۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
ایران درگیر هر ۴ نوع خشکسالی
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی عنوان کرد

ایران درگیر هر ۴ نوع خشکسالی

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: خشکسالی‌ها در برخی استان‌ها همچون تهران به دلیل کاهش ذخایر آبی نسبت به میزان نرمال و کاهش ۳۵ درصدی بارش نسبت به حد نرمال، خشکسالی شدید گزارش شده‌است.

به گزارش بازار، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره خشکسالی غالب بر کشور اظهار کرد: در طبیعت چهار نوع خشکسالی هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژیک، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که کشور ما درگیر هر چهار نوع خشکسالی است که میان این چهار نوع، خشکسالی هواشناسی زودتر از سایر خشکسالی‌ها ظهور می‌کند.

وی افزود: خشکسالی هواشناسی به‌صورت هفتگی، ماهانه و سالانه در مقایسه با میزان بارش نرمال یک منطقه بررسی می‌شود و در صورت کمتر شدن این میزان بارش، خشکسالی رخ داده‌است و اگر این روند یک تا سه ماه ادامه یابد، اثر این نوع خشکسالی در کشاورزی به خصوص در کشت دیم ظاهر می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره تأثیر خشکسالی هواشناسی بر کشاورزی گفت: در فصل پاییز که سطح اراضی زیر کشت می‌رود، اگر باران نبارد خسارات زیادی به محصولات کشاورزی وارد می‌شود و در فصل بهار که نزدیک به بار رسیدن محصول کشاورزی و تشکیل دانه و گلدهی است، اگر میزان بارش کمتر از حد نرمال باشد هم تأثیر منفی بسیار زیادی به نسبت کاهش باران در فصل زمستان دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: هنگامی که کمبود بارش به سه ماه می‌رسد، دچار خشکسالی کشاورزی می‌شویم که اکنون در استان‌هایی همچون کرمانشاه، ایلام، بخش‌های شرقی لرستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی، گلستان و بخش‌هایی از شمال اردبیل شاهد خشکسالی کشاورزی هستیم.

وظیفه افزود: هر حوضه آبخیزی به یک رودخانه، دریاچه یا تالاب منتهی می‌شود، مانند حوضه دریاچه ارومیه که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد و به دریاچه ارومیه منتهی می‌شود. هنگامی که در مدت طولانی شش ماهه بارندگی‌ها در یک منطقه کمتر از حد نرمال می‌شود در دبی یا آورد رودخانه تأثیر منفی می‌گذارد و ورودی سدها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

وی درباره خشکسالی هیدرولوژیک اظهار کرد: خشکسالی و محدود شدن بارش‌ها به مرور در چرخه آبی و حوزه آبی تأثیر می‌گذارد، بنابراین خشکسالی هیدرولوژیک رخ می‌دهد که متأسفانه برخی استان‌ها همچون گلستان، حاشیه شرقی دریای خزر و شرق مازندران، کرمانشاه و ایلام و برخی استان‌ها همچون همدان و بخش‌های غربی لرستان درگیر خشکسالی شدید هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: اگر دوره خشکسالی بیشتر از شش ماه ادامه یابد، در مناطقی که معیشت و صنایع مردم از طریق آب تأمین می‌شود، با کاهش دبی رودخانه‌ها دسترسی به آب نیز کم می‌شود. همچنین اگر اقتصاد منطقه به کشاورزی و دامداری وابسته باشد، دسترسی به آب و بارش باران و برف از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت کاهش بارندگی‌ها وضعیت اقتصاد و معیشت خانواده‌ها ضعیف و آن‌ها درگیر فقر می‌شوند.

وی با اشاره به خشکسالی اقتصادی و اجتماعی اظهار کرد: با تداوم این خشکسالی‌ها روستاها قابلیت کشاورزی و دامداری خود را از دست می‌دهند و موجب مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ می‌شوند که در این صورت حلبی‌آبادها و سکونتگاه‌های غیرمتعارف شکل می‌گیرند.

وظیفه ضمن اشاره به این موضوع که تمامی استان‌ها درگیر خشکسالی نیستند، گفت: غالب استان‌ها درگیر هر چهار نوع خشکسالی هستند؛ چراکه از میان ۳۱ استان بیش از ۲۱ استان بارندگی کمتر از حد نرمال را تجربه کرده‌اند و دارای درجات مختلفی از خشکسالی هستند.

وی افزود: در برخی استان‌ها همچون تهران به دلیل کاهش ذخایر آبی سدها نسبت به میزان نرمال و کاهش ۳۵درصدی بارش نسبت به حد نرمال، خشکسالی شدید گزارش شده‌است.

کد خبر: ۱۳۷٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha