۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
تراژدی تلخ راه اندازی یک شرکت تولیدی در نهاوند| از نبود سرمایه در گردش تا سنگ‌اندازی بانک‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تراژدی تلخ راه اندازی یک شرکت تولیدی در نهاوند| از نبود سرمایه در گردش تا سنگ‌اندازی بانک‌ها

همدان - راه‌اندازی یک واحد تولیدی همان‌قدر که نتیجه‌ای بزرگ و باارزش در پی دارد مسیر چالش‌برانگیزی نیز در پیش رو دارد ضمن اینکه نبود سرمایه در گردش و سنگ‌اندازی بانک‌ها دشواری مسیر را دوچندان می‌کند.

بازار؛ گروه استان ها: واقعیت‌های موجود در کشور در زمینه حمایت از تولید ملی و رشد و رونق آن نشان می‌دهد که هنوز به نقطه قابل قبولی نرسیده ایم چراکه هم مسئولین دولتی و هم عموم ظرفیت‌های مادی و معنوی باید در مسیر تقویت و جهش حداکثری تولید نقش‌آفرینی کنند اما هنوز اینگونه نیست.

راه دوری نمی رویم و به یکی از نیازهای اصلی گردش چرخ واحدهای تولیدی اشاره می کنیم چراکه یکی از عوامل مهمی که در حفظ جایگاه کسب‌وکارها در یک اقتصاد نقش دارند میزان سرمایه در گردش و توانایی تامین مالی واحدهای تولیدی است.

در حال حاضر در استان همدان برخی واحدهای تولیدی برای سرپا ماندن نیاز به سرمایه در گردش دارند اما گذشته از این واحدها برخی مراکز نوپا حمایت بیشتری را می طلبند که از جمله آنها شرکت بسته‌بندی میلاد نهاوند است که مسیر سخت و طاقت فرسای راه اندازی یک واحد تولیدی را طی کرده و حالا برای فعال شدن نیازمند سرمایه در گردش است.

گفتگوی خبرنگار بازار با مدیرعامل شرکت میلاد نهاوند گویای این واقعیت است که تسهیلات درنظرگرفته شده برای این مجموعه جوابگوی نیازهای آن نیست که در ادامه این گفتگو را می خوانید.

مجید خیشه در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه تمام دستگاه‌های بسته‌بندی خریداری‌شده و مجوزهای لازم برای راه‌اندازی شرکت اخذشده است، عنوان کرد: کارهای به نحوی انجام‌گرفته که حتی مواد اولیه هم مهیاست و برند شرکت بسته‌بندی حبوبات، قهوه و چای به نام «شرکت میلاد نهاوند» به ثبت نهایی رسیده و آماده تولید هستیم.

با تسهیلات بانکی که برای راه‌اندازی شرکت دریافت شد عملاً نتوانستیم کاری از پیش ببریم و بیشترین هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور راه‌اندازی شرکت را از حساب شخصی خودپرداخت کردیم

وی بابیان اینکه با تسهیلات بانکی که برای راه‌اندازی شرکت دریافت شد عملاً نتوانستیم کاری از پیش ببریم و بیشترین هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور راه‌اندازی شرکت را از حساب شخصی خودپرداخت کردیم، گفت: از تریبون رسانه بازار استان همدان می‌خواهم صدای خود را به گوش مسئولان برسانم که با تمام مشقات و سختی‌های بسیار کار راه‌اندازی شرکت به انجام رسید به‌طوری‌که تمام مجوزهای لازم اخذشده و برند شرکت را به ثبت رسیده و تمام‌کارها با روال و تکنیک قانونی خود طی یک سال گذشته، پیش رفته و تنها در خصوص پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش دست ما بسته است.

مبلغ در نظر گرفته‌شده به پول امروز و با تورمی که حاکم است پاسخگوی نیاز شرکت نیست
خیشه در ادامه با عنوان اینکه تنها کاری که مسئولین باید د راستای همکاری و مساعدت و حمایت به انجام برسانند تأمین تسهیلات سرمایه در گردش است، یادآوری کرد: البته سه سال پیش درزمینهٔ پرداخت سرمایه در گردش ثبت‌نام به‌عمل‌آمده اما مبلغ در نظر گرفته‌شده به پول امروز و با تورمی که حاکم است پاسخگوی نیاز شرکت نیست.

مدیرعامل شرکت میلاد نهاوند در توضیح مطلب قبل خود با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش که سه سال پیش ثبت‌نام آن انجام‌شده قرار است پرداخت شود، گفت: این مبلغ برای رفع کردن حجم فعلی از مشکلات کافی نیست چراکه امسال در مقایسه با سه سال پیش با تورم بسیار بالا مواجه هستیم و این مبلغ نمی‌تواند گره از کار مشکلات بگشاید.

مدیرعامل شرکت میلاد نهاوند بابیان اینکه شرکت قرار بود اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کند، اما شدیداً زیر بار مشکلات قرار داشتیم، اضافه کرد: رقم یک و نیم میلیارد تومان به‌عنوان تسهیلات اشتغال‌زایی به ۲۰ نفر پرداخت شد که این مبلغ نتوانست بار گران مشکلات را به دوش بکشد و مجبور شدیم با سختی و مشقت فراوان چهار میلیارد تومان از حساب خود روی آن بگذاریم تا شرکت راه‌اندازی و دستگاه‌ها خریداری شود.

خیشه در ادامه با ذکر این مطلب که رقم تسهیلات سرمایه گردش که سه سال از موعد ثبت‌نام آن می‌گذرد ۵۰۰ میلیون تومان است که در سال جاری به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است، عنوان کرد: با این مبلغ هم عملاً نمی‌شود کاری از پیش برد و دستمان باز خالی است چراکه به‌عنوان نمونه تنها هزینه خرید حبوبات برای راه اندای دستگاه‌ها یک و میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت میلاد نهاوند با اظهار اینکه آن‌قدر اوضاع مالی به‌هم‌ریخته است که حتی برای اشتراک تلفن دستمان بسته است و دیگر پولی برایمان باقی نمانده است؛ اضافه کرد: مشکلات آن‌قدر پیچیده شده که سرنخ مشکلات از دست خارج‌شده به‌طوری‌که برای عرضه حبوبات بسته‌بندی‌شده شرکت با فروشگاه‌ها رایزنی و گفتگو کردیم اما فروشگاه‌ها هم ۴۵ روزه پول پرداخت می‌کنند بنابراین به همین خاطر باید گردش مالی و سرمایه داشته باشیم.

اگر سرمایه در گردش دستمان نباشد باید شرکت را تا ۴۵ روز تعطیل کنیم تا پول اجناس فروخته‌شده وصول شود و بتوانم مواد اولیه تهیه کنیم که این‌گونه ابداً قاعده کار اصولی نیست و با ضرر و زیان زیادی مواجه می‌شویم

وی بابیان اینکه وقتی جنس خود را به فروشگاه عرضه می‌کنیم باید گردش مالی داشته باشیم تا ۴۵ روز بتوانیم شرکت را بچرخانیم و پول اجناس خریداری‌شده وصول شود، گفت: در غیر این صورت اگر سرمایه در گردش دستمان نباشد باید شرکت را تا ۴۵ روز تعطیل کنیم تا پول اجناس فروخته‌شده وصول شود و بتوانم مواد اولیه تهیه کنیم که این‌گونه ابداً قاعده کار اصولی نیست و با ضرر و زیان زیادی مواجه می‌شویم.

خیشه در ادامه با اظهار اینکه تسهیلات سرمایه گردش باید توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شود، عنوان کرد: متأسفانه با رایزنی‌های انجام‌شده و کلی بروبیا بانک زیر بار پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش نمی‌رود و فعلاً تنها کاری که می‌شد انجام دهیم این بود که در پست‌بانک ثبت‌نام کنیم، حال دیگر نمی‌دانیم از این طریق مشکل ما حل شود یا خیر؟

حمایت از تولید با پرداخت تسهیلات بانکی با ۱۸ درصد سود همخوانی ندارد چراکه تولیدکننده با حجم عظیمی از مشکلات و گرانی و تورم روبروست و واقعاً هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان برای پیشبرد اهداف اقتصادی صورت نمی‌گیرد

مدیرعامل شرکت میلاد نهاوند با عنوان اینکه تسهیلات رونق تولید با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود و سود کمی هم نیست، عنوان کرد: حمایت از تولید با پرداخت تسهیلات بانکی با ۱۸ درصد سود همخوانی ندارد چراکه تولیدکننده با حجم عظیمی از مشکلات و گرانی و تورم روبروست و واقعاً هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان برای پیشبرد اهداف اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

وی بابیان اینکه نباید با تولیدکننده‌ای که می‌تواند به رونق اقتصادی استان همدان کمک کند این‌گونه برخورد شود، ادامه داد: امیدواریم در دولت آقای رئیسی کارهای خوبی در رابطه با حمایت از تولید و تولیدکنندگان به انجام برسد.

وی با تأکید بر اینکه تمام‌کارهای شرکت انجام‌شده و به‌محض اینکه وام در اختیار ما قرار گیرد ظرف یک هفته آماده تولید هستیم، گفت: با راه‌اندازی این شرکت برای ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای تعداد ۱۰۰ نفر درمجموع اشتغال‌زایی می‌شود.

خیشه اضافه کرد: در چندین فروشگاه اجناس بسته‌بندی شرکت ما عرضه می‌شود که از قبال راه‌اندازی این شرکت نان سفره بسیاری‌ها تأمین می‌شود اما معطل دریافت تسهیلات سرمایه در گردش هستیم تا شرکت را راه‌اندازی کنیم.

آنچه از صحبت ها بر می آید اینکه استارت شروع به کار این واحد تولیدی به حمایت مسئولان برای پرداخت تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش گره خورده است بنابراین قدم برداشتن در این مسیر یک واحد تولیدی را که بیش از ۹۰ درصد کارهای آن برای راه اندازی انجام شده را به اشتغال برای چیزی حدود ۱۰۰ نفر خواهد رساند.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha