۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
تاثیر حمله روسیه به اوکراین در صنعت خودروسازی جهان|دردسر هیوندای و کیا در روسیه
بازار گزارش می دهد

تاثیر حمله روسیه به اوکراین در صنعت خودروسازی جهان|دردسر هیوندای و کیا در روسیه

در پی حمله روسیه به اوکراین طی هفته گذشته صنعت و بازار خودرو با شوک مواجه شده و جنگ مذکور خطوط زنجیره تامین در اوکراین و روسیه تعطیل و خودروسازان بزرگ با کمبود قطعات و کاهش تولید مواجه میشوند.

بازار؛ گروه خودرو: در پی حمله روسیه به اوکراین طی هفته گذشته صنعت و بازار خودرو با شوک مواجه شد، خودروسازان براساس دستورات کشورهای تابعه خود در تلاش هستند که نشان دهند تحریم ها چه تاثیری بر خطوط تولید، عرضه و نیروی کار روسیه خواهد داشت. باتوجه به اینکه روسیه کشوری اصطلاحا خودروساز نیست و وابستگی فراوانی به واردات محصول اعم از قطعات و خودرو دارد، اثرات این جنگ صنعت حمل و نقل روسیه را تحت الشعاع قرار خواهد داد. درپی جنگ مذکور خطوط زنجیره تامین در اوکراین و روسیه تعطیل خواهد شد، در این صورت هیوندای و کیا دو برند بزرگ خودروسازی کره در روسیه با چالش و مشکل جدی مواجه شدند. این مساله می تواند به زودی به دلیل کمبود و کاهش لوازم یدکی و تولید خودرو، حمل و نقل در روسیه را با توقف احتمالی مواجه کند.

به تازگی براساس گزارش فروشندگان روسی خودروسازانی مانند: شورولت، آئودی، فولکس واگن، اشکودا، پورشه، تاتا و لندرور اخطاریه توقف شراکت و عدم عرضه محصول و خدمات پس از فروش را از تاریخ ۲۴ فوریه ماه میلادی جاری اعلام کردند

به تازگی براساس گزارش فروشندگان روسی خودروسازانی مانند: شورولت، آئودی، فولکس واگن، اشکودا، پورشه، تاتا و لندرور اخطاریه توقف شراکت و عدم عرضه محصول و خدمات پس از فروش را از تاریخ ۲۴ فوریه ماه میلادی جاری اعلام کردند. همچنین در پی این ماجرا، هر خودرو و لوازم یدکی که از گمرک روسیه عبور کرده باشد، تحویل مشتری داده خواهد شد. اما شرکت ها به دلیل فشار تحریم ناشی از تجاوز روسیه به اوکراین، احتمالا توقف همکاری را طولانی مدت یا موقتا اجرا خواهند کرد. در این حالت گزینه های لجستیکی برای سایر برندهای خودرویی در روسیه تغییر یا ترمز توقف را به خود خواهند دید. البته این جنگ به بحران کمبود تراشه دامن خواهد زد، زیرا درپی تحریم آمریکا علیه روسیه مواد اولیه و قطعات نیمه رسانا برای تراشه ها که از اوکراین به سمت اروپا و سایر نقاط دنیا صادر می شد، موقتا متوقف و روند صادرات با تعلل مواجه خواهد شد. این توقف می تواند، بازار تراشه های الکترونیکی در دنیا را تحت تاثیر قرار و سبب کاهش تولید و عرضه انواع خودرو و موتورسیکلت خواهد شد. اوکراین یکی از کشورهای تامین کننده مواداولیه و قطعات نیمه هادی برای صنایع الکترونیکی است. البته ماجرا به اینجا ختم نمی شود، گازهای مانند زنون و کریپتون برای تولید لامپ و مواد اولیه باتری و خازن های مصرفی خودروهای الکتریکی که از دو کشور در حال جنگ تامین می شد، با توقف عرضه و افزایش قیمت در بازارهای جهانی مواجه خواهد شد.

تاثیر حمله روسیه به اوکراین در صنعت خودروسازی جهان|دردسر هیوندای و کیا در روسیه

کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۵ میلیارد دلار خودرو در روسیه فروخته به همراه این موضوع ۱.۴۵ میلیارد دلار قطعات و لوازم یدکی نیز در این کشور به فروش رسانده است، حمله روسیه به اوکراین همراه با تحریم های مالی و اقتصادی مواجه شده که هیوندای و کیا را به خطر انداخته است. این مساله برای این دو خودروساز می تواند به «اقتصاد ملی کره جنوبی» آسیب جدی وارد کند

در صورتی که اتحادیه اروپا نسبت به حمله روسیه پاسخ دهد، قیمت انرژی برای وسایل حمل و نقلی افزایش قابل توجهی در این کشور خواهد داشت. هرچند که افزایش نرخ نفت و گاز نیز در این زمینه بی تاثیر نسیت، اما وضعیت حمل و نقل در اروپا و روسیه به زودی دچار چالش خواهد شد. سال ۲۰۱۰ میلادی گروه هیوندای کارخانه ای را در سن پترزبورگ تاسیس کرد که سالانه ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو برای بازار داخل روسیه و صادرات آن تاسیس کرد. در این سایت، هیوندای توسان و پالسید و کیا اسپورتیج تولید و عرضه می شد. نکته جالب اینجاست سال گذشته این خودروساز کره ای ۳۷۳ هزار دستگاه خودرو فقط برای بازار داخلی روسیه تولید کرده بود. هیوندای ۱۰.۳ و کیا ۱۲.۳ کل بازار خودرو روسیه را در اختیار دارند. حمله روسیه به اوکراین همراه با تحریم های مالی و اقتصادی مواجه که هیوندای و کیا را به خطر انداخته است. این مساله برای این دو خودروساز می تواند به «اقتصاد ملی کره جنوبی» آسیب جدی وارد کند. کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۵ میلیارد دلار خودرو در روسیه فروخته به همراه این موضوع ۱.۴۵ میلیارد دلار قطعات و لوازم یدکی نیز در این کشور به فروش رسانده است. مراودات اقتصادی میان کره جنوبی و روسیه سالانه ۴۴ درصد خودرو و قطعات بود، اکنون با شرایط جنگی و تحریم های اقتصادی علیه روسیه، اقتصاد کره جنوبی و روسیه تحت تاثیر قرار و منجربه بحران مالی خواهد شد.

کره جنوبی که در اوکراین کارخانه و دفتر فروش برای عرضه محصولات سدان و هاچ بک ریو دارد و از آن سو دفتر فروش لاستیک سازی هانکوک، طی بیانیه ای شرایط اضطراری وزارت خارجه کره جنوبی، کارکنان خود را از این کشور تخلیه کردند. باتوجه به اینکه روسیه تامین کننده بزرگ نیکل و آلومینیوم به عنوان دو منبع اصلی تولید خودروهای الکتریکی در دنیا است، قیمت این محصولات افزایش قابل توجهی خواهد یافت. از آن سو اوکراین ۷۰ درصد گاز نئون که مورد نیاز تولید قطعات نیمه هادی و تراشه ها است را تامین می کند، این جنگ عرضه این گاز را کم و منجربه افزایش قیمت تراشه در بازار امریکا و چین خواهد شد.

تاثیر حمله روسیه به اوکراین در صنعت خودروسازی جهان|دردسر هیوندای و کیا در روسیه

سایر خودروسازان بزرگ جهانی مانند رنو، تویوتا و استلانتیس نیز دفاتر خود در داخل روسیه را از فردا تا ۵ مارس ماه میلادی آینده به حالت تعطیل در می آوردند

سایر خودروسازان بزرگ جهانی مانند رنو، تویوتا و استلانتیس نیز دفاتر خود در داخل روسیه را از فردا تا ۵ مارس ماه میلادی آینده به حالت تعطیل در می آوردند، باتوجه به اینکه کنترل های مرزی شدیدتر و ترانزیت ها کاهش یافته است، حضور خودروسازان و قطعه سازان در روسیه بزودی دچار چالش خواهد شد. البته این مساله در راستای چالش ایجاد شده ناشی از کمبود و کاهش مواد اولیه برای ساخت قطعات مهم از سوی روسیه و اوکراین چالش جدید برای تولید خودروهای در جهان ایجاد کرده است.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha