۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
سرمایه گذاری مطمئن در ۴ صندوق کارگزاری تدبیرگران فردا| توسعه شعب تدبیرگران فردا در ۲۰ استان
مدیر شعب نمایندگی کارگزاری تدبیرگران فردا مطرح کرد

سرمایه گذاری مطمئن در ۴ صندوق کارگزاری تدبیرگران فردا| توسعه شعب تدبیرگران فردا در ۲۰ استان

مقدم، مدیر شعب نمایندگی کارگزاری تدبیرگران فردا به «بازار» گفت: اعتماد از دست رفته از بازار سرمایه با ورود افراد تازه وارد برای کسب سود از حباب قیمتی سال گذشته، جبران نشده است.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه، سال گذشته با موجی از ورود افراد تازه وارد که اغلب نیز دانش کمی نسبت به سرمایه گذاری داشتند مواجه شد؛ افرادی که به دنبال کسب سود از حباب قیمتی بازار آمده بودند و با ریزش سهم ها، سرمایه های زیادی را از دست دادند و همین موضوع به بی اعتمادی به بازار سرمایه دامن زد.

بنابراین عجیب نیست حتی حالا که بازار به ثبات نسبی رسیده سرمایه گذاران رغبت چندانی به سرمایه گذاری نداشته باشند. در این رابطه محمد مقدم، مدیر شعب نمایندگی و بازاریابی کارگزاری تدبیر گران فردا در گفت و گو با «بازار» در خصوص بی اعتمادی مردم به بازار و اعتماد سازی کارگزاران بورسی توضیح می دهد.

سال گذشته افراد تازه واردی که چندان با الفبای بازار سرمایه آشنا نبودند و در جو رشد بی سابقه بازار سهام وارد این فضا شده بودند به شدت متضرر شدند و همین عدم آگاهی منجر به این شد که علاوه بر دامن زدن به ضرر خودشان به بازار سرمایه هم ضرر وارد کنند

* با توجه به اینکه ۱۴۰۰ هم به پایان نزدیک شده، به نظرتان بی اعتمادی که سرمایه گذاران به بازار سرمایه سال قبل پیدا کرده بودند برطرف شده است یا خیر؟
همچنان مردم با چشم بی اعتمادی به بازار سرمایه نگاه می کنند و اعتماد شان را به آن از دست داده اند؛ دلیل وقوع این اتفاق نیز متعدد است اما یکی از دلایل اساسی آن می تواند رشد بی سابقه بازار سرمایه تا مرداد سال ۹۹ باشد که منجر به رشد افسار گسیخته قیمت سهام ها شد. این اتفاق منجر به این شد که قیمت برخی از سهام ها صعودی و حبابی قیمتی در آن ها ایجاد شود. با این تفاسیر بعد از اینکه تب بازار فرو کش کرد شاهد ریزش گسترده ارزش سهام ها بودیم.

بنابراین افراد تازه واردی که چندان با الفبای بازار سرمایه آشنا نبودند و در جو رشد بی سابقه بازار سهام وارد این فضا شده بودند به شدت متضرر شدند و همین عدم آگاهی منجر به این شد که علاوه بر دامن زدن به ضرر خودشان به بازار سرمایه هم ضرر وارد کنند. از همین رو به رغم اینکه اکثر سهم ها در حال حاضر به قیمت منطقی رسیده و شرکت ها جذابیت خوبی را برای بازار سرمایه ایجاد کرده اند اما بازار همچون گذشته چندان واکنشی به شرایط سیاسی و اقتصادی نشان نمی دهد.

به رغم اینکه شاهد شرایط مناسبی برای بازار سرمایه هستیم اما سرمایه گذاران هیچ واکنشی به تغییرات نشان نمی دهند، حتی اخبار مذاکرات وین هم تغییری در روند بازار ایجاد نکرده است. این درحالی است که در گذشته بازار به این موارد توجه ویژه ای داشت

* با این تفاسیر نه اختلافات منطقی ای روسیه و اکراین و نه موضوع نشست های وین تاثیری بر روی بازار سرمایه ایران نمی گذارد؟
بله همانطور که اشاره کردم به رغم اینکه شاهد شرایط مناسبی برای بازار سرمایه هستیم اما سرمایه گذاران هیچ واکنشی به تغییرات نشان نمی دهند، حتی اخبار مذاکرات وین هم تغییری در روند بازار ایجاد نکرده است. این درحالی است که در گذشته بازار به این موارد توجه ویژه ای داشت.

* با توجه به اینکه اشاره کردید بی اعتمادی به بازار سرمایه حاکم شده و شاید هنوز خاطره تلخ از دست دادن سرمایه در ذهن شان باقی مانده است، چه پیشنهادی برای افزایش اعتماد سرمایه گذاران دارید؟
اکنون بازار از ثبات نسبی برخوردار شده و توصیه ای که به سرمایه گذاران می کنیم این است که از طریق صندوق های سرمایه گذاری در بازار فعالیت داشته باشند منتهی اکنون با توجه به تنوع صندوق های سرمایه گذاری مانند درآمد ثابت، صندوق های مشترک، صندوق های سهامی، یا صندوق هایی که در سهام حتی آتی زعفران را داریم سرمایه گذاری کنند که برای عموم مردم گزینه مناسب تری است.

* به عنوان یکی از مدیران کارگزاری تدبیرگران فردا، توضیح دهید کارگزاری که در آن فعالیت می کنید در حال حاضر چه گزینه هایی برای سرمایه گذاری امن مردم دارد؟
کارگزاری تدبیرگران فردا، به عنوان یکی از مجموعه های گروه سرمایه گذاری تدبیر و توسعه اقتصادی تدبیر فعالیت دارد که همگی از مجموعه های اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هستند. در حال حاضر این کارگزاری چهار صندوق سرمایه گذاری که شامل نیکوکاری، افراد می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند و عواید آن در پروژه های عمرانی در زمینه نیکوکاری هزینه شود؛ صندوق با درآمد ثابت که فقط در اوراق مشارکت و سپرده های بانکی سرمایه گذاری می کند و نرخ آن علی الحساب است و در حدود ۲۰ درصد ماهانه بازدهی دارد همچنین در این صندوق نرخ ها به صورت روز شمار محاسبه می شود و پانزدهم هر ماه سود ماهانه پرداخت می شود.

علاوه بر این صندوق سهامی را داریم که اگر سرمایه گذاران بخواهند از افزایش قیمت بازار عایدی داشته باشند این صندوق ها را توصیه می کنیم و مزیت خوب آن این است که ممکن است فردی دارای سهمی باشد که در صف فروش نتواند آن را بفروشد، نماد آن بسته شود و امکان نقد شدن آن را نداشته باشد که در این صندوق هر زمان که سرمایه گذار تصمیم بگیرد، با ابطال واحدهای صندوق بعد از یک روز کاری به وجه نقد خود دسترسی پیدا می کند و صندوق دیگری با نماد الماس داریم که این صندوق به طور کامل در بستر هوش مصنوعی است و تمام خرید و فروش ها در آن به صورت الگوریتمی انجام می شود. بنابراین مدیریت آن توسط شخص خاصی نیست که بخواهد بازار را تحلیل کند؛ سرمایه گذاران می توانند با جستجوی نماد الماس آن را خریداری کنند.

صندوق های طلا و زعفران هم وجود دارد که ما در حال حاضر در این زمینه فعالیتی نداریم ولی اگر سرمایه گذاران تمایل داشته باشند می توانند در این حوزه هم در بازار سرمایه فعالیت کنند.

برای کمک به بازار در زمینه بازار گردانی نماد های بورسی فعالیت کردیم و با شرکت هایی که توانستیم قرارداد ببندیم و بازار گردانی آنها را انجام دادیم که سبب نقد شوندگی بهتر بازار شود، همچنین سرمایه گذاران راحت تر اقدام به معامله کنند

* از دیگر فعالیت هایی که در راستای افزایش و بازگرداندن اعتماد مردم به بازار سرمایه کردید بفرمایید؟
برای کمک به بازار در زمینه بازار گردانی نماد های بورسی فعالیت کردیم و با شرکت هایی که توانستیم قرارداد ببندیم و بازار گردانی آنها را انجام دادیم که سبب نقد شوندگی بهتر بازار شود، همچنین سرمایه گذاران راحت تر اقدام به معامله کنند. به دنبال این اقدامات خوشبختانه کارگزاری تدبیرگران فردا توانست رشد خوبی را نسبت به سال گذشته تجربه کند که این اقدام خود باعث افزایش اعتماد سرمایه گذاران شود.

* در زمینه افزایش اطلاعات سرمایه گذاران و آموزش آن ها چه اقداماتی کردید؟

در زمینه آموزش نیز وبینار های مختلف و منظمی در خصوص شرکت ها برای تحلیل بنیادی، صنایع، طلا و ارز دیجیتال را برگزار کردیم و در سایت مان تحلیل های واقع گرایانه را ارائه دادیم تا جدا از جو بازار، سود دهی شرکت ها را بهتر به سرمایه گذاران معرفی کنیم.

با توجه به اینکه شرکت های کارگزاری دیگر نمی توانند به صورت مستقیم سبد گردانی انجام دهند و این مجوز از آنها گرفته شده لذا ما با آموزش سعی می کنیم که افراد را توانمند و تشویق به سرمایه گذاری در صندوق ها کنیم.

همچنین یکی از کارگزاری هایی هستیم که در زمینه ارائه تسهیلات اعتباری به مشتریان خرد که اعتباری کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان می خواهند را مد نظر قرار دادیم و شرایط تسهیلات مان را آسان کردیم. بنابراین سرمایه گذار دیگر نیازی به در اختیار قرار دادن سفته و ضمانت ندارد و صرفا با فریز کردن سهام خریداری شده به وی، اعتبار می دهیم همچنین نرخ اعتبار را پایین آوردیم و آن را به صورت پلکانی کردیم.

هرچند در حال حاضر تعداد شعب کارگزاری افزایش قابل توجهی داشته است اما همچنان برنامه های توسعه ای را در استان ها دنبال می کنیم. بر این اساس قصد داریم در هر استان یک شعبه داشته باشیم

* در حال حاضر کارگزاری تدبیر گران فردا در چه مناطقی و با چه تعداد شعبه فعالیت دارد؟
هرچند در حال حاضر تعداد شعب کارگزاری افزایش قابل توجهی داشته است اما همچنان برنامه های توسعه ای را در استان ها دنبال می کنیم. بر این اساس قصد داریم در هر استان یک شعبه داشته باشیم.

در این راستا اکنون در ۱۷ استان فعالیت داریم و بر اساس هدف گذاری که کردیم امیدواریم این تعداد تا ۶ ماه آینده به ۲۰ استان برسد. این برنامه توسعه ای هم در مناطق کمتر توسعه یافته از نظر میزان ارزش معاملات از جمله در استان کردستان و در شهر سنندج و در استان گلستان در شهر گرگان شعب خود را راه اندازی کردیم. در این مناطق سعی کردیم با ایجاد دفتر، علاوه بر جلب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران، آموزش را هم انجام دهیم.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha