۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
ضرورت توجه به رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی در کشورهای مقصد صادراتی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ضرورت توجه به رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی در کشورهای مقصد صادراتی

زنجان- رنگ رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان گفت: در حوزه صادرات به ویژه در زمینه رقابت‌پذیری باید به دنبال برخی مولفه‌هایی باشیم که رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی را در کشورهای مقصد به حد اعلا برساند.

مهدی رنگ رونا در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مسائل مربوط به برجام و احتمال توافق در حوزه برجام، آنچه که به نظر می‌رسد که البته یک نظر شخصی است، این است که اگر توافق صورت گیرد، معتقدیم این توافق یک توافق خوب و با لحاظ همه جمیع جهات و رفع نقص‌های احتمالی که در برجام قبلی داشتیم، توافق خوبی به دست خواهد آمد.

وی با یادآوری اینکه چنانچه این توافق صورت گیرد، شاهد یک گشایش در حوزه‌های اقتصادی خواهیم بود، اظهار کرد: گشایش از این منظر که طی این مدت که از بحث برجام وجود دارد، فعالان اقتصادی عملاً به نوعی منتظر این هستند که آیا این توافق به نتیجه خواهد رسید یا نه و با توجه به این قضیه، قادر خواهند بود برنامه کاری خود را بر این اساس تنظیم کنند و همین مسئله باعث شده است که به نوعی حالت کسادی و رکود را در فعالیت‌های اقتصادی شاهد باشیم.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان با تاکید بر اینکه قطع یقین اگر این توافق حاصل شود، شاهد رونق اقتصادی بوده و به تبع گشایش‌هایی که در حوزه‌های اقتصادی شاهد آن خواهیم بود، این مهم اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: علاوه بر این، آنچه که به نظر می‌رسد باید بیش از پیش بر روی آن تاکید کنیم، استفاده از موقعیتی است که قرار است اتفاق بیفتد؛ چرا که ما در گذشته تجربه‌ای را داریم که برجامی اتفاق افتاد و گشایش‌های اقتصادی به وجود آمد و در همان اوایل شاهد رونق‌های اقتصادی بودیم ولی عملاً نتوانستیم از این گشایش‌های اقتصادی استفاده کنیم و حرکت‌هایی را انجام دادیم که به نوعی باعث شد که نتوانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم.

رنگ رونا با اشاره به اینکه در برجام گذشته ما تحریم بودیم و بعد از برجام شرکای خود را که قبل از برجام با آن‌ها همکاری داشتیم را بایکوت و سهواً روش‌های دور زدن تحریم‌ها را اطلاع‌رسانی کردیم، ادامه داد: این افشای اطلاعات در دور بعدی تحریم‌ها که بعد از خروج آمریکا از برجام به وجود آمد، فشار حداکثری را بر ما وارد کرد که این خود باعث افزایش هزینه‌ها و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده و مسائل این چنینی شد.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر یکی از اقداماتی که باید بعد از توافق صورت گیرد، این است که حتی‌الامکان از هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه دور زدن تحریم‌ها، بایکوت کردن شرکای تجاری و ... پرهیز کنیم. در واقع باید در کنار حفظ این شرکای تجاری، به دنبال یافتن بازارهای جدید تجاری در حوزه‌های مختلف باشیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه آنچه که بعد از توافق اتفاق خواهد افتاد، به نوعی تثبیت نرخ ارز خواهد بود، اظهار کرد: بدون شک این خواسته همه فعالان اقتصادی است و این می‌تواند سرآغازی برای تک نرخی شدن ارز باشد. اگر خواستار شِمای کلی از فعالان اقتصادی هستیم، باید اجازه دهیم نرخ ارز را عرضه و تقاضا مشخص کرده و بازار این نرخ را تثبیت و سرانجام به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم.

رنگ‌رونا، وجود رقبا در بازار را یک امر طبیعی و همیشگی دانست و عنوان کرد: این موضوع برای مصرف‌کننده نهایی بسیار خوب است، با این وجود اگر بتوانیم کالاهای خود را در کشورهای مختلف با وجود رقبا به فروش برسانیم، نیازمند برخی اقدامات از جمله ورود کاملاً آگاهانه و بر پایه اهداف و برنامه‌ریزی‌های مشخص است. از طرفی باید از ورود هیجانی به بازار، صادرات کالاهای بی‌کیفیت و ... به جد اجتناب کرده و فراموش نکنیم که مهم‌ترین مسئله در چنین شرایطی حفظ بازار است و به طور حتم برای حفظ بازار و تداوم حضور در بازار، شناسایی رقبا و مسائل این چنینی حائز اهمیت است.

وی با یادآوری اینکه در کنار همه این مسائل که به طور اختصاصی برای صادرکنندگان بود، حمایت‌هایی نیز از طرف دولت به وجود می‌آید، اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه کالاهای صادراتی برای اینکه قیمت تمام شده پایینی داشته باشیم، باید نسبت به کاهش هزینه‌ها اقدام کنیم که یکی از روش‌های کاهش هزینه‌ها، کاهش هزینه‌های حمل و نقل است؛ چرا که به هر میزان که بتوانیم هزینه حمل و نقل را پایین بیاوریم، به همان میزان قادر به افزایش رقابت‌پذیری کالا در این بازار خواهیم بود که در این زمینه وجود حمایت‌های دولتی می‌تواند تاثیرگزار باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان تاکید کرد: در حوزه صادرات به ویژه در زمینه رقابت‌پذیری باید به دنبال برخی مولفه‌هایی باشیم که رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی را در کشورهای مقصد به حد اعلا برساند.

کد خبر: ۱۳۷٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha