۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
راه افتادن کسب و کارهای یک شبه در آستانه عید نوروز| مراقب قالی‌شویی‌های غیر مجاز باشید
بازار از مشهد گزارش می دهد؛

راه افتادن کسب و کارهای یک شبه در آستانه عید نوروز| مراقب قالی‌شویی‌های غیر مجاز باشید

مشهد- همیشه نزدیک عید بازار کلاه‌برداری‌ها داغ می‌شود لذا برخی از افراد سودجو به این نتیجه رسیده‌اند که در روزهای آخر سال با یک وانت و دو خط تلفن می‌توانند در قالب قالی‌شویی پول خوبی به جیب بزنند!

بازار؛ گروه استان‌ها: هم‌زمان با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال سرعت خانه‌تکانی‌ها نیز شتاب گرفته و لذا این موضوع موجب شده تا برخی افراد سودجو در قالب شرکت های خدماتی برای جیب شهروندان کیسه بدوزند.

خانه‌تکانی یکی از سنت‌های دیرینه ایرانیان است که هم‌زمان با فرارسیدن نوروز شدت می‌گیرد و لذا هم‌زمان با این سنت بسیاری از افراد در قالب شرکت‌های خدماتی بدون طی کردن تشریفات قانونی و با انتشار آگهی روزنامه و یا تبلیغات در فضای مجازی نسبت به ارایه خدمات نظافتی اقدام می‌کنند که اصلاً وجاهت قانونی ندارند.

شرکت‌های بی‌نام‌ونشان
حسین حاتمی یکی از شهروندان مشهدی که قبل از کرونا به‌واسطه دریافت خدمات از یک قالی‌شویی غیرمجاز به قول خودش چوب اعتمادش را خورده است در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: بنا بر اعتمادی که به روزنامه ها کردم از طریق صفحه نیازمندی‌های یکی از روزنامه‌های قدیمی خراسان با یکی از قالی‌شویی‌هایی که دارای بیش از ۵ خط تلفن بود اعتماد کرده و با آن‌ها تماس گرفتم.

این شهروند اظهار می‌کند: هنگامی‌که ماشین وانت برای جمع‌آوری فرش به منزل ما مراجعه کرد مشاهدم کردم که خودروی مذکور دارای تابلو و بغل نویسی است و حتی فاکتور دریافت کالا نیز به من ارائه کرد.

راه افتادن کسب و کارهای یک شبه در آستانه عید نوروز| مراقب قالی‌شویی‌های غیر مجاز باشید

وی افزود: با اینکه مبلغ شست‌وشو را هم زمان با تحویل فرش با تحویل گیرنده طی کردیم اما زمان تحویل فرش رقم بیشتری را از من طلب کردند و ادعا داشتند که ما قیمت فرش کم شانه را به شما گفتیم و این فرش پر شانه بوده است و دروغ هایی مبنی بر اینکه مدیریت قالی شویی پولش را از جیب کارگر کم می کند و ما اشتباه کردیم!

این شهروند بابیان اینکه پس از اجبار به پرداخت پول بیشتر برای اینکه فرش را پس بگیریم متأسفانه هنگام باز کردن فرش متوجه شدیم که رنگ‌های آن به‌هم‌ریخته است و به‌اصطلاح فرش رنگ پس داده است!

این شهروند می‌گوید: وقتی به شماره تلفن مذکور زنگ زدیم اما آن‌ها به‌هیچ‌وجه این مشکل را متقبل نشدند و حتی حاضر نشدند که آدرس و یا نشانی خود را برای مراجعه بدهند.

وی بابیان اینکه در همین رابطه درصدد شکایت برآمدیم اما هیچ نشان، آدرس و یا شماره‌ای از عضویت این قالی‌شویی نداشتیم و لذا به نظر می‌رسید که این افراد تنها چند تلفن را اجاره کرده و قالی‌ها را پس از جمع‌آوری به قالی‌شویی‌های دیگر برده و می‌شستند و لذا دست ما از پیدا کردن این افراد کوتاه بود.

ضرر غیرمجاز را شرکت‌های مجاز می‌ کشند
علی طاهری متصدی یکی از قالی‌شویی‌های مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: سوءاستفاده از مشتری‌ها و مردم یکی از مشکلاتی است که ما هم خواستار نظارت بیشتر دستگاه‌ها بر روی این موضوع هستیم.

وی در این رابطه اذعان می‌کند: به نظر من اداره اماکن نیروی انتظامی می‌بایست به‌صورت موردی تلفن‌ها و آگهی‌های این قالی‌شویی‌ها و برخی از خدمات را که در روزنامه‌ها آگهی می‌دهند بررسی کند.

وی بیان می‌کند: حداقل از روزنامه‌ها باید خواسته شود تا آگهی این قالی‌شویی‌ها را بدون رؤیت جواز کسب منتشر نکنند و یا این روزها که همه خدمات در حال الکترونیکی شدن است فهرست تمامی قالی‌شویی‌های مجاز ثبت و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

طاهری بابیان اینکه در حال حاضر برخی افراد با سه خط تلفن، آگهی و یک وانت فرش‌های مردم را از سطح شهر جمع‌آوری و در کارگاه‌های معمولی و با مواد معمولی شست‌وشو می‌دهند به ما می‌گوید: متأسفانه برخی از این کارگاه‌های غیر به‌صورت فصلی و در آستانه عید نوروز شکل می‌گیرند و در قبال خدماتی هم که ارائه می‌دهند هیچ مسئولیتی تقبل نمی‌کنند و لذا ضرر بسیاری به ما می‌زنند که هم مادی است و هم موجب بی‌اعتمادی به شرکت‌های مجاز می‌شوند.

راه افتادن کسب و کارهای یک شبه در آستانه عید نوروز| مراقب قالی‌شویی‌های غیر مجاز باشید

این متصدی قالی‌شویی به ما می‌گوید: شستشو فرش دستباف دارای اصول خاصی است که با رعایت درست آن می‌توان کیفیت فرش را حتی بعد از شستشوی فرش حفظ کرد لذا اگر شستشوی فرش به‌درستی انجام نشود به فرش آسیب وارد می‌شود.

وی اظهار می‌کند: ازآنجایی‌که فرش‌های دستباف معمولاً نفیس و ارزشمند هستند جبران خسارات آسیب‌هایی که به قالی‌ها وارد می‌گردد غیر قابل‌جبران خواهد بود اما شاهد هستیم که معمولاً پس از شست‌وشو رنگ فرش و یا ریشه‌های آن آسیب‌دیده و یا حتی شاهد پوسیدگی و پارگی فرش نیز بودیم.

شستن فرش تخصص می‌خواهد
این کارشناس خدمات نظافتی اذعان می‌کند: با توجه به نوع فرش که پشمی، تمام ابریشم، گل‌ابریشم، کف ابریشم، سوف یا کرک باشد نوع شستشو فرق دارد و حتی نوع رنگرزی فرش هم در نوع شستشو تأثیرگذار است.

وی بیان می‌کند: بسیاری از مشتریان فقط نوع فرش خود را می‌دانند که به‌صورت تلفنی به هنگام سفارش می‌گویند مثلاً فرش ما دستباف کاشان است، یا فرش ما دستباف مشهد است اما برای ارائه خدمات مطلوب باید فرش به‌طور کارشناسی مورد شست‌وشو قرار گیرد.

طاهری اذعان می‌کند: آسیب به رنگ فرش یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که توسط قالی‌شویی‌های غیرمجاز و بی‌تجربه رخ می‌دهد. استفاده از مواد، شامپوها و شوینده‌های فرش بسته به نوع جنس هر فرش متفاوت است. نداشتن دانش و تجربه کافی در مورد روش استفاده از نوع شوینده این مشکل را برای فرش‌های مردم ایجاد خواهد کرد که متأسفانه این موضوعات در فرش‌فروشی‌های غیرمجاز رعایت نمی‌شود.

اصالت قالی‌شویی‌ها را بررسی کنید
رئیس صنف اتحادیه فرش دست‌باف و قالی‌شویان مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: شرکت‌های خدماتی، نظافتی مجاز و قالی‌شویی‌ها باید دارای مجوز فعالیت از اتحادیه مربوطه را داشته باشند.

راه افتادن کسب و کارهای یک شبه در آستانه عید نوروز| مراقب قالی‌شویی‌های غیر مجاز باشید

هادی مخملی اظهار کرد: شرکت‌های غیرمجاز معمولاً آدرس و مکان مشخصی برای فعالیت ندارند و این‌گونه شرکت‌ها صرفاً با یک شماره تلفن اقدام به اعزام نیروی خدماتی به منازل و شرکت‌ها کرده و در برخی اوقات، اسامی مشابه با شرکت‌های معتبر را برای جلب نظر مشتریان خود مورداستفاده قرار می‌دهند.

وی افزود: شهروندان باید قبل از هرگونه اعتماد به این‌گونه شرکت‌ها از طریق مراجعه به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها و یا اتحادیه مربوطه، نسبت به استعلام وضعیت فعالیت آن‌ها اقدام و با مشاهده کارت شناسایی افرادی که به در منازل جهت انجام امور نظافتی یا بردن قالی برای قالی‌شویی مراجعه می‌کنند، هویت آنان و شرکت فرستنده را احراز کنند.

مخملی بیان کرد: در رابطه با مراجعه به شرکت‌های قالی‌شویی باید گفت داشتن مجوز آن شرکت از نکات بسیار ضروری است که شهروندان باید به آن دقت کنند و نام آن شرکت خدماتی را از اتحادیه استعلام بگیرند.

رئیس صنف اتحادیه فرش دست‌باف و قالی‌شویان مشهد افزود: همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که مراجعه‌کنندگان باید ایرادهای فرش خود را به قالی‌شویی‌ها اطلاع بدهند تا آن شرکت خدماتی با توجه به آن ایرادها شستشو را انجام دهند.

مخملی ادامه داد: با این اقدام ضرر و شکایت‌های وارد بر شرکت‌های خدماتی کاهش می‌یابد و همچنین از به وجود آمدن مشکل برای قالی مشتریان جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه قالیشویی های غیرمجاز در فضای مجازی تبلیغات کذب دارند و برای مردم و اتحادیه دردسر ایجاد می کنند ادامه داد: این قالیشویی ها با قیمت های اندک، ابتدا آدرس مشتری را می گیرند و پس از تحویل، قیمت های گزاف ارائه می دهند.

به گفته رئیس اتحادیه قالیشویی مشهد برخی از این افراد سودجو پس از دریافت و تحویل فرش مشتری گاه تلفن خود را از دسترس خارج می کنند و متواری می شوند لذا وی از مردم می خواهد تا در صورت نیاز به خدمات شستشوی فرش، حتما واحدهای صنفی مجاز را شناسایی و یا از اتحادیه استعلام کنند.

وی با بیان اینکه دریافت خدمات از قالی شویی های غیر مجاز موجب می شود تا اگر خدایی نکرده مشکلی برای فرش شهروندان پدید آید، اتحادیه ضرر و زیان مشتریان را پیگیری کند بیان کرد: از این رو دقت برای انتخاب واحد صنفی غیر مجاز در این ایام بسیار ضروری است.

کد خبر: ۱۳۷٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha