۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و اقلیم کردستان| ظرفیت گردشگری سلامت نادیده گرفته نشود
گزارش خبری؛

ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و اقلیم کردستان| ظرفیت گردشگری سلامت نادیده گرفته نشود

همدان - ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و اقلیم کردستان از اقدامات مثبت انجام‌شده در راستای توسعه روابط اقتصادی این دو منطقه است که تجار و بازرگانان خواهان عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر آن هستند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ نشست مشترک رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان و هیئت تجاری این استان و رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق و تجار سلیمانیه ظهر شنبه با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه اقلیم کردستان در این نشست با تأکید بر اینکه ما خواستار توسعه روابط اقتصادی با ایران هستیم و باید تلاش کنیم تا روابط به بازرگانی محدود نشود؛ گفت: زمینه سرمایه‌گذاری در سلیمانیه کاملاً فراهم‌شده است.

به دنبال توسعه روابط سلیمانیه و همدان در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، ساخت‌وساز و گردشگری هستیم

سیروان محمد محمود بابیان اینکه امروز سلیمانیه گام‌های خوبی برای صنعتی شدن برداشته و امیدواریم استان همدان سهم قابل‌توجهی در این زمینه داشته باشد به ظرفیت‌های استان همدان در امور اقتصادی اشاره و اظهار کرد: به دنبال توسعه روابط سلیمانیه و همدان در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، ساخت‌وساز و گردشگری هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه اقلیم کردستان به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه اشاره و ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و اقلیم کردستان را یکی از اتفاقات مهم برشمرد و اظهار امیدواری کرد این شهرک صنعتی هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

راه‌اندازی‌ منطقه آزاد تجاری مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نیز در این نشست گفت: علاوه بر ایجاد شهرک صنعتی مشترک به دنبال راه‌اندازی‌ منطقه آزاد تجاری مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق نیز هستیم.

مهدی شوشتری با اشاره به اینکه در آینده هشت منطقه آزاد جدید در ایران راه‌اندازی خواهد شد، افزود: از این تعداد دو منطقه آزاد قصر شیرین و بانه و مریوان در مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق قرار دارند و مدیرعامل مناطق آزاد تجاری ایران به‌زودی سفری به کردستان عراق خواهد داشت تا موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک با کردستان را پیگیری کند.

وی بابیان اینکه همدان یکی از استان‌های مهم صنعتی، کشاورزی و گردشگری است و می‌تواند روابط خوبی با سلیمانیه داشته باشد؛ اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عراق، تفاهم‌نامه حل‌وفصل اختلافات تجاری بازرگانان ایران و عراق امضا شد که اتفاق بسیار خوبی است.

شوشتری ادامه داد: در حال حاضر در دستگاه قضایی سلیمانیه یک شعبه برای حل‌وفصل اختلافات تجاری بازرگانان ایران و عراق دایر شده و در ایران هم شعبه‌ویژه‌ای برای اختلافات تجاری راه‌اندازی شده است.

ایران اولین مقصد مردم اقلیم کردستان در گردشگری سلامت است و این امر می‌طلبد تا شرایط حضور مردم اقلیم کردستان و به‌ویژه سلیمانیه در ایران به‌منظور پیگیری امور درمانی تسهیل شود

سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق گفت: ایران اولین مقصد مردم اقلیم کردستان در گردشگری سلامت است و این امر می‌طلبد تا شرایط حضور مردم اقلیم کردستان و به‌ویژه سلیمانیه در ایران به‌منظور پیگیری امور درمانی تسهیل شود.

مهدی شوشتری افزود: استان همدان ظرفیت‌های بسیار خوبی در گردشگری سلامت دارد و می‌تواند یکی از مقاصد اصلی مردم سلیمانیه عراق باشد.

وی گفت: عراق ارتباط تجاری و اقتصادی بسیار خوبی با ایران دارد و دومین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود به‌طوری‌که سالیانه حدود ۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و حدود چهار میلیارد دلار صادرات انرژی از ایران به عراق داریم.

سرکنسول ایران در سلیمانیه بابیان اینکه فرصت‌ها و زمینه‌های بسیاری برای افزایش میزان صادرات ایران به عراق وجود دارد، گفت: با توجه به کیفیت بالای کالاهای ایرانی این ظرفیت وجود دارد که ارزش کالاهای صادراتی ایران به عراق به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد.

شوشتری در ادامه با اشاره به زمینه‌های مشترک و فراوان فرهنگی، مذهبی و اجتماعی ایران و عراق به‌ویژه با منطقه اقلیم کردستان و سلیمانیه اظهار کرد: اقلیم کردستان به لحاظ ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی قرابت بسیاری با ایران دارد و این منطقه بخشی از تمدن ایران بزرگ است و مردم این منطقه تعلق‌خاطری به فرهنگ و زبان فارسی و حتی موسیقی اصیل ایرانی دارند.

وی گفت: اقلیم سلیمانیه بیشترین مرز مشترک را با ایران دارد و تعداد ۶ مرزی مشترک ایران با عراق در منطقه قرار دارد و صادرات ایران به عراق از مرزهای اقلیم حدود پنج میلیارد دلار است و می‌توان گفت سلیمانیه بارانداز بار ایران است.

عراق به دنبال آن است تا از یک کشور مصرف‌کننده به کشوری صنعتی و تولیدکننده تبدیل شود و به همین منظور از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بسیار استقبال می‌کند

شوشتری در ادامه بابیان زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایران با عراق به‌ویژه در بخش سلیمانیه، اظهار کرد: امروز عراق به دنبال آن است تا از یک کشور مصرف‌کننده به کشوری صنعتی و تولیدکننده تبدیل شود و به همین منظور از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بسیار استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: در همین زمینه قوانین خوبی برای سرمایه‌گذاری تصویب‌شده که ازجمله می‌توان به اختصاص زمین رایگان، ۱۰ سال معافیت گمرکی و ۱۵ سال معافیت مالیاتی اشاره کرد ضمن اینکه ما به دنبال ایجاد شهرک صنعتی مشترک و منطقه آزاد تجاری بین ایران و اقلیم کردستان هستیم.

وی هم‌چنین به ظرفیت‌های استان همدان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: استان همدان در حوزه صنایع‌دستی بی‌نظیر بوده اما متأسفانه آن‌چنان‌که باید به این بخش توجه نشده است.

ترکیه بخش عمده‌ای از بازار مبل عراق را به خود اختصاص داد
شوشتری بابیان اینکه در حوزه مبلمان غفلت کردیم و ترکیه بخش عمده‌ای از بازار مبل عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان را به خود اختصاص داد؛ گفت: این وضعیت در حالی است که ایران و استانی مثل همدان حرف‌های بسیاری برای گفتن در بحث مبل و منبت دارد.

وی گفت: شرکت سحر از استان همدان حضوری موفق در بازار عراق دارد و امیدواریم دیگر شرکت‌های تجاری نیز بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار عراق را به خود اختصاص دهند.

شوشتری هم‌چنین به بازار بکر منطقه کرکوک اشاره کرد و بیان داشت: کرکوک بازار بکری در حوزه‌های مختلف دارد و باید با یک برنامه‌ریزی دقیق در بازار این منطقه حضور پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان نیز با تشریح ظرفیت‌های استان همدان در بخش‌های مختلف گفت: استان همدان آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف کشاورزی، آموزش‌های تخصصی و فنی‌وحرفه‌ای، شرکت‌های دانش‌بنیان، فنی‌ومهندسی و گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت با سلیمانیه همکاری کند.

علی‌اصغر زبردست با اشاره به اینکه همدان به لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است و اولین پایتخت ایران بوده است، افزود: در بحث گردشگری، آثار تاریخی کم‌نظیر استان همدان زبانزد خاص و عام است که این ظرفیت می‌تواند برای بسیاری از مردم سلیمانیه جذاب باشد.

همدان ظرفیت بالایی در گردشگری سلامت دارد و با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب این موضوع در بیمارستان دولتی و کلینیک‌های خصوصی و بهره‌مندی از پزشکان متخصص می‌تواند خدمات خوبی به گردشگران ارائه دهد

وی ادامه داد: علاوه بر گردشگری تاریخی و فرهنگی، استان همدان ظرفیت بالایی در گردشگری سلامت دارد و با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب این موضوع در بیمارستان دولتی و کلینیک‌های خصوصی و بهره‌مندی از پزشکان متخصص می‌تواند خدمات خوبی به گردشگران ارائه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه عمده فعالیت اقتصادی استان همدان در بخش کشاورزی است؛ اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی همچون سیب‌زمینی، سیر، گردو، کشمش در استان همدان وضعیت بسیار خوبی داشته و همدان رتبه نخست تولید برخی از این محصولات را در ایران دارد.

زبردست گفت: در تولید گوشت قرمز و سفید نیز استان همدان توانایی بالایی دارد و طی ۱۰ سال اخیر در حوزه پرورش ماهی نیز ورود جدی پیداکرده است.

همدان در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است
وی افزود: در بحث معادن استان همدان رتبه سوم در ایران را دارد ضمن اینکه همدان در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است.

وی خواستار انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه روابط همدان و سلیمانیه و نیز ایجاد دفتر مشترک هر دو اتاق در همدان و سلیمانیه شد و با اشاره به اینکه مجموعه اتاق همدان آمادگی دارد در بحث آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی متخصص در سلیمانیه ورود پیدا کند، بیان کرد: استان همدان ۶۰ شرکت دانش‌بنیان دارد که در کنار تولیدکنندگان، صادرکنندگان و شرکت‌های خدماتی پاسخگوی نیازها خواهد بود.

زبردست هم‌چنین به توانایی‌های استان همدان در بخش فنی‌ومهندسی اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم در حوزه پروژه‌های عمرانی به‌ویژه ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و تجاری ورود پیدا کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان بابیان ظرفیت‌های بسیار استان همدان در بخش‌های مختلف گفت: درصورتی‌که امکانات اولیه در اختیار گذاشته شود، حاضریم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای سلیمانیه برقرار کنیم.

علی‌اصغر زبردست از ظرفیت ویژه استان همدان در بحث صنایع‌دستی به‌ویژه مبل و منبت و سفال هم‌سخن گفت و افزود: هنر دست هنرمندان صنایع‌دستی استان همدان در کشور کم‌نظیر است و باید با صادرات هر چه بیشتر، ضمن معرفی این آثار، سهم استان همدان از صادرات ایران به کشور عراق را افزایش داد.

زبردست هم‌چنین با اشاره به توانایی بالای استان همدان در مباحث درمانی گفت: در بحث مسائل درمانی و گردشگری سلامت ما می‌توانیم با استقرار یک یا چند تیم در سلیمانیه عراق درمان ابتدایی را در همین شهر و درمان‌های تکمیلی را در همدان انجام دهیم.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha