۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کارخانه های تولید بتن سهمیه سیمان را در بازار می فروشند| فروش آب به جای بتن هنوز هم هست
رئیس مرکز تحقیقات بتن در گفتگو با «بازار»:

کارخانه های تولید بتن سهمیه سیمان را در بازار می فروشند| فروش آب به جای بتن هنوز هم هست

احمدوند، رئیس مرکز تحقیقات بتن با تاکید بر اینکه برخی کارخانه های تولیدکننده بتن به جای تولید سیمان فروشی می کنند گفت: قبلا گفته ام بستن آب برای تولید بتن در برخی کارخانه ها هنوز ادامه دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نوسان قیمت سیمان هر سال موجب برخی تغییر و تحولات در بازار سیمان و سایر بخش ها مثل بخش مسکن و ساخت و ساز می شود. رشد قیمت سیمان در سال های اخیر همواره باعث شده است که برخی تولیدکنندگان بتن را به سمت کاهش کیفیت سوق دهد.

برخی از موافقان فروش سیمان در بورس کالا بر این باور هستند که فروش سیمان در بورس کالا می تواند موجب شفافیت قیمت در بازار سیمان شود. اما برخی از منتقدان نیز اعلام می کنند که تعیین قیمت در بورس کالا در اختیار عده انگشت شماری است.

به هر سوی تولید بتن در سال های اخیر به دلیل برخی مسائل به وجود آمده دچار کاهش کیفیت شده است.

سیمان وقتی گران می شود کارخانه های تولیدکننده بتن که سهمیه دارند اگر بتن درخواست کمی پیدا کند اقدام به فروش سیمان سهمیه ای خود در بازار می کنند. پس وقتی سیمان گران می شود و تقاضا برای بتن کاهش می یابد سیمان را مستقیم به فروش می رسانند و بتن تولید نمی کنند

مصطفی احمدوند رئیس مرکز تحقیقات بتن در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که با فروش سیمان در بورس کالا به نظر می رسد کارخانه های تولید کننده بتن تا حدودی نسبت به گذشته مشکلات کمتری دارند و می توان گفت کیفیت بتن در سال های آینده بهتر از وضعیت کنونی خواهد شد؟ گفت: سیمان وقتی گران می شود کارخانه های تولیدکننده بتن که سهمیه دارند اگر بتن درخواست کمی پیدا کند اقدام به فروش سیمان سهمیه ای خود در بازار می کنند. پس وقتی سیمان گران می شود و تقاضا برای بتن کاهش می یابد سیمان را مستقیم به فروش می رسانند و بتن تولید نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام برای این کارخانه های تولید بتن صرفه اقتصادی دارد ادامه داد: این اقدام از سوی برخی کارخانه های تولیدکننده بتن به مصرف سیمان و بتن در بازار هم بستگی دارد. چرا که اگر نیاز باشد برای آنها خوب و مفید است اما اگر به قول خود کارخانه ها، کاسبی خوب نباشد سیمان فروشی می کنند. چرا که با این اقدام سود بیشتری خواهند برد.

رئیس مرکز تحقیقات بتن در پاسخ به این پرسش که آیا اسامی این کارخانه های تولیدی که سیمان سهمیه ای را می فروشند را دارید؟ اظهار داشت: افرادی در انجمن بتن هستند که این اقدامات را انجام می دهند اما اینکه بدانم به طور دقیق چه کسانی هستند نه.

شاید یکی از دلایل اصلی این اقدام رکود ساخت و ساز باشد. اما وقتی سیمان گران می شود کارخانه های تولید کننده بتن به فروش سهمیه سیمان روی می آورند

احمدوند در پاسخ به این پرسش که آیا رکود ساخت و ساز و تولید مسکن تاثیری در این تصمیم کارخانه های تولید بتن برای فروش سهمیه سیمان داشته است؟ ادامه داد: شاید یکی از دلایل اصلی این اقدام رکود ساخت و ساز باشد. اما وقتی سیمان گران می شود کارخانه های تولید کننده بتن به فروش سهمیه سیمان روی می آورند. پس وقتی رکود در بازار ساخت و ساز حاکم است و تولید بتن مقرون به صرفه نیست، برخی کارخانه های تولید بتن مسیر فروش سهمیه سیمان را پیش می گیرند.

وی با اشاره به اینکه وقتی سیمان گران می شود، بتن هم گران می شود افزود: فروش سیمان همواره سودآور بوده است و سود تولید بتن کمتر، بنابراین سهمیه سیمان را به فروش می رسانند به کسانی که تولیدات مواد افزودنی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن خاطر نشان کرد: به هر حال برخی از کارخانه های تولید کننده بتن شاید الزاما بتن تولید نکند و تیرچه بلوک تولید کند، پس تولیدات آنها یک بُعدی نیست.

کیفیت بتن پایین نیست اما برخی از تولیدکنندگان بتن با فریب کاری اقدام به تولید بتن با کیفیت پایین می کنند. اما بارها گفته ام و باز هم می گویم که برخی تولیدکنندگان بتن با بستن آب بدون حساب و کتاب بتن بی کیفیت تولید می کنند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید بتن در این سال ها رشد کرده است یا پایین آمده است؟ و اینکه گفته می شود تولید بتن با بستن آب زیاد به سمت نابودی بتن حرکت می کند صحت دارد؟ گفت: کیفیت بتن پایین نیست اما برخی از تولیدکنندگان بتن با فریب کاری اقدام به تولید بتن با کیفیت پایین می کنند. اما بارها گفته ام و باز هم می گویم که برخی تولیدکنندگان بتن با بستن آب بدون حساب و کتاب بتن بی کیفیت تولید می کنند.

وی ادامه داد: قبلا هم گفتم که آب به جای بتن فروخته می شود. اما اینکه بخواهم اسمی از این کارخانه های تولیدی ببرم واقعیت نمی دانم. اما یکی از مشکلات ما این است که برخی کارخانه‌ها آب را به قیمت بتن می‌فروشند در واقع آب زیادی را به بتن اضافه می‌کنند که در فرآیند انتقال و استفاده در پروژه‌ها این آب تبخیر می‌شود.

احمدوند با اشاره به اینکه موسسه استاندارد از ما خواسته است که این مسائل را چک کنیم ادامه داد: برای تایید اینکه کیفیت بتن برخی کارخانه ها پایین است از کارخانه تولید بتن تا محل بتن ریزی ۱۵ دقیقه زمان می برد اما ۳ ساعت طول کشید تا بتن برسد. باید اذعان کرد که کم فروشی در برخی کارخانه های تولید بتن وجود دارد. اما به هر حال الان وضعیت بهتر شده است.

وی با بیان اینکه صنعت بتن در سال های اخیر رشد کرده است ادامه داد: مقدار سیمان در بتن را نمی توان کنترل کرد اما اگر تکنسین ها در این خصوص به خوبی آموزش ببینند می توان هم میزان آب در بتن و هم میزان سیمان در آن را به خوبی از مبداء کنترل کرد. نامه آموزش و وجود تکنسین و الزام آموزش را به کمیسیون عمران مجلس ارسال کرده ایم که امیدواریم این موضوع به قانون تبدیل شود.

اینکه حباب هوا در بتن چقدر است و یا میزان آب به طور مشخص وجود دارد. بنابراین به عنوان مثال میزان آب نسبت به سیمان تا دو درصد مجاز است که داشته باشیم

احمدوند در خصوص میزان آب در بتن تولیدی نیز گفت: اینکه حباب هوا در بتن چقدر است و یا میزان آب به طور مشخص وجود دارد. بنابراین به عنوان مثال میزان آب نسبت به سیمان تا دو درصد مجاز است که داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از خواسته‌های جامعه مهندسی کشور در بخش ساخت و ساز داشتن سازه‌های بتنی مقاوم در برابر زلزله، آتش‌سوزی، انفجار و ... است گفت: اجرای نظام بازرسی و نظارت مستمر از فرآیند خط تولید واحدهای تولیدی بتن آماده تا مرحله اجرا و نظارت از ضروریات این صنعت است و عدم ارتباط بین دانش اقتصاد و اقتصاددانان دانش مهندسی با مهندسان و مهارت‌های تکنیکی با تکنسین‌ها از مهمترین زمینه‌های آسیب صنعت ساخت و ساز و صنعت بتن کشور است.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha