۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
لزوم تلاش برای افزایش سهم مشارکت اقتصادی تجار ایرانی در سوریه
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

لزوم تلاش برای افزایش سهم مشارکت اقتصادی تجار ایرانی در سوریه

همدان - سهم مشارکت اقتصادی و تجارت ایران با سوریه در سال‌های اخیر ناچیز بوده در حالی که به راحتی می توان در این زمینه فعال شد و درصدی از بازار این منطقه را به خود اختصاص داد.

بازار؛ گروه استان ها: مدتی است موضوع ضرورت توجه به بازار سوریه برای در اختیار گرفتن آن و حضور تجار و بازرگانان ایرانی در این منطقه مورد بررسی است و در جلسات تجار و بازرگانان کشور و به تبع آن استان همدان بر این موضوع تاکید می شود.

طبق بررسی ها سهم مشارکت اقتصادی و تجارت ایران با سوریه در سال‌های اخیر ناچیز بوده در حالی که به راحتی می توان در این زمینه فعال شد اما با وجود ظرفیت‌های اقتصادی ایران بازار سوریه در دست ترکیه، چین و حتی عربستان است.

گفتگو با کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه خبرنگار بازار را بر آن داشت تا به سراغ فعالان عرصه خودروسازی رفته و از نگاه آنها ضرورت حضور در بازار سوریه را بررسی کند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون سوری در خارج از سوریه زندگی می‌کنند و شماری در آمریکای جنوبی هستند و ۴۵ هزار نفر از این جمعیت در ونزوئلا و بقیه به‌صورت پراکنده در شهرهای مکزیک، برزیل و آرژانتین ساکن هستند، گفت: عمده فعالیت سوریه بر پایه تجارت استوار است و بعضاً تاجران موفقی هم دارد.

شهریار ظفر پور با ذکر این مطلب که با توجه به شرایط سیاسی که بر مناطق مختلف سوریه حکم‌فرماست بیشترین فعالیت آن‌ها با کارکرد نظامی در شرف انجام است، عنوان کرد: به لحاظ شرایط جنگی که بر منطقه حاکم بود بیشتر تاجران در مناطق دیگر مشغول فعالیت بودند ولی با خاتمه جنگ و عادی شدن شرایط کم‌کم سرمایه‌داران در سوریه مستقر شدند.

در حال حاضر در شهرک صنعتی حسیا با بازگشت سرمایه‌داران به سوریه بیش از ۳۰۰ کارخانه دایر شده اما متأسفانه زیرساخت‌های لازم در سوریه برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا اضافه کرد: در حال حاضر در شهرک صنعتی حسیا با بازگشت سرمایه‌داران به سوریه بیش از ۳۰۰ کارخانه دایر شده اما متأسفانه زیرساخت‌های لازم در سوریه برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد هرچند بیشترین حمایت‌ها از سوی دولت سوریه انجام می‌پذیرد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا اضافه کرد: توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران ایرانی تا آنجا که امکان دارد به‌صورت مستقیم وارد کار با دولتی‌ها نشوند و به‌صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه از توان و قدرت دولتی‌ها استفاده کنند و نباید مستقیماً وارد معامله با دولت‌مردان سوری شد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا با اظهار اینکه شرکت سایپا و ایران‌خودرو هم‌زمان باهم کار در سوریه را آغاز کردند، عنوان کرد: سایپا مدل رایزنی تجاری با سوری‌ها را به‌صورت مراوده غیرمستقیم انتخاب کرد ولی شرکت ایران‌خودرو روی کمک دولت سوریه متمرکز شد و به سمت کمک از دولتی‌ها پیش رفت.

ظفر پور با اظهار اینکه چون از قبل تعدادی از سوری‌ها از شرکت سایپا خودرو خریداری می‌کردند به همین دلیل بازار خرید خودرو سایپا در سوریه ایجاد شد و رونق گرفت، عنوان کرد: با توافقی که بین یکی از تجار و سرمایه‌گذاران سوری صورت گرفت با وسط گذاشتن سرمایه ۲۰ درصدی سرمایه‌دار سوری و سرمایه و آورده ۸۰ درصدی شرکت سایپا توانست یک خط مونتاژ خودرو در شهرک صنعتی حسیا راه‌اندازی کند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا با اشاره به اینکه ایران‌خودرو در ایجاد روابط تجاری روی کمک دولت سوریه حساب کرد و چون درست حساب نکرده بودند با مشکل روبرو شد، عنوان کرد: قیمت خودرو سمند ۱۳ هزار دلار و خودروی پراید باقیمت پنج هزار و ۵۰۰ دلار قابل معامله بود و به خاطر اینکه در معرض یک رانت خودرو قرارگرفته بودند از خودرو پراید به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شد و در نمایشگاه ماشین در سوریه انواع و اقسام خودروها در معرض بازدید عمومی قرار داشت.

ظفر پور با عنوان اینکه شرکت خودرو سایپا چون به سمت دولتی‌ها نرفت خیلی زود در حاشیه شرکت خدمات پس از فروش و مونتاژ خودرو را راه‌اندازی کرد، افزود: خط تولید مونتاژ خودرو در شهرک صنعتی حسیا سوریه بالغ‌بر ۲۰ هزار خودرو را تولید می‌کرد درحالی‌که کل واردات خودرو به سوریه در حدود ۸۰ هزار خودرو بود.

خط تولید مونتاژ خودرو در شهرک صنعتی حسیا سوریه بالغ‌بر ۲۰ هزار خودرو را تولید می‌کرد درحالی‌که کل واردات خودرو به سوریه در حدود ۸۰ هزار خودرو بود

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا با عنوان اینکه با ورود به بازار تجاری سوریه دروازه‌های توسعه تجارت به روی سرمایه‌گذاران و تاجران ایرانی باز می‌شود چراکه بازار بسیار بکر تجاری محسوب می‌شود، اضافه کرد: تقریباً کشور سوریه فاقد هرگونه مواد اولیه‌ای است و در این کشور حتی در رابطه با ساخت‌وسازها هم واردکننده مواد اولیه هستند پس با این تفاسیر هر آنچه تصور می‌شود در بازار سوریه شانس و اقبال تجارتی به دنبال دارد.

سوریه فاقد صنایع تبدیلی صنعت کشاورزی است
ظفر پور با یادآوری اینکه کشور سوریه فاقد صنایع تبدیلی صنعت کشاورزی است، عنوان کرد: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در سوریه محصولات کشت‌شده از اراضی کشاورزی در یک‌فصل به‌یک‌باره در بازار عرضه و تمام می‌شود این در حالی است که در تولید بعضی مواد غذایی بسیار سرآمد هستند و مواد غذایی و محصولات کشاورزی در این کشور از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به‌نوعی محصولات کشاورزی به‌صورت ارگانیک تولید می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان در ادامه صحبت‌های قبل خود اضافه کرد: با تفاسیر عنوان‌شده به نظر می‌رسد بتوان خدمات مهندسی ایران را در سوریه تجهیز کرد و خصوصیت بارز این کار این است که دیگر لازم نیست از ایران مواد اولیه به سوریه حمل شود مع‌هذا اگر روابط حمل‌ونقلی تسهیل شود بردن دانش فنی به سوریه سخت نیست چراکه افراد فنی به آن صورت در کشور وجود ندارد به‌خصوص در حال حاضر به دلیل جنگی که اتفاق افتاده جمعیت بسیار زیادی از این کشور مهاجرت کرده و در کشورهای دیگر مستقر و ساکن شده‌اند.

ظفر پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: یک اصل پایه‌ای در تجارت وجود دارد که باید از آن تبعیت کرد و آن اینکه با اوصافی که در تجارت بین‌المللی در جریان است تکلیف بسیاری از معاملات تجارتی معین و عیان است اما در رابطه با تجارت با سوریه باید به فرمت‌های خاصی قائل بود بدین‌سان که در حال حاضر کشورهای سوریه و ترکیه در حال جنگ هستند و این در حالی است که بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات و کالاها به ترکیه سوری‌ها و بعد سعودی‌ها هستند.

سوریه چندان مجهز به سردخانه برای نگهداری محصولات وارداتی نیست لذا باید محصولاتی که به این کشور صادر می‌شود با استفاده از صنایع تبدیلی بهینه کرد

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا در تکمیل صحبت قبل خود بیان کرد: اینکه عنوان می‌شود لازم نیست مواد و محصولات صادرشده به سوریه از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار باشد باید گفت که کشور سوریه چندان مجهز به سردخانه برای نگهداری محصولات وارداتی نیست لذا باید محصولاتی که به این کشور صادر می‌شود با استفاده از صنایع تبدیلی بهینه کرد.

ظفر پور با عنوان اینکه سوریه به دلیل قرار گرفتن در حاشیه مدیترانه از طریق استان‌های لاذقیه و لاتاکیا محصولات دریایی خوبی را به اروپا صادر می‌کند، اضافه کرد: البته استان حلب هم استان صنعتی سوریه محسوب می‌شود که در جریان جنگ آسیب زیادی متحمل شد.

وی بابیان اینکه کارخانه‌ها و کارگاه‌های نساجی در شهر حلب رونق دارند هرچند بعید می‌دانم محصولات نساجی شهر حلب قابل‌رقابت با صنایع چرم و نساجی ایران باشد؛ گفت: صنایع چرمی و نساجی در ایران از کیفیت بهتری برخوردار است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا در ادامه با تشریح اینکه باید در حوزه صنعت، کشاورزی و صنایع تبدیلی غذایی روابط با سوریه رونق بگیرد ضمن اینکه توجه به این حوزه روابط تجاری بین‌المللی را ارتقاء می‌بخشد، یادآوری کرد: در خصوص توسعه روابط با سوریه در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی هم ایران دو دستگاه تراکتور به سوریه صادر کرد ولی به دلایلی قیمت گران آن نتوانست بازار فروش خود را پیدا کنند لذا اگر سرمایه‌گذاران در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی علاقه‌مند باشند می‌توانند در سوریه افرادی را پیدا کنند و با همراه شدن درصدی با آن‌ها شریک شوند و یک خط تولید ماشین‌آلات کشاورزی را راه‌اندازی کنند.

ظفر پور در تشریح صحبت قبل خود اضافه کرد: وقتی تاجران و سرمایه‌گذاران ایرانی وارد معامله و تجارت در سوریه می‌شوند می‌توانند با دولت سوریه وارد رایزنی کنند تا زمین ارزان‌قیمت در اختیار آن‌ها بگذارد و حتی از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند و یا یک سری امتیازهایی دولت سوریه در اختیار آن‌ها بگذارد.

شرکت‌های کوچک کره‌ای تجربه تجارت بین‌المللی ندارند اما این شرکت‌ها برای ارتقاء روابط تجاری خود به شرکت‌های قدر و بزرگ متصل می‌شوند تا توسط شرکت‌های بزرگ کارهای تجاری آن‌ها انجام شود

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا بابیان اینکه شرکت‌های کوچک کره‌ای تجربه تجارت بین‌المللی ندارند اما این شرکت‌ها برای ارتقاء روابط تجاری خود به شرکت‌های قدر و بزرگ متصل می‌شوند تا توسط شرکت‌های بزرگ کارهای تجاری آن‌ها انجام شود، اضافه کرد: پیرو همین تجربه پیشنهاد می‌کنم تحت مدیریت اتاق بازرگانی استان همدان، افرادی که در عرصه تجارت بین‌المللی توانمند هستند و در این خصوص آگاهی دارند، از شرکت‌های کوچک کره‌ای کمک و همکاری بگیرند.

ظفر پور بابیان اینکه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی در استان همدان وجود دارد، اضافه کرد: تجارت با سوریه در جای خود محفوظ، اما در رابطه با روابط تجاری با کشورهای دیگر می‌توان از پتانسیل‌های موجود در استان همدان استفاده کرد.

صنعت مبلمان در سوریه از سطح بسیار پایینی برخوردار است
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت قطعه سازان سینا یکی از راه‌های موفق تجارت با سوریه را صنعت مبل و منبت استان همدان برشمرد و گفت: صنعت مبلمان در سوریه از سطح بسیار پایینی برخوردار است و این صنعت را می‌توان به‌عنوان یک فرصت در تجارت با کشور سوریه قلمداد کرد.

ظفر پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: وقتی سرمایه‌گذاران ایرانی برای روابط تجاری در سوریه مستقر می‌شوند سوری‌ها ازنظر دانش به آن‌ها وابسته می‌شوند و مسائل سیاسی و غیره هم تحت‌الشعاع همین مسئله قرار می‌گیرد.

وی گفت: وقتی یک کارخانه در سوریه راه‌اندازی می‌شود به لحاظ تکنیک و فن‌آوری، سیاست‌های مدیریتی و همچنین تهیه مواد اولیه به ایرانی‌ها وابسته می‌شوند، به‌طوری‌که اگر روابط سیاسی دو کشور به دلایلی به‌خوبی پیش نرود این امر روابط تجاری دو کشور را تحت شعاع قرار نمی‌دهد ولو اینکه در رابطه با ترکیه هم همین اتفاق افتاد و دو کشور ازنظر سیاسی روابط خوبی نداشتند اما روابط تجاری آن‌ها همچنان ادامه پیدا کرد.

ظفر پور در ادامه گریزی هم به بحث مراودات مالی و حمل‌ونقل سوریه با ایران زد و عنوان کرد: اینکه مراودات پولی چگونه می‌تواند صورت پذیرد بسیار مهم است چراکه شنیده‌ها حاکی از آن است که اگر در کشور سوریه اسم دلار برده شود با مشکل روبرو می‌شویم.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha