۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
شلغم و سیب زمینی بیشترین افزایش نرخ را دارد| افزایش ۴۰درصدی قیمت میوه نسبت به اسفند ۹۹
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتگو با بازار؛

شلغم و سیب زمینی بیشترین افزایش نرخ را دارد| افزایش ۴۰درصدی قیمت میوه نسبت به اسفند ۹۹

کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: قیمت انواع میوه در حال حاضر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: اسدالله کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص وضعیت فعلی بازار به خبرنگار بازار می گوید: به جز دو محصول «شلغم و سیب زمینی» تقریبا بازار همه محصولات متعادل است و از نظر موجود بودن نه تنها کمبود نداریم بلکه مازاد هم داریم.

کارگر گلشن آبادی می افزاید: سیب زمینی اعلا در میادین تره بار به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان خریداری می شود و فروشندگان بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان می فروشند. در حالی که این حدودا هزار تومان سودی که می گیرند حتی پول کارتن و خاک سیب زمینی هم نمی شوند.

او ادامه می دهد: با این وجود نهایتا با هزار الی دو هزار تومان سود به فروش می رسانند تا مردم توان خرید داشته باشند. این در حالی است که اگر قرار باشد سود مصوب را لحاظ کنند باید با نرخ حدود ۲۲ هزار تومان عرضه کنند.

کارگر گلشن آبادی با بیان اینکه محصول شلغم نیز تا ۲۶ هزار تومان هم درب مغازه ها فروخته می شود، با این وجود اصل گران شدن در مبدا است چون فروشندگان ما با کمترین سود این محصول را به فروش می رسانند. در واقع کلیه کالاهایی که با قیمت بالایی از مبدا به دست ما میر سد را با کمترین سود عرضه می کنیم.

با توجه به نرخ نامه های سال قبل در این زمان، الان قیمت میوه ها بالغ بر ۴۰ درصد افزایش یافته است

افزایشی ۴۰ درصدی قیمت میوه نسبت به اسفند ۱۳۹۹| افزایش قیمت ها مقطعی است و سریعا متعادل می شود
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص بازار میوه در اسفندماه جاری نیز اظهار می دارد: همانطور که می دانید میوه های ایران از نظر کیفیت در بالاترین سطح هستند و طعم متفاوتی با میوه های دیگر کشورها دارد. به طوری که به عنوان مثال اگر انگور ایران به قیمت ۴۰ هزار تومان در بازار عرضه شود انگور شیلی در بازار به نرخ ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به فروش می رسد اما به هیچ وجه کیفیت محصول ما را ندارد.

کارگر گلشن آبادی با بیان اینکه پرمصرف ترین میوه های ایام عید سیب و پرتغال است می افزاید: بر اساس تجربه شخصی می دانیم کاسبانی که جزو عمده فروشان هستند برای ایام عید نوروز ذخیره سازی لازم را انجام می دهند. از سوی دیگر دولت نیز در این حوزه دغدغه های خود را دارد و از سال ۸۵ همه ساله پیش بینی های لازم را در این حوزه انجام می دهد و ذخیره سازی که به اصلاح تنظیم بازار است انجام می دهد و لذا نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

او در خصوص نوسان قیمت میوه نسبت به سال قبل نیز می گوید: متاسفانه قیمت ها درصد قابل توجهی گران شده با این وجود تنها منحصر به میوه نبوده و تورمی است که در همه کالاها اعمال شده است. البته میوه امتیازی که دارد این است که بالا رفتن قیمت ها مقطعی است و سریعا پایین می آید و به ثبات می رسد در حالی که کالاهای دیگر اینگونه نیست.

کارگر گلشن آبادی می افزاید: اگرچه اعلام درصد افزایش قیمت ها چندانی اصولی نیست اما با توجه به نرخ نامه های سال قبل در این زمان، الان قیمت میوه ها بالغ بر ۴۰ درصد افزایش یافته است.

او در پاسخ به این سوال که غالبا کدام محصولات بیشترین افزایش قیمت ها را به ثبت رسانده است، می گوید: چون بالا رفتن قیمت ها دوام ندارد و مقطعی رخ می دهد نمی توان گفت کدام محصول بیشترین افزایش را داشته است. با این وجود همانطور که می دانید هویج در یک مقطع از هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید و در طی یک ماه تا ۴۵ روز مجددا پایین آمد و الان به قیمت ۳ تا ۴ هزار تومان رسیده است بنابراین ارتقا و کاهش قیمت بالا بوده اما در یک مقطع کوتاه دوام داشته است.

کد خبر: ۱۳۷٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha