۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱
اقدام به موقع دولت در اصلاح نرخ خوراک و گاز مصرفی صنایع بورسی
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

اقدام به موقع دولت در اصلاح نرخ خوراک و گاز مصرفی صنایع بورسی

تعیین و ابلاغ نرخ خوراک و گاز صنایع بورسی از سوی دولت در پی درگیری نظامی روسیه با اوکراین اقدام به موقعی بود.

به گزارش بازار، سیاوش وکیلی با اشاره به مصوبه دولت درخصوص قیمت‌گذاری نرخ خوراک و گاز صنایع بورسی گفت: چنانچه این مصوبه ابلاغ نمی‌شد با توجه به درگیری نظامی روسیه با اوکراین، افزایش ناگهانی نرخ گاز اروپا می‌توانست تاثیر منفی بر بازار سرمایه بگذارد.

وی افزود: افزایش ناگهانی ۳۵ درصدی نرخ گاز جهانی مصرف کننده در پی درگیری نظامی روسیه با اوکراین نشان داد که تلاش‌های بی وقفه سازمان بورس و وزارت اقتصاد در اصلاح فرمول محاسباتی نرخ گاز خوراک و مصرفی صنایع بورسی اقدام درست و به موقعی بود.

وکیلی اضافه کرد: در صورت پیگیری نکردن فعالان بازار سرمایه از مجلس و دولت در ابلاغ مصوبه دولت در اصلاح نرخ خوراک و گاز، امروز روند معاملات بورس در گروه‌های مختلف صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و فلزی می‌توانست منفی باشد.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه با تشکر از مصوبه اخیر دولت در اصلاح فرمول قیمت‌گذاری و تعیین سقف قیمتی برای نرخ گاز خوراک و مصرفی صنایع افزود: اکنون زمان اقدام درست نهایی و منطقی کردن این فرمول و اعمال نرخ گاز تولید کننده و نه مصرف کننده در محاسبات است.

وکیلی تاکیدکرد: اعمال نرخ گاز مصرف کننده در تعیین نرخ گاز تولیدکنندگان، آن هم براساس نرخ جهانی اشتباه و دور از معیارهای سیاست گذاری است.

وی گفت: ایجاد مزیت‌های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف در دومین کشور دارای ذخایر جهانی گاز، انگیزه را برای توسعه سرمایه گذاری‌ها در کشورمان فراهم خواهدکرد.

وکیلی در پایان گفت: لازم است، سیاست گذاران برای یک بازه زمانی حداقل ۱۰ ساله نرخ جذابی را برای تولید کنندگان تعیین و ابلاغ کنند تا شاهد افزایش سرمایه گذاری‌ها در ایجاد صنایع جدید و بهبود کارایی صنایع موجود باشیم به نحوی که سهم ثابت و پایداری را در درآمد زایی برای کشور رقم بزند.

کد خبر: ۱۳۷٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha