۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
افزایش عوارض ساخت از سوی شهرداری ها مغایر با خانه دار شدن| نامه انبوه سازان به وزارتخانه کشور و راه
رئیس کانون انبوه سازان در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

افزایش عوارض ساخت از سوی شهرداری ها مغایر با خانه دار شدن| نامه انبوه سازان به وزارتخانه کشور و راه

برزگر، رئیس کانون انبوه سازان با بیان اینکه افزایش عوارض ساخت و ساز از سوی شهرداری ها مغایر با برنامه های دولت برای خانه دار شدن است گفت: نامه انتقادی انبوه سازان به وزارت راه و کشور ارسال شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: آخرین آمار منتشر شده از سوی پروانه های ساخت و ساز مسکن نشان می دهد پروانه های صادر شده برای ساخت مسکن در تابستان امسال در نقاط شهری به ۲۹ هزار و ۶۴۴ فقره رسیده است که نسبت به فصل اول امسال ۱۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

این آمار در حالی اعلام می شود که با ورود به فصل سرد سال و ارائه آمار ساخت و ساز و پروانه های ساختمانی این آمار قطعا دستخوش تغییر و تحول زیادی خواهد شد. هر چند برخی از انبوه سازان مسکن معتقد هستند که برنامه های اعلامی شهرداری و دولت به هیچ وجه با هم همخوانی ندارند و قطعا در ماههای آتی میزان ساخت و ساز افت قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد.

افزایش عوارض ساخت و ساز این روزها از سوی شهرداریها در حالی صورت می گیرد که برخی از شهرداران مناطق این افزایش عوارض را رد کرده و آنرا تکذیب می کنند.

افزایش عوارض ساخت از سوی شهرداری ها مغایر با خانه دار شدن| نامه انبوه سازان به وزارتخانه کشور و راه

برخی از انبوه سازان در منطقه ۱۹ در گفتگو با خبرنگار «بازار» اعلام می کنند که در چند ماه گذشته سنگ اندازیهای زیادی برای سازندگان از سوی شهرداری منطقه ۱۹ صورت گرفته است و افزایش هزینه ها و عوارض ساخت و ساز موجب کُندی تولید مسکن شده است

مهدی هدایت شهردار منطقه ۱۹ تهران در گفتگو با خبرنگار «بازار» افزایش عوارض ساخت و ساز را از اساس رد کرده و تکذیب می کند. اما برخی از انبوه سازان در منطقه ۱۹ در گفتگو با خبرنگار «بازار» اعلام می کنند که در چند ماه گذشته سنگ اندازیهای زیادی برای سازندگان از سوی شهرداری منطقه ۱۹ صورت گرفته است و افزایش هزینه ها و عوارض ساخت و ساز موجب کُندی تولید مسکن شده است.

در سایر نقاط تهران نیز اکثر سازنده ها اعلام می کنند که ساخت و ساز در شهر تهران کُند و با سختی صورت می گیرد.

تمام شهرداریهای کشور عوارض ساخت و ساز را افزایش داده اند و ما در این نامه انتقادی متذکر شده ایم که نباید عوارض ساخت و ساز بیشتر از ۲۰ درصد باشد

اما جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار «بازار» با اشاره به اینکه نامه انتقادی کانون سراسری انبوه سازان کشور در خصوص افزایش عوارض ساخت و ساز از سوی شهرداری های کشور و به خصوص تهران به وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است گفت: تمام شهرداریهای کشور عوارض ساخت و ساز را افزایش داده اند و ما در این نامه انتقادی متذکر شده ایم که نباید عوارض ساخت و ساز بیشتر از ۲۰ درصد باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید شهرداریها عوارض محلی تعریف کنند تا هزینه های ساخت صعودی افزایش نیابد ادامه داد: ۵۰ درصد ارزش افزوده ساخت و ساز به شهرداریها باز می گردد بنابراین وقتی ارزش منطقه ای بالا می رود و هزینه های ساخت تقویت می شود باید هم قیمت تمام شده ساخت افزایش یابد.

هزینه های ساخت مسکن در سال جاری حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. اما سال گذشته به دلیل رشد نرخ تورم و افزایش سایر هزینه های مرتبط با ساختمان و ساخت و ساز، هزینه ساخت ۱۰۰ درصد رشد پیدا کرده بود

برزگر در پاسخ به این پرسش که هزینه های ساخت مسکن در سال جاری چند درصد رشد کرده است اظهار داشت: هزینه های ساخت مسکن در سال جاری حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. اما سال گذشته به دلیل رشد نرخ تورم و افزایش سایر هزینه های مرتبط با ساختمان و ساخت و ساز، هزینه ساخت ۱۰۰ درصد رشد پیدا کرده بود.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: هزینه های سرمایش و گرمایش افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و اگر تا چند وقت پیش هزینه خرید یک پکیج ۱.۲ میلیون تومان بود امروز به ۶ میلیون تومان ارتقاء پیدا کرده است. حال با این افزایش هزینه ها و بالا رفتن عوارض ساخت و ساز از سوی شهرداریها مطمئن باشید که قیمت تمام شده مسکن روز به روز بالا خواهد رفت.

وی افزود: قطعا این برنامه های شهرداری ها با افزایش عوارض ساخت و ساز مغایر با برنامه های دولت و رونق تولید و خانه دار شدن است که چندی پیش شهرداری تهران ابلاغ کرده بود، بنابراین قطعا با این روند در پیش گرفته شده عرضه و تولید مسکن از تقاضا باز هم عقب خواهد ماند و قیمت ها رشد خواهد کرد.

کد خبر: ۱۳۷٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha