۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
نقش سرنوشت ساز رمزارزها در بحران اوکراین| غلبه فینتک بر بانکداری سنتی
بازار بررسی کرد؛

نقش سرنوشت ساز رمزارزها در بحران اوکراین| غلبه فینتک بر بانکداری سنتی

با ادامه جنگ در اوکراین، دولت این کشور از آمادگی خود برای دریافت کمک های بین المللی مردمی به صورت رمز ارز خبر داد.

بازار؛ وحید پورتجریشی: با ادامه جنگ در اوکراین و رو به وخامت گذاشتن اوضاع حاکم بر این کشور، اکنون بسیاری از زیر ساخت های خدمات شهری آسیبی جدی دیده و بسیاری از آنها نیز از کار افتاده اند؛ موضوعی که در عمل، زندگی مردم اوکراین را تا حد زیادی با مشکل مواجه کرده است.

اما در این میان، شاید موضوع فینتک و ارزهای دیجیتال، بیش از هر پارادایم محیطی دیگری بر جنگ اوکراین تاثیرگذار بوده است. با قطع شبکه بانکی در بسیاری از شهرهای اوکراین، امکان نقل و انتقلات مالی و حتی برداشت پول نقد توسط شهروندان دچار مشکلات جدی شده و مقامات دولت اوکراین نیز با تایید این موضوع، نسبت به ادامه حملات روسیه به شهرهای مختلف این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

اما با این وجود، گزارش های میدانی حاکی از فعال بودن رمزارزها و کیف پول آن دسته از شهروندانی است که پیش از آغاز جنگ در صنعت مبادلات ارزهای دیجیتال فعال بوده و اکنون بدون نیاز به شبکه بانکی و تنها با دسترسی به اینترنت نه چندان پر سرعت نیز امکان واریز و برداشت پول از حساب های خود را دارند.

از سوی دیگر، بحران مالی به وجود آمده در راستای تامین تجهیزات نظامی و مایحتاج اولیه شهروندان اوکراینی، دولت این کشور را به فکر استفاده از ارزهای دیجیتال برای انجام مبادلات خارجی و همچنین جمع آوری کمک ها بشردوستانه از خارج از اوکراین انداخته است. دولت اوکراین امروز با انتشار بیانیه ای در فضای مجازی از پذیرش رمز ارزهای بیت کوین، اتریوم و تتر به عنوان کمک های بشر دوستانه از خارج از این کشور خبر داده و حتی آدرس کیف پول رسمی خود را نیز به همین منظور منتشر کرد.

«میخائیلو فدروف» معاون نخست وزیر اوکراین با انشتار پیامی توئیتری و با اعلام آدرس کیف پول های متعلق به دولت کشورش نوشت: در کنار مردم اوکراین بایستید. هدایای رمزارزی (توسط دولت اوکراین) پذیرفته می شود.

اما انتشار این پیام توئیتری از سوی دولت رسمی یک کشور تا حدی عجیب به نظر می رسید که ویتالیک بوترین، مدیرعامل و بنیانگذار اتریوم لحظاتی پس از انتشار این پیام توئیتری نسبت به اصالت آن ابراز تردید کرده و گفت که احتمالا توئیتر مقامات دولت اوکراین هک شده و بعید به نظر می رسد این آدرس ها متعلق به دولت کی یف باشد. اما تنها ساعاتی پس از انتشار این توئیت بوترین، «تامیکا تیلمن» دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که صحت این پیام توئیتری کی یف و آدرس های درج شده در آن از طریق الکساندر شربا، سفیر اوکراین در ایالات متحده تایید شده و مشکلی برای واریز کمک های مدمی به آدرس های مذکور وجود ندارد.

با تایید آدرس ها، بوترین بار دیگر پیامی توئیتری منتشر کرده و ضمن حمایت از مردم اوکراین نوشت: فرصتی برای حمایت از اوکراینی ها به وجود آمده است. به کمک مردم گرفتار در رنج جنگ اوکراین بشتابید.

ایلان ماسک و فعال سازی اینترنت ماهواره ای استارلینک در اوکراین
اما اتفاق مهم دیگر امروز، انتشار بیانیه رسمی ایلان ماسک برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای استارلینک در اوکراین به دلیل بروز اختلال و قطعی در شبکه اینترنت این کشور بود که کی یف نیز با آن موافقت کرد.

این در حالیست که کار با اینترنت ماهواره ای بنا به دلایل امنیتی و عدم امکان نظارت سیستم های دولتی، امری مرسوم در جهان نبوده و اکثر دولت ها با ترویج آن مخالفند. اما پذیرش راه اندازی این نوع اینترنت توسط دولت اوکراین، می تواند زمینه ساز جنبشی بزرگ برای پذیرش اینترنت ماهواره و البته کاربرد گسترده ارزهای دیجیتال به عنوان در دسترس ترین و امن ترین سیستم نقل و انتقالات مالی در جهان باشد.

شباهت کرونا و ارزهای دیجیتال!
یکی از ویژگی های مشترک بیماری کرونا و ارزهای دیجیتال، رشد سریع همزمان آنها با یکدیگر بود. با آغاز و ادامه قرنطینه های گسترده در سطح جهان، طی ایام شیوع کرونا، بدون شک، اقتصاد دیجیتال و بسیاری از مولفه های زیر مجموعه آن مانند فروش اینترنتی، اینترنت پر سرعت و ماهواره ای، رمز ارزها و بسیاری از خدمات اقتصادی آنلاین دیگر، دچار رشدی سریع شدند. در حقیقت شیوع کرونا بیشترین میزان کمک را به رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال در جهان انجام داد؛ تغییرات و رشدی که شاید در شرایط عادی، برای رسیدن به پیشرفت فعلی در آنها باید سال ها تلاش میشد.

از سوی دیگر، با ناامید شدن بشر از جمع شدن دست و پای کرونا از جهان بدون ساخت دارو و واکسن، ظاهرا بسیاری از مردم و دولت های جهان نیز به این نتیجه رسیده اند که برچیدن ارزهای دیجیتال از سطح جهان تقریبا غیر ممکن بوده و بهتر است به جای تلاش برای از میدان به در کردن آنها، به دنبال وضع قوانینی برای نظارت حداقلی و اخذ مالیات از خرید و فروش آنها رفت.

آینده جنگ اوکراین در دستان رمزارزها!
با ایفای نقش حداکثری رمزارزها در جنگ اوکراین و کمک به تامین هر دو جبهه درگیر در این جنگ یعنی جدایی طلبان لوهانسک و دونتسک و همچنین دولت و نظامیان اوکراین با استفاده از این رمزارزها، اکنون می توان گفت که بخش مهمی از آینده این جنگ به توانایی هر دو طرف برای استفاده از ظرفیت عظیم رمزارزها در راستای تامین نیازهای مالی خود گره خورده و از این منظر، حتی می توان جنگ اوکراین را نبرد میان بازارهای مالی مدرن و سنتی دانست که البته تا به اینجای کار، با توجه به کارآمدی بی بدیل رمزارزها در برابر سیستم بانکی سنتی، دست بالا در این رقابت متعلق به فینتک و ارزهای دیجیتال بوده و همین موضوع، ابهامی بزرگ در زمینه آینده نظام بانکداری در جهان و میزان کارآمدی آنها در برابر رمزارزها و فینتک ایجاد کرده است.

کد خبر: ۱۳۷٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha