۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
گره مشکلات عشایر ایلام باز نشد| مشکل تامین نهاده‌های دامی ادامه دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

گره مشکلات عشایر ایلام باز نشد| مشکل تامین نهاده‌های دامی ادامه دارد

ایلام- مشکلات دامداران و عشایر ایلام به رغم خشکسالی و کاهش فروش محصولات ادامه دارد، هنوز بسیاری از عشایر استان برای تامین نهاده‌های دامی با مشکل مواجه هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کاهش نزولات جوی و خشکسالی در سال جاری باعث بروز مشکلاتی برای و دامداران عشایر استان ایلام در مناطق مختلف شده است. مشکلاتی که اگر برطرف نشوند منجر به نابودی اقتصاد عشایر استان می‌شود.

طبق آمارهای رسمی، استان ایلام از جمله مناطقی است که بیشترین تاثیر و صدمه را از خشکسالی در کشور دیده است که این مسئله نیازمند توجه و برنامه ریزی است.

یکی از عشایر بخش سیروان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هر ساله در بهمن ماه به منطقه سیروان کوچ می‌کنیم، متاسفانه سال‌های گذشته دشت‌های منطقه همه سرسبز بود اما مدت دو سال است که زمین خشک شده است.

ادامه مشکلات عشایر استان ایلام
رضا مرادی تصریح کرد: درخواستی که ما از مسئولان داریم این است که در زمینه تامین علوفه به عشایر و دامداران کمک کنند، نبود علوفه باعث ضرر و زیان زیادی به عشایر شده است.

وی افزود: حدود ۴۰۰ راس گوسفند دارم که متاسفانه دام‌های ما از نبود علوفه در حال تلف شدن هستند و هیچ امکاناتی در اختیار نداریم.

مرادی با اشاره به اینکه کمبود سهمیه آرد، نفت، تلف شدن احشام، نبود علوفه از معضلات و مشکلات عشایر استان است، افزود: در سال جاری به خاطر خشکسالی میزان تولید علوفه کاهش پیدا کرده و در مقابل میزان نیاز عشایر به نهاده‌های دامی افزایش پیدا کرده است.

عشایر منطقه با مشکلات عدیده ای روبرو هستند
فرماندار شهرستان سیروان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از رفع مشکل تامین آب و همچنین استقرار کادر درمان و دامپزشک برای عشایر کوچ رو بخش کارزان در این منطقه خبر داد.

علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه عشایر مرزداران نظام هستند و باید به صورت ویژه از آنان حمایت شود، اظهار داشت: عشایر با تولیدات خود از اقتصاد کشور حمایت می‌کنند و امروز وظیفه مسئولان است که به خواسته‌های آنان توجه کنند.

فرماندار سیروان با اشاره به اینکه دولت از قشر تولید کننده جامعه حمایت می‌کند، افزود: عشایر منطقه با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که تلاش می‌شود با کمک دستگاه‌های ذیربط مشکلات آنان از جمله کمبود آرد، نفت، تامین نهاده‌های دامی برطرف شود.

۱۷ هزار تن نهاده بین عشایر ایلام توزیع شد
مدیرکل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال شرایط خشکسالی، یک شرایط سختی برای عشایر و دامداران رقم خورده که دولت نیز در این راستا برنامه ریزی کرده که تقریباً ۳۰ درصد نهاده‌های دامی عشایر تامین را کند و ۷۰ درصد نهاده‌های دامی توسط خود عشایر تامین می‌شود.

گره مشکلات عشایر ایلام باز نشد| مشکل تامین نهاده‌های دامی ادامه دارد

فرشاد یاسمی افزود: تاکنون نزدیک به ۱۷ هزار تن نهاده تا به امروز بین عشایر استان نهاده توزیع شده که سرانه هر راس دام ۱۰ تا ۱۷ کیلوگرم بوده است.

وی عنوان کرد: در این راستا پیگیری‌های خوبی توسط مسئولان استان انجام شده است، در سفر اخیر وزیر کشاورزی به استان، ۲ هزار و ۴۰۰ تن نهاده دامی به استان اختصاص داده شده که در حال توزیع است.

یاسمی اظهار کرد: برنامه ریزی های خوبی انجام شده که نهاده‌های دامی بیشتر بین عشایر استان توزیع شود.

ورود دادگستری شهرستان بدره به توزیع ناعادلانه نهاده‌های دامی
رئیس دادگستری شهرستان بدره نیز روز گذشته اعلام کرد: عشایر با کمبود نهاده‌های دامی مواجهه هستند، در این بین افرادی وجود دارد که صرفاً دفترچه دامداری و عشایری دارند در حالی که شغل اصلی آنها دامداری نیست و باید با پالایش جدید حذف شوند.

محسن میرزایی اضافه کرد: توزیع نهاده‌ها بین افراد مجهول الهویه یا فوت شده و یاا فرادی که صرفاً دفترچه دامداری وعشایری دارند خلاف قانون است.

وی بیان کرد: باید مشخص شود که تعداد دقیق دامداران و اعضای اتحادیه تعاونی دامداران و عشای چه میزان است.

گره مشکلات عشایر ایلام باز نشد| مشکل تامین نهاده‌های دامی ادامه دارد

رئیس دادگستری شهرستان بدره به امور عشایری شهرستان هشدار داد در راستای حقوق عامه ورود و مطابق قانون با متولی که خلاف قانون عمل کند برخورد قاطع خواهد شد.

در استان ایلام مجموع تولیدات عشایر استان بالغ بر ۹۰ هزار تن به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، که جایگاه ویژه ای از از نظر اقتصادی در کشور دارد. عشایر استان ایلام از نظر جمعیتی رتبه ششم کشوری را دارند.

عشایر استان ایلام در بحث گوشت قرمز و سایر محصولات تولیدی دامی نه تنها نیاز استان که نیاز خیلی از استان‌های کشور را هم تامین می‌کند.

با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی عشایر استان ایلام نیاز است مسئولان توجه ویژه ای به تامین نهاده‌های دامی عشایر داشته باشند.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha