۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷
چرا قیمت فلزات با شروع تنش روسیه و اوکراین رشد کرد؟
بازار گزارش می دهد؛

چرا قیمت فلزات با شروع تنش روسیه و اوکراین رشد کرد؟

روسیه و اوکراین از مالکان کالاهای اساسی در دنیا هستند و نگرانی از اختلال در زنجیره عرضه کالا در نتیجه بالا گرفتن تنش، باعث شد تا قیمت آنها افزایش یابد.

بازار؛ گروه بین الملل: در هفته ای که گذشت شاخص قیمت کالاهای اساسی در دنیا ۵.۲ درصد رشد کرد که دلیل آن نگرانی از کمبود عرضه کالاهای اساسی در دنیا بود. با شروع جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین به یکباره قیمت گاز طبیعی در دنیا ۴۰ درصد رشد کرد، قیمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار گذشت و بازارهای فلزی با شوک های قیمتی روبرو شدند.

از یک طرف سهم بالای این کشورها در عرضه مواد معدنی و کالاهای اساسی است که بازار را با تنش روبرو کرده است و از طرف دیگر نگرانی از پاسخ احتمالی روسیه به تحریم های غرب به خصوص امریکا علیه اقتصاد این کشور است که بر دامنه بی ثباتی ها در منطقه اضافه کرده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ در هفته گذشته بالاترین رشد قیمت به سنگ آهن اختصاص داشت. متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در این هفته از ۱۵۱ دلار فراتر رفت و گمانه زنی هایی در مورد احتمال حرکت به سمت قیمت ۲۰۰ دلاری برای هر تن سنگ آهن در هفته جاری وجود دارد. انتظار می رود رکورد قیمت طلا باز هم شکسته شود و قیمت هر اونس طلا مرز ۲ هزار دلار را رد کند.

آمارها نشان می دهد در هفته ای که گذشت متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی به مرز ۳۳۱۲ دلار رسید که بالاترین قیمت طی ۳۴ سال اخیر است و دلیل این رشد قیمت هم کمبود عرضه در بازار عنوان شد.بازار مس هم با افزایش قیمت روبرو شده است و تاثیر این مساله روی بازار صنایع پایین دستی بسیار چشمگیر است.

مس در یک سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمت هر تن مس در بازار جهانی در سال قبل از مرز ۱۰ هزار دلار هم فراتر رفت. اما در ماه های اخیر ما شاهد کاهش تدریجی قیمت مس در بازار بودیم تا اینکه تنش بین روسیه و اوکراین بازهم بازار را متحول کرد و با شروع جنگ سرعت افزایش قیمت مس در بازار افزایش یافت. یکی از صنایعی که در نتیجه رشد قیمت مس با چالش زیادی روبرو می شود می توان به صنعت تولید برق و صنعت ساختمان اشاره کرد.

در گزارش IHS Markit آمده است: «تنشهای ژیوپولتیکی از عوامل مهم اثرگذار روی بازارها بود. تنش ایجاد شده بین روسیه و اوکراین قیمت منابع انرژی را در دنیا بالا برد، بعد از این بحران قیمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار گذشت و قیمت گاز طبیعی ۴۰ درصد رشد کرد. قیمت تمامی محصولات صنعتی و حتی محصولاتی که بین محل تولید تا محل مصرف فاصله دارند هم رشد کرد. در این شرایط پیش بینی می شود تورم هم در دنیا با سرعت بالاتری رشد کند که خود معضل تازه ای خواهد بود.»

در ادامه این گزارش آمده است: «با وجود اینکه خبرهایی در مورد موافقیت روسیه برای مذاکره با اوکراین منتشر شده است ولی در اغلب گزارشها در مورد احتمال بالا گرفتن جنگ و به نتیجه نرسیدن مذاکرات صحبت می شود.»

نکته مهم این است که روسیه و اوکراین از بزرگترین مالکان ذخایر معدنی در دنیا هستند و تنش بین این دو کشور باعث می شود تا در زنجیره عرضه کالاهای اساسی اختلال بیشتری ایجاد شود.

روسیه ۱۰ درصد از صادرات نفت دنیا را دارد و در زمره بزرگترین صادر کنندگان گاز طبیعی در جهان است. این کشور در صادرات زغال سنگ و پالادیوم هم در دنیا نقش بزرگی دارد و به همین جنگ روسیه و با اوکراین و احتمال اختلال در عرضه این مواد معدنی و منابع انرژی می تواند چالشهای زیادی را برای اقتصاد دنیا ایجاد کند و باعث فاصله گرفتن اقتصاد دنیا از مسیر بازسازی اقتصادی و گذر از روزهای سخت اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا باشد.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha