۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
خرابی‌های سیل در استان سمنان/ برآورد خسارات ادامه دارد
بازار بررسی می‌کند؛

خرابی‌های سیل در استان سمنان/ برآورد خسارات ادامه دارد

سمنان - سیل و روان آب‌های روزهای اخیر علاوه بر راه‌ها، تأسیسات، پل‌ها و روستاها، خسارات زیادی هم به مزارع و باغات کشاورزی استان سمنان وارد کرده که میزان دقیق آن‌ها همچنان در دست بررسی است.

خبرگزاری بازار، بیش از یک دهه است که اقلیم استان سمنان بسته به گرمایش زمین، نازک شدن لایه ازون، گازهای گلخانه‌ای و در یک معنی، دست‌کاری انسان در طبیعت، تضعیف پوشش گیاهی و ... دستخوش تغییرات زیادی شده است برای مثال نزدیک به ۱۵ سال است که خشک‌سالی در استان وجود دارد یا در پنج سال اخیر سرمازدگی تقریباً همه محصولات سردرختی باغات استان را از بین برده است.

از سوی دیگر فروردین‌ماه در استان سمنان میزبان سیل و سیلاب است موضوعی که تا همین یک دهه پیش هم وجود نداشت و اگر از پیرمردها بپرسید خواهند گفت که جز روان آب‌های حاصل از بارش‌های پائیزی دیگر سیلی به خاطر ندارند که در استان کویری سمنان رخ‌داده باشد.

خسارت به ابنیه و کشاورزی

این حوادث طبیعی اما سبب شده تا خسارات فراوانی به باغات و ابنیه و زیرساخت‌های استان سمنان وارد شود خساراتی که قطعاً تضعیف اقتصاد بومی را نیز در پی دارد برای مثال پنج سال است که کشاورزان استان به‌خصوص در شاهرود و میامی و همچنین دامغان محصولی برداشت نمی‌کنند که بتوانند بدهی‌ها، وام‌ها، پول کود و کارگر و زمین و... را بدهند.

پنج سال است که کشاورزان استان به‌خصوص در شاهرود و میامی و همچنین دامغان محصولی برداشت نمی‌کنند که بتوانند بدهی‌ها، وام‌ها، پول کود و کارگر و زمین و... را بدهند

در این گزارش اما صرفاً به خسارات سیل و سیل آب‌هایی می‌پردازیم که در روزهای سوم و چهارم و همچنین چهاردهم تا بیستم فروردین‌ماه ۹۹ در استان سمنان روی‌داده و تأکید می‌شود که خسارات تگرگ، سرمازدگی و ... در گزارشی دیگر اشاره خواهد شد چراکه تغییر اقلیم در استان سمنان آن‌قدرها حرف برای گفتن دارد که دریکی، دو گزارش نمی‌گنجد.

بارندگی عجیب‌وغریبی امسال در استان سمنان از آغازین روزهای فروردین تا بیستم فروردین‌ماه بارید. می‌گوییم عجیب چراکه در سه دهه اخیر بی‌سابقه است که برای مثال در شهری مانند شاهرود بیش از دونیم روز آسمان ابری باشد و مدام باران ببارد. موضوعی که شگفتی همگان را در برداشته است.

به‌جرئت می‌توان گفت آنانی که سی‌ساله هستند هم به عمرشان چنین چیزی را به یاد ندارند که شاهرود سه روز ابری و بارانی را پشت سر هم دیده باشد. موضوعی که فقط در لابه‌لای صحبت‌های قدیمی‌ها می‌توان آن را دید.

خسارت ۳۸ میلیارد ریالی به کشاورزی

این بارش‌ها اما خساراتی هم به کشاورزی و زیرساخت‌ها در مهدی‌شهر، شاهرود، میامی، دامغان و ... وارد کرده که البته هنوز به دلیل تداوم بارش‌ها، این خسارات هم در دست بررسی بیشتر هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان اما نخستین کسی بود که به خسارات سیل فروردین‌ماه استان سمنان واکنش نشان داد، ایرج رئیسیان در نشستی که در فضای مجازی نیز پخش می‌شد بابیان اینکه سیل در روز سوم فروردین‌ماه ۳۸میلیارد ریال خسارات فقط به بخش کشاورزی استان وارد کرده است، بیان کرد: بخش‌های زراعی، باغی و تأسیسات زیربنایی مانند گلخانه‌ها و منابع تأمین آب بیشترین خسارات را متحمل شدند.

رئیسیان بابیان اینکه سیل در روزهای نخستین فروردین‌ماه ۲۳ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال نیز به بخش زراعی شامل ۴۰۶ هکتار اراضی، وارد کرده است، گفت: بیشترین خسارات را گرمسار، آرادان، سرخه، مهدی‌شهر و سپس میامی و شاهرود دیدند.

وی بابیان اینکه خسارات سیل نیمه فروردین‌ماه در شرق استان سمنان همچنان ادامه دارد چراکه باران در حال باریدن است، بیان کرد: این خسارات پس از محاسبه و کارشناسی اعلام می‌شود.

خسارت به ۱۴ مورد زیرساخت کشاورزی

طبق اعلام استانداری سمنان همچنین۱۴ مورد خسارت به ارزش ریالی ۱۵ و نیم میلیارد ریال نیز به تأسیسات کشاورزی بر اثر سیل هفته اول فرودین اعلم و گزارش شده است. گلخانه‌ها، استخر ذخیره آب، کانال آب‌رسانی،جاده بین مزارع و تأسیسات دامداری بیشترین خسارات را در شهرستان‌های گرمسار، آرادان و سمنان متحمل شده اند.

فقط بخش کشاورزی نبودند که از سیلاب ها خسارات دیدند مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان همچنین گفت: سیل هفته نخست فروردین‌ماه بیش از ۹۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به تأسیسات زیربنایی خسارات وارد کرده است. همچنین راه‌های اصلی و فرعی و همچنین راه‌های عشایری استان به ترتیب ۷۸ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال و ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خسارت دیده اند.

رئیسیان بابیان اینکه۱۳۰ تأسیسات فنی در حوزه استحفاظی راه‌های استان سمنان بر اثر سیل خسارت دیده اند، ابراز کرد: حمل و نقل و راهداری در پی تعمیر و بازسازی ابنیه است.

وی بابیان ایکه تأسیسات برق استان سمنان دو میلیارد ۳۱۰ میلیون ریال و تأسیسات گازرسانی ۳۸۰ میلیون ریال نیز خسارت دیده اند، افزود: ارگآن‌های مربوطه در راستای جبران خسارات و تعمیر ابنیه و زیرساخت ها اقدامات لازم را انجام داده اند.

۱۱۳ کیلومتر راه را آب بُرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان نیز درباره خسارات سیل به خبرنگار بازار، گفت: سیل به ۱۱۳ کیلومتر از راه‌ها و ۱۲۶ ابنیه فنی خسارت وارد کرده است.

احسان منصور کیایی بابیان اینکه سیل و روان آب‌های روزهای منتهی به بیست و یکم فروردین‌ماه ۹۹ نیز در حال بررسی است و نتیجه آن اعلام می‌شود، بیان کرد: خسارات سیل نخستین روزهای فروردین‌ماه ۹۹ بر اساس بازدیدهای میدانی میزان خسارت وارده در بخش‌های مختلف زیرسازی، روسازی و ابنیه فنی ۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

وی همچنین بیان کرد: در تلاش هستیم تا در کوتاه‌ترین فاصله مشکل خسارات وارد شده به ابنیه و راه‌های استان سمنان را برطرف سازیم.

سالانه ۸۵ میلیون و ۶۰۰هزار مترمکعب سیل و سیلاب در طرح های آبخیزداری استان کنترل می شوند

محمد رضا رجبی رئیس اداره کنترل سیل و آبخوانداری منابع طبیعی سمنان هم در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه سالانه ۸۵ میلیون و ۶۰۰هزار مترمکعب سیل و سیلاب در طرح های آبخیزداری استان کنترل می شوند، گفت: اجرای طرح آبخیزداری از سال ۷۰ تا ۹۸ سالانه توانسته تا ۸.۵ میلیون متر مکعب آب را به آبخوان‌ها و منابع زیرزمینی انتقال دهد و شاهد کاهش خسارات هستیم و لذا باید گفت یکی از موانع پیش روی سیلاب ها همین طرح ها هستند.

برآورد خسارات و باران هنوز ادامه دارد

باران هنوز هم در استان سمنان به‌خصوص در شرق این استان ادامه دارد لذا باید تا پایان بارش‌ها صبر کرد امروز از روستاهای فرومد و کالپوش در شمال و شرق میامی خبر رسید که سیلاب به درون روستاها و باغات وارد شده و اکیپ های براورد خسارات به مسئولیت فرمانداری در منطقه هستند.

باید به انتظار نشست و دید در نهایت میزان کل خسارات وارده به استان از لحاظ سیل در فروردین‌ماه ۹۹ چقدر می‌شود و راه‌های جبران این خسارات چگونه هستند چراکه فقط سیل نیست که یه کشاورزان و دامداران و ... استان خسارت زده بلکه سرمازدگی نیز این روزها بلای جان مردم به‌خصوص روستائیان استان شده است.

کد خبر: ۱۳٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha