۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
۳۰درصد قارچ کشور در البرز تولید می شود/ اشتغالزایی برای ۱۰۰۰ نفر
معاون جهاد کشاورزی البرز در گفتگو با بازار:

۳۰درصد قارچ کشور در البرز تولید می شود/ اشتغالزایی برای ۱۰۰۰ نفر

کرج - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: البرز با تولید ۳۰ درصد قارچ کشور، پس از تهران رتبه دوم در تولید این محصول را دارد و سالانه حدود ۲۶ هزار تن قارچ دکمه ای به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان در استان تولید می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۳۸ هزار هکتار از اراضی استان به تولیدات کشاورزی اختصاص دارد، اظهار کرد: سالانه ۹۱۰ هزار تن محصول به ارزش حدود ۵۷۷ میلیارد تومان در اراضی استان کشت و کار می شود.

«محمد تاج الدینی» اظهار کرد: این محصولات شامل غلات (گندم و جو)، علوفه (یونجه و شبدر)  ، حبوبات (لوبیا، عدس و نخود)، سبزی و صیفی جات (گوجه، خیار، بادمجان و ...) پنبه و کلزا و دانه های روغنی است.

تاج الدینی در خصوص محصولات باغی  البرز گفت: در حدود ۲۴ هزار هکتار از سطح اراضی استان به کشت باغی اختصاص دارد که سالانه حدود ۴۸۰ هزار تن محصول به ارزش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این اراضی کشت می شود.

وی با اشاره به اینکه البرز جایگاه مناسبی در کشور در حوزه تولید نهال های مثمر، غیرمثمر و گل و گیاه دارد، گفت: سالانه هفت تا ۱۰ میلیون اصله نهال در ۱۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی البرز به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان تولید می شود که به دیگر استان ها و همچنین برخی کشورهای همسایه صادر می شود.

تولید سالانه ۱۹۵ میلیون عدد گل زینتی به ارزش ۸۹۴ میلیارد تومان در البرز

تاج الدینی اظهار کرد: در ۳۶۰ هکتار از اراضی استان نیز سالانه ۱۹۵ میلیون عدد گل و گیاهان زینتی پرورش داده می شود که حدود ۸۹۴ میلیارد تومان در این بخش درآمد حاصل می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز افزود: سالانه حدود ۵۵۰ تن گیاهان دارویی در سطحی بالغ بر ۱۶۰ هکتار و به ارزش پنج میلیارد تومان نیز در استان تولید می شود.

وی اضافه کرد: ۲۰ هکتار از اراضی استان نیز به تولید نشا اختصاص دارد که با تولید محصول در گلخانه های مکانیزه سالانه حدود ۳۰ میلیارد تومان در این حوزه تولید داریم.

تاج الدینی با اشاره به وجود ۳۰۰ هکتار سطح گلخانه ای در البرز  گفت: سالانه ۲۶ هزار تن محصولات گلخانه ای با ارزش حدود ۹۵ میلیارد تومان در استان محصول کشاورزی گلخانه ای تولید می شود.

وی اضافه کرد: البرز با تولید ۳۰ درصد قارچ کشور، پس از تهران رتبه دوم را در تولید این محصول دارد و سالانه حدود ۲۶ هزار تن قارچ دکمه ای به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان در استان تولید می شود.

تاج الدینی تولید سالانه دو هزار و ۷۰۰ تن بذر غلات در سطح ۵۰۰ هکتاری از اراضی استان را از دیگر ظرفیت های تولیدی البرز عنوان کرد و گفت: سالیانه حدود ۳.۵ میلیارد تومان در این بخش درآمد حاصل می شود.

ظرفیت بالای تولیدات زراعی و باغی البرز

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به جایگاه بالای تولیدات زراعی البرز در کشور گفت: البرز ۰.۳ درصد از سطح زراعی کشور را دارد اما حدود یک درصد تولیدات زراعی کشور در البرز انجام می شود که نشان دهنده تولید بالای محصولات زراعی البرز است.

تاج الدینی افزود: در حوزه محصولات باغی نیز البرز ۰.۹ درصد از سطح کشت کشور را دارد اما ۲.۵ درصد تولیدات باغی را البرز دارد که نشان از عملکرد بالای باغداران استان است.

وی با بیان اینکه البرز در حوزه تولید گندم کشور رکورد دار است، افزود: در بحث محصولات باغی نیز با تولید انواع آلو، هلو، گیلاس، گل های شاخه بریده مانند لاله، قارچ خوراکی، بذر غلات با کیفیت و همچنین توت فرنگی مقام های اول تا سوم کشور را در کارنامه تولیدی خود دارد.

تاج الدینی گفت: در مجموع سالانه حدود چهار هزار میلیارد تومان محصولات گیاهی توسط کشاورزان البرزی تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز استان به استان های دیگر هم صادر می شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ نوع فعالیت مهم در حوزه معاونت تولیدات گیاهی انجام می شود، گفت: عوامل تولید در اختیار بهره بردارهاست و این معاونت حمایت، پشتیبانی و آموزش های لازم را برای بهره بردارها ارائه می کند و با فراهم آوردن زیرساخت های لازم منجر به بهبود و افزایش تولید در این حوزه می شود.  

نبستن دست و پای تولید شرایط جهش در تولید را مهیا می کند

تاج الدینی در پاسخ به این پرسش که سازمان برای رفع مشکلات کشاورزان استان چه تمهیداتی دارد، گفت: تلاش ما بر این است با تامین به موقع بذر، نهاده ها، کود و سم برای کشاورزان موانعی سر راه تولیدات آنها نباشد اما گاهی با توجه به شرایط بازار تاخیر در تهیه و ارائه انواع کود یا سم و... وجود دارد که با پیگیری برای رفع سریع این نواقص اقدام می کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به شعار سال «جهش تولید» و با تاکید بر ضرورت رفع موانع از پیش پای تولید کنندگان گفت: وقتی دست و پای تولید را نبندیم می توانیم در همه حوزه ها جهش تولید داشته باشیم.

وی تولیدات محصولات گلخانه ای البرز را ظرفیت مناسبی برای جهش در تولید اعلام کرد و گفت: با کمک و تسهیلات در بخش گلخانه ای می توانیم در این بخش جهش بالایی داشته باشیم.

تاج الدینی اظهار کرد: پیش بینی توسعه گلخانه برای امسال ۱۰۰ هکتار است که اگر هر ۱۰۰۰ متر گلخانه باعث اشتغال یک نفر شودفقط با توسعه گلخانه در استان شاهد اشتغال ۱۰۰۰ نفر خواهیم بود. ضمن اینکه جهش تولید در سایر حوزه ها مانند باغ، زراعت، قارچ، نهال، نشاء، بذر، گل، و گیاه زینتی نیز افزایش اشتغال را بدنبال دارد. اما اشتغال با توسعه گلخانه ها چشمگیرتر خواهد بود.

کد خبر: ۱۳٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha