۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کاسبی در خشک‌شویی‌ها خشکید| کناره‌گیری  ۸۰واحد صنفی از کار
در گزارش بازار از مشهد عنوان شد؛

کاسبی در خشک‌شویی‌ها خشکید| کناره‌گیری ۸۰واحد صنفی از کار

مشهد- نوروز که می‌شود کار کاسبی خشک‌شویی‌ها هم سکه می‌شود اما نزدیک به دو سال است که کار از سکه شدن گذشته و به قول فعالان این صنف کاسبی در خشک‌شویی‌ها خشکیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نوروز که نزدیک می‌شود بسیاری از شهروندان عزم خانه‌تکانی دارند همین موضوع نیز شاید سبب می‌شود تا فعالیت واحدهای خشک‌شویی به‌مراتب نسبت به دیگر روزهای سال بیشتر شود و لذا به دلیل سروکار داشتن بیشتر مردم در این ایام و با این صنف لذا حرف‌وحدیث‌ها پیرامون نحوه خدمات و نرخ‌ها نیز بیشتر می‌شود.

نارضایتی شهروندان
برخی از شهروندان مشهدی که در آستانه عید نوروز تصمیم دارند تا غبار یک سال گذشته را از البسه و هم‌چنین پرده و خانه بزدایند برای شستشو از خشک‌شویی‌های سطح شهر بهره گرفته‌اند اما قریب به‌اتفاق عنوان می‌کنند که نرخ شست‌وشو نسبت به گذشته افزایش یافته و نظافت برخی از اشیاء مانند پرده و یا پتو خیلی گران تمام می شود.

این شهروندان هم چنین ادعا می کنند که نرخ خدمات مانند کت‌وشلوار و یا سایر خدمات از هر خشک‌شویی تا خشک‌شویی بعدی متفاوت و البته با خدمات متفاوت است.

در این راستا برخی شهروندان اذعان می‌کنند که برخی لباس‌شویی‌ها لباس را در پوشش پلاستیک برخی در کاغذ روزنامه و برخی هم بدون هیچ چوب‌لباس و یا پوششی تحویل مشتری می‌دهند که نشان از خدمات ناقص دارد و یا افت خئمات دارد.

حسین عبدی یکی از شهروندان مشهدی که برای شست و شوی پرده‌در آستانه نوروز ۱۴۰۱ به یکی از همین خشک‌شویی‌های سطح شهر مراجعه کرده است به خبرنگار ما می گوید: قیمت شست و شوی هر متر پرده به ۵۵ هزار تومان رسیده است لذا وقتی فهمیدم که برای یک پرده ۱۵ متری پنجره پذیرایی باید ۸۰۰ هزار تومان هزینه بپردازم به‌ طور کلی بی‌خیال استفاده از خشک‌شویی شدم و تصمیم گرفتم فقط اطوکشی آن را به خشک‌شویی بسپارم.

وی بابیان اینکه سال گذشته شست و شوی پتو معادل ۲۰ هزار تومان بود ادامه می دهد: امسال نرخ شست و شوی همین پتو به دو برابر و قیمت ۴۰ هزار تومان رسیده است لذا پرداخت این هزینه‌ها برای خانواده‌هایی که فعلا معیشت حرف اول را می‌زند و درگیر آن هستند کمی سخت است.

گرانی بی‌حدومرز مواد مصرفی
احسان طبسی متصدی یکی از خشک‌شویی‌های مشهد درباره وضعیت کاسبی به ما می گوید: دو سال پیش هنگامی که کرونا شیوع پیدا کرد حتی یک نفر در آستانه سال نو حاضر نشد از خدمات ما استفاده کند و مردم ترجیح دادند که در خانه بمانند.

کاسبی در خشک‌شویی‌ها خشکید| کناره‌گیری  ۸۰واحد صنفی از کار

وی با بیان اینکه نوروز سال گذشته هم بازار خوبی نداشتیم و لذا کاسبی ما هم چنان بی‌رونق بود ادامه می دهد: در طی دو سال گذشته دید و بازدید های عید نوروز و مراسم و میهمانی ها مانند عروسی و مراسم ازدواج و سالگرد و عزا همگی تعطیل بودند و لذا شهروندان نیاز زیادی به خشک‌شویی پیدا نمی‌کردند.

این متصدی خشکشویی با اشاره به اینکه در این موقع از سال شست و شوی پرده و پتو خیلی رواج دارد به ما می گوید: البته امسال وضعیت کاسبی از سال‌های گذشته بهتر است اما مانند قبل از کرونا رونق ندارد زیرا امسال به‌گونه‌ای دیگر بازار تحت شعاع قرار دارد.

وی با اشاره گرانی حادث شده در جامعه بیان می‌کند: به‌قدری مخارج سنگین شده است که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در مواردی این‌چنینی صرفه‌جویی کنند و از چنین خدماتی استفاده نکنند.

طبسی اذعان می کند: شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم نیز باعث شده تا نسبت به زمان مشابه سال گذشته تقاضای خشک‌شویی کاهش یابد زیرا وضعیت اقتصادی آن‌قدر برای مردم سخت شده که ترجیح می‌دهند از خدمات خشک‌شویی که نوعی خدمات لوکس حساب می‌شود استفاده نکنند.

وی بابیان اینکه نرخ مواد مصرفی و حامل‌های انرژی بیش‌ازحد گران شده است بیان می‌کند: هزینه کارگر، بیمه و از همه مهم‌تر حامل‌های انرژی مانند برق و آب و گاز بسیار افزایش‌یافته است درحالی‌که مسئولان از ما انتظار دارند همان نرخ نامه سال گذشته را اعمال کنیم.

گرانی مواد اولیه و کاهش خدمات
امید کلایی نیز یکی دیگر از دارندگان خدمات خشک‌شویی در شهر مشهد به ما می‌گوید: قیمت مواد اولیه مانند «پر کلر اتیلن»آن‌قدر افزایش‌یافته است که دیگر خرید آن و شست و شوی لباس برای هیچ مغازه‌ای سود ندارد.

وی می‌گوید: تا ۶ سال پیش یک بشکه «پر کلر اتیلن» به‌عنوان یکی از ماده‌های اصلی لباسشویی تنها بشکه‌ای یک‌میلیون تومان قیمت داشت و حتی تا نوروز ۹۸ یک بشکه از این مواد را به قیمت سه میلیون تومان خریداری می‌کردیم اما سال گذشته قیمت آن به‌یک‌باره به ۴ برابر و حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید!

کاسبی در خشک‌شویی‌ها خشکید| کناره‌گیری  ۸۰واحد صنفی از کار

این متصدی خشکشویی اظهار می‌کند: پودر چهار کیلویی ماشین لباسشویی تا سال گذشته ۳۰ هزار تومان قیمت داشت اما مشاهده می کنید که الآن همین کیسه های چهار کیلویی به ۱۳۰ هزار تومان و بیش از چهار برابر قیمت رسیده است و این در حالی است که نرخ شست‌وشو سه برابر و چهار برابر نشده است.

وی افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، دستمزد کارگر و از همه مهم‌تر آب و برق را در این صنف بسیار تأثیر گذار می داند و می‌گوید: در تمامی این حوزه ها افزایش قیمت چشمگیر داشتیم لذا فعالیت در این صنف چندان مقرون به‌صرفه نیست.

کلایی با بیان اینکه با وجود این مشکلات و رکود دو ساله اما دولت به هیچ وجه حاضر به تخفیف در حامل های انرژی و یا سایر حوزه ها مانند بیمه و مالیات نبوده است این در حالی است که در آستانه نوروز برخی افراد بدون اینکه پول بیمه و مالیاتی پرداخت کنند در اینستاگرام آگهی داده و به بهانه اینکه به مشتری سرویس ویژه می دهند و نمی خواهند مشتری مراجعه حضوری داشته باشد لباس مردم را جمع آوری و شست و شو می دهند بدون آنکه مشخص باشد آن را به چه شکلی و با چه مجوزی فعالیت می کنند.

تعطیلی ۸۰ خشکشویی
رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می کند: هر ساله با توجه به نزدیک شدن نوروز، بازار خشکشویی ها پر ازرونق بود اما در دو سال اخیر به دلیل بیماری کرونا تعداد مشتری ها کاهش یافت.

مهدی کاشفی با بیان اینکه البته امسال نسبت به دو سال گذشته خوشبختانه شاهد افزایش مشتری ها هستیم ابراز می کند: البته این تعداد از مشتری ها هنوز به تعداد دو سال پیش نرسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶٠٠ واحد صنفی خشکشویی و لباسشویی در مشهد در حال فعالیت هستند به ما می گوید: این در حالی است که مشکلات موجود در این صنف در طی دو سال گذشته موجب شدتا تعداد ۸۰ واحد صنفی با این اتحادی خداحافظی کرده و و واحد صنفی خود را تعطیل کنند.

وی با بیان اینکه کرونا تأثیرات منفی زیادی برای مشاغل مختلف داشته است افزود: در همان شیوع کرونا که بحث انتقال ویروس از طریق لباس مطرح بود مشتریان ما به شدت کاهش یافت و به یک سوم رسید.

دخل و خرج نمی خواند
رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی مشهد با بیان اینکه به دلیل گرانی مواد اولیه و و عدمتناسب بین مخارج و درآمد لذا ادامه کار بری بسیاری از خشکشویی ها امکان پذیر نیست اظهار می کند: بسیاری از این واحد های صنفی در مغازه های استیجاری مشغول به فعاالیت هستند لذا با افزایش قیمت حامل های انرژی لذا با رکودی که در بازار حاکم است ادامه فعالیت برای آن ها غیر ممکن است.

کاسبی در خشک‌شویی‌ها خشکید| کناره‌گیری  ۸۰واحد صنفی از کار

وی با بیان اینکه متاسفانه طی دوسال اخیر مواد اولیه مورد استفاده بیش از ٢۵٠ درصد افزایش قیمت داشته است می افزاید: این افزایش قیمت اجازه فعالیت و ارایه خدمات مطلوب با نرخ های تعیین شده و مصوب را نمی دهد.

وی درباره علت گرانی خدمات خشک‌شویی‌ها نیز توضیح می‌دهد: مواد شوینده امسال از اول سال تاکنون چهار بار افزایش قیمت داشته است.

کاشفی عنوان می کند: به طور مثال موادی مثل پودرها و مواد مایع شوینده مخصوص و ماده اصلی خشک‌شویی‌ها که «پرکلرواتیلن» نام دارد از آنجا که مشابه داخلی نداشته و وارداتی است لذا به دلیل گرانی ارز و تحریم‌های اعمال‌شده بسیار سخت و گران‌دست ما می‌رسد.

وی ادامه می دهد: کرونا باعث شد بسیاری ازفعالان این صنف که اجازه نشین هم بودند، محل کسب خود را تعطیل کردند لذا این صنف نیازمند حمایت دولت بود.

کسب و کار تعریفی ندارد
رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی مشهد با بیان اینکه میزان درآمد ما ارتباط مستقیمی با وضعیت معیشتی مردم دارد به ما می گوید: وقتی مردم از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارند طبعاً مراجعه ای به خشکشویی ها ندارند.

وی در این رابطه توضیح می دهد: با توجه به وجود کرونا دیگر از مجالس و مهمانی های خانوادگی خبری نیست، بالطبع مردم لباس های خاص و مجلسی استفاده نمی کنند و بیشتر از همان لباس های عادی خود استفاده می کنند و میزان مراجعه کنندگان به خشکشویی ها کاهش می یابد.

کاشفی اظهار می‌کند: از طرفی ذکر این مورد ضروری است که شغل خشکشویی به رغم سختی کار مانند مدام ایستاده بودن ،استنشاق مواد ضدعفونی کننده و شیمایی و گرمای غیر تحمل هنگام کار، متاسفانه در گروه مشاغل سخت و زیان آور قرار نمی گیرد و لذا امیدوارم دولتمردان به این صنف با توجه به شرایط سختی که با آن روبرو هستند توجه بیشتری نشان دهند.

کد خبر: ۱۳۸٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha