۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
رشد قیمت فلزات در سایه بحران اوکراین؛ بازار در انتظار شوکی دیگر است
تحلیل بازار جهانی فلزات؛

رشد قیمت فلزات در سایه بحران اوکراین؛ بازار در انتظار شوکی دیگر است

رشد قیمت فلزات اساسی می تواند چالش تازه ای را برای اقتصاد دنیا ایجاد کند. شوکی که می تواند باعث اختلال در مسیر رشد اقتصادی و بازسازی اقتصاد آسیب دیده دنیا شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که دنیا درگیر تنشهای ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین است، بحران ایجاد شده در بازار کالاهای اساسی هم بازارهای اقتصادی را درگیر کرد. از یک طرف روسیه و اوکراین از بزرگترین تولید کنندگان مواد معدنی مانند سنگ آهن هستند و از طرف دیگر تولید فلزاتی مانند آلومینیوم به این دو بازار بستگی دارد.

به همین دلیل است که بعد از شروع این درگیری نظامی قیمت انواع کالاهای اساسی در دنیا رشد کرد و رکورد قیمت آلومینیوم هم در بازار شکسته شد. اما مساله مهم این است که روند افزایش قیمت در بازار فلزات از اولین ماه امسال شروع شده بود. ماهی که انتظار می رفت باز شدن فعالیتهای اقتصادی و از سرگیری سفرهای بین المللی باعث شود تا نرخ رشد اقتصادی جهان بیشتر شود و عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

اما به نظر می رسد در شرایط فعلی واحدهای تولیدی در دنیا ظرفیت لازم برای افزایش تولید را ندارند و همین مساله فشاری را در جهت کمبود عرضه به بازار وارد کرد. از طرف دیگر درگیری نظامی روسیه و اوکراین هم چالش دیگری ایجاد کرد و باعث شد تا نگرانی در مورد اختلال در زنجیره عرضه کالاهای اساسی بیشتر شود.

از یک طرف عرضه گاز طبیعی و نفت توسط روسیه به اختلال روبرو خواهد شد و از طرف دیگر تولید کالاهای اساسی و فلزات به دلیل حجم بالای معادن در این دو کشور اروپایی مختل می شود. در شرایط فعلی نگرانی اصلی این است که فعالیتهای صنعتی که در دو سال اخیر به دلیل همه گیری کرونا نتوانستند با حداکثر ظرفیت کار کنند، این بار به دلیل اختلال در زنجیره عرضه توان فعالیت خود را از دست بدهند.

طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی قیمت فلزات اساسی در اولین ماه سال ۲۰۲۲ رشد کرد. قیمت هر تن آلومینیوم در این ماه به ۳۰۰۶ دلار رسید که حدود ۳۰۰ دلار نسبت به ماه قبل از آن رشد کرد.

در آخرین ماه سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن آلومینیوم برابر با ۲۶۹۶ دلار بود. گزارش بانک جهانی نشان می دهد قیمت هر تن آلومینیوم در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۷۹۴ دلار بود و در سال ۲۰۲۰ با کاهش همراه بود. در سال ۲۰۲۰ هر تن آلومینیوم با قیمت ۱۷۰۴ دلار مبادله شد. در سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن از این محصول پرمصرف برابر با ۲۴۷۳ دلار بود.

بانک جهانی اعلام کرد هر تن مس در ماه اول سال جاری با قیمت ۹۷۸۲ دلار مبادله شد. در آخرین ماه سال ۲۰۲۱ هر تن مس با قیمت ۹۵۵۱ دلار مبادله شد. آمارها نشان می دهد نسبت به سال ۲۰۱۹ قیمت مس در دنیا با سرعت زیادی رشد کرده است.

در سال ۲۰۱۹ هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۶۰۱۰ دلار مبادله شد و در سال ۲۰۲۰ با قیمت ۶۱۷۴ دلار به فروش رسید. در سال ۲۰۲۱ و زمانی که بحران کرونا در دنیا به اوج رسید و مشکلات ناشی از کاهش عرضه در سال ۲۰۲۰ تاثیر زیادی روی زنجیره عرضه گذاشت، هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۹۳۱۷ دلار مبادله شد. در ماه هایی از این سال قیمت هر تن مس در بازار از مرز ۱۰ هزار دلار هم گذشت که باعث شد تا آسیب زیادی به صنایع پایین دستی وارد شود.

در این گزارش قیمت روی هم در بازار جهانی اعلام شده است. بررسی ها نشان می دهد قیمت هر تن روی در اولین ماه سال برابر با ۳۵۹۹ دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت. در آخرین ماه سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن روی در بازار جهانی برابر با ۳۳۹۹ دلار بود و در ماه نوامبر برابر با ۳۳۱۱ دلار بود. هر تن روی در سال ۲۰۱۹ قیمتی برابر با ۲۵۵۰ دلار داشت و در سال ۲۰۲۰ ارزشی برابر با ۲۲۶۶ دلار داشت.

کد خبر: ۱۳۸٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha