۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
تولید سالانه ۵هزار تن بلدرچین در کشور
آیا با حذف ارز دولتی بازار طیور لاکچری داغ می شود؟

تولید سالانه ۵هزار تن بلدرچین در کشور

بافکار تولیدکننده بلدرچین می گوید: سالانه حدود ۵ هزار تن بلدرچین در کشور تولید می شود و اگرچه کل تولیدات در داخل مصرف می شود اما اگر شرایط صادرات فراهم شود می توان به بازارهای خارجی نیز وارد شد.

بازار؛ گروه کشاورزی: سال ها است ارز دولتی برای تولیدات صنعت دام و طیور کشور اختصاص داده شده است و در عین حال برخی طیور دیگر همچون «بوقلمون، بلدرچین، کبک و شترمرغ» به دلایلی همچون لاکچری بودن بی بهره از این نهاده های دولتی بوده و هستند. لذا همچنان تولیدات این بخش با تامین نهاده از بازار آزاد صورت می گیرد و با تصمیماتی که در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده گرفته شده است باید دید که آیا بازار این محصولات به اصطلاح لاکچری روی بورس می آید و یا همچنان به دلیل تفاوت قیمت نسبت به مرغ در سطح پایین تر مصرف جامعه قرار می گیرد. البته این نگاه نیز وجود دارد که با حذف ارز دولتی قیمت مرغ همسان با دیگر طیور پیش می رود و تفاوت قیمت ها به کمترین میزان می رسد. اگرچه برخی دیگر نیز معتقدند حتی در صورتی که ارز دولتی برای تامین نهاده های صنعت دام و طیور برداشته شود باز هم به دلیل بالا بودن تعداد تولیدکنندگان این بخش نسبت به تولیدکنندگان واحدهای پرورشی طیور دیگری همچون بوقلمون و بلدرچین باز هم عرضه مرغ نسبت به این محصولات بیشتر خواهد بود و قطعا این عامل بر مناسب تر بودن قیمت مرغ تاثیر گذار می شود. لذا نمی توان بازاری یکسان برای مرغ و این دسته از طیور تولیدی در کشور متصور شده؛ به این معنا که با برداشته شدن ارز دولتی قیمت مرغ افزایش چشمگیری خواهد داشت و تولیدکنندگان این طیور لاکچری نیز قیمت محصولات خود را متناسب با افزایش نرخ مرغ بالا خواهند برد. با این وجود بسیاری معتقدند پیش بینی کردن وضعیت آینده این صنعت دشوار است و احتمال وقوع هر تغییر و تحولی در این حوزه وجود دارد.

در راستای بررسی بازار یکی از این طیور به اصطلاح لاکچری خبرنگار بازار با «احمد بافکار» مدیر بزرگترین واحد پرورشی بلدرچین در کشور گفتگویی انجام داده است.

*شما به عنوان تولیدکننده بلدرچین و کبک وضعیت تولید و همچنین وضعیت بازار این دو محصول را چگونه ارزیابی می کنید؟
در حال حاضر تولید فراوان است و شرایط نسبتا خوب است به طوری که امروز مازاد تولید نیز داریم. بنابراین اگر زمینه صادرات فراهم بود در شرایط فعلی حتی می توانستیم صادرات هم داشته باشیم.

افزایش تعداد تولیدکننده و تامین بودن نهاده های مورد نیاز باعث شده وضعیت تولید بلدرچین در کشور خوب باشد

*چه عواملی عمدتا شرایط خوبی را برای وضعیت تولید بلدرچین رقم زده است؟
اول اینکه تعداد تولیدکنندگان افزایش یافته اند و این امر بر خوب بودن وضعیت تولید و افزایش تولید موثر بوده است. اگرچه اکثر کسانی که اخیرا وارد این بازار شده اند غیرقانونی و بدون مجوز هستند و در مکان های غیر بهداشتی به اصطلاح خرده تولید دارند که ضرر آن برای واحد های پرورشی بزرگی است که هزینه بسیاری کرده اند و از امکاناتی مانند دکتر دامپزشک و غیره استفاده کرده اند تا تحت کنترل دامپزشکی تولیدات خود را ارائه بدهند.

عامل دیگری که بر خوب بودن شرایط تولید موثر بوده بحث تامین بودن نهاده های مورد نیاز است. به طوری که خوشبختانه طی ۸ ماه گذشته همه امکانات و نهاده های مورد نیاز این صنعت به وفور موجود بود و اگرچه نوسان قیمتی داشتیم اما فراوانی نهاده در بازار موجب شد که تولید بالایی داشته باشیم.

در حال حاضر قیمت ذرت در بازار به ۷هزار و ۷۰۰ و قیمت سویا نیز به ۹هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است

*با توجه به اینکه شما سهمیه نهاده ندارید غالبا این محصولات را با چه نوسانات قیمتی از بازار آزاد تهیه می کنید؟
همانطور که می دانید بیشترین نهاده ها مصرفی ما ذرت و سویا است و پس از آن نیز گندم و کنستانتره است. در یک مقطعی ما ذرت را با نرخ ۹ هزار و ۹۰۰ تومان و سویا را با نرخ ۱۰هزار و ۹۰۰ تومان نیز خریداری کرده ایم اما در حال حاضر ذرت به ۷هزار و ۷۰۰ رسیده و سویا هم به ۹هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

در واقع تقریبا تمام نهاده مورد نیاز ما از بازار آزاد تامین می شود و ما مانند واحدهای پرورش مرغ سهمیه دولتی نداریم چون مرغ جزو خوراک های عمومی مردم است و لذا دولت در مورد آن برای مردم به نوعی سوبسید می دهد. با این وجود اگر سهمیه زیاد باشد تا حدودی به ما نیز نهاده با نرخ دولتی می دهند؛ به طوری که از ابتدای سال تا به امروز از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان حدود ۲۰ درصد نهاده دولتی به ما تحویل داده اند.

*به این ترتیب وضعیت قیمت گذاری محصول تولیدی شما به چه صورت انجام می شود؟
در حقیقت قیمت محصول ما با خرید نسبت دارد؛ یعنی با هر نرخی نهاده ها را از بازار خریداری کنیم قیمت را متناسب با آن تغییر می دهیم. به عبارت دیگر عرضه و تقاضا و نرخ مواد اولیه ای که تهیه می کنیم تعیین کننده محصول نهایی ما است. با این وجود محصولاتی که واحدهای پرورشی غیر مجاز عرضه می کنند در بازار اختلال ایجاد می کند و کمی نوسان قیمتی را رقم می زند. با این وجود در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم بلدرچین در بازار تهران ۷۵ هزار تومان است. اما در برج ۲ و ۳ سال جاری که کرونا شدت پیدا کرد به دلیل طبع گرمی که بلدرچین دارد تقاضا برای این محصول بالا رفت و هر آنچه تولید می شد سریعا بازار برای آن فراهم می شد و لذا در آن زمان تا حدودی قیمت ها هم بالا رفت.

در مجموع حدود ۵هزار تن بلدرچین در کل کشور تولید می شود که تقریبا همه این تولیدات در کشور هم مصرف می شود

*با این تفاسیر الان حجم تولید در سراسر کشور چقدر است؟
در استان یزد در سال حدود ۲هزار ۴۰۰ الی ۲۵۰۰ تن تولید می شود و در دیگر استان هایی که واحدهای پرورشی بلدرچین دارند مجموعا ۲هزار و ۶۰۰ تن تولید می شود. به این ترتیب در مجموع حدود ۵هزار تن در کل کشور تولید می شود که تقریبا همه این تولیدات در کشور هم مصرف می شود و تا حدودی نیز مازاد تولید داریم که اگر زمینه صادرات فراهم شود می توان صادر هم داشته باشیم. البته مساله اینجا است که اگرچه الان اغلب کشورهای خلیج فارس تقاضای محصول از ما دارند، اما کشوری مانند عراق مدعی شده در ایران آنفولانزای مرغی است و لذا برای انجام مراودات تردید دارند. این در حالی است که آنفولانزای مرغی در استانهای شمالی که مرغ های مهاجر دارد کم و بیش وجود دارد اما در دیگر استانها به هیچ وجه آنفولانزا نداریم.

*پیش بینی شما از وضعیت تولید و بازار در سال ۱۴۰۱ چیست؟
اگر در تامین نهاده های مورد نظر مشکل نداشته باشیم به راحتی تولید خواهیم کرد و مشکلی در حوزه تولید بازار این محصول نخواهیم داشت. بنابراین می توان چشم انداز روشنی برای این بازار در سال آینده نیز متصور شد.

کد خبر: ۱۳۷٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha