اضطراری گاز طبیعی اروپا طولانی خواهد شد و احتمالاً وابستگی مداوم و فزاینده به LNG که از ایالات متحده وارد می شود ایجاد می کند.

حمله روسیه احتمالاً باعث می شود آلمان و سایر کشورهای اروپایی در نظر خود راجع به این تجاوز به علت وابستگی خودخواسته خود به پوتین و روسیه برای چنین سهم بزرگی از نیازهای انرژی، تجدید نظر کنند. این امر هم در مورد گاز طبیعی و هم برای نفت روسیه که در سال های اخیر تا ۲۵ درصد از مصرف اروپا را تامین کرده است، اعمال می شود.

امنیت انرژی بسیار مهم است و نیازهای امنیتی اروپا اکنون یک موضوع مهم استراتژیک است که ایالات متحده به عنوان یکی از اعضای ناتو موظف است سهم خود را برای برآورده کردن آن انجام دهد.

علاوه بر نیازهای اروپا، یک مطالعه اخیر نشان می دهد که تقاضای جهانی برای صادرات LNG تا سال ۲۰۲۴ تقریباً دو برابر خواهد شد، زیرا کشورهای در حال توسعه متوجه شده اند که نیازهای انرژی آنها به تنهایی با باد و خورشید تامین نمی شود. تا زمانی که اقتصاد جهانی رشد کند، تقاضا برای نفت خام نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

ظرفیت رو به رشد LNG و صادرات نفت در بندر کورپوس کریستی و سایر بنادر سواحل خلیج فارس می تواند اهرم استراتژیک مورد نیاز برای پیروزی در این بازی شطرنج ژئوپلیتیکی را در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار دهد. اما از آنجایی که نگهداری و بهبود کانال‌های بندری تحت اختیارات USACE است، دولت فدرال موظف است که سیاست ایالت قرمز/آبی را از این تصمیمات حیاتی تامین مالی دور نگه دارد.

این واقعاً سیاست عمومی خوبی نیست. ر درجه اول به این دلیل که بیش از ۲۰٪ از کل صادرات ایالات متحده آمریکا از طریق بنادر تگزاس انجام می شود. بنابراین، نداشتن بودجه در بزرگترین قانون زیرساختی که تاکنون توسط کنگره تصویب شده است، واقعاً ناراحت کننده است. امنیت انرژی بسیار مهم است؛ این واقعیتی است که دولت بایدن اکنون باید جدی‌تر از همیشه آن را جدی بگیرد.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha