۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۳
تغییر به موقع فرمول قیمت‌گذاری گاز؛ مانعی در برابر نوسانات بازار سهام
کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد

تغییر به موقع فرمول قیمت‌گذاری گاز؛ مانعی در برابر نوسانات بازار سهام

اگر اصلاح سقف گذاری قیمت گاز صنایع اتفاق نمی‌افتاد، امروز شاهد بروز نوسانات جدی، تحت‌تاثیر قرارگرفتن فعالیت صنایع تولیدی به دلیل افزایش قیمت ناگهانی گاز در اروپا بودیم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، حدود یک ماه گذشته بود که اصلاحیه‌ای درخصوص تغییر فرمول قیمت‌گذاری سقف ریالی گاز صنایع با پیگیری‌های وزارت اقتصاد و سازمان بورس به منظور لحاظ شدن در بودجه ۱۴۰۱ با دستور رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی انجام شد.

حال پس از گذشت مدتی از این ماجرا شاهد آغاز تنش بین اوکراین و روسیه هستیم که این امر سبب افزایش چشمگیر نرخ گاز در اروپا شد، بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند در صورتی که وزارت اقتصاد و سازمان بورس اقدامی در خصوص اصلاح سقف قیمت گذاری گاز صنایع انجام نمی‌دادند، اکنون صنایع وضعیت بدی را تجربه می کردند، به همین منظور با یک کارشناس بازارسرمایه در این‌رابطه به گفت‌وگو نشستیم؛

محمد خبری‌زاد کارشناس ارشد بازارسرمایه، درخصوص آنکه اگر پیگیری‌های لازم درجهت تعیین سقف قیمت‌گذاری گاز صنایع از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس انجام نمی‌شد افزایش ناگهانی نرخ گاز اروپا چه تاثیری می‌توانست بر صنایع بورسی بگذارد، اظهار کرد: افزایش ناگهانی ۳۵ درصدی نرخ هاب اروپا در پی تحولات ناشی از حملات نظامی روسیه به اوکراین نشان از اقدام به موقع وزارت اقتصاد و سازمان بورس در راستای اصلاح فرمول محاسباتی گاز خوراک و سوخت صنایع دارد.

او افزود: اگر اصلاح سقف گذاری قیمت گاز صنایع اتفاق نمی‌افتاد، امروز شاهد بروز نوسانات بی‌دلیل در هزینه صنایع و تحت تاثیر قرارگرفتن فعالیت‌ها و سودسازی آن‌ها به دلایل غیر موجه بودیم، به نظر می‌رسد به طور کامل این مسئله باید برای سال‌های بعد از ۱۴۰۱ نیز اصلاح شود.

این کارشناس بازار سهام تاکیدکرد: زیرا درصورت عدم اصلاح فرمول سقف‌گذاری نرخ گاز در سال‌های آتی صنایع تولیدی کشور از جمله فولاد، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و غیره با زیان جدی مواجه خواهند شد.

خبری‌زاد تصریح کرد: برای اصلاح فرمول سقف‌گذاری نرخ گاز دو راه‌حل‌ وجود دارد یا باید نرخ صادرات گاز در کشور خودمان معیار قرار گیرد یا آنکه وزن هاب گاز آسیا به نسبت اروپا بیشتر کنند.

او بیان کرد: در صورت آنکه فرمول سقف قیمت‌گذاری گاز صنایع به درستی انجام پذیرد مزیت‌های سرمایه‌گذاری نیز برای سرمایه‌گذاران در راستای توسعه زیرساخت‌های گازی افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان ضمن امیدواری به شرایط آینده بازارسهام، گفت: اکنون باتوجه به ریسک‌های سیستماتیک اقتصادی و سیاسی سهامداران باید از هرگونه اقدام هیجانی خودداری کنند، همچنین براساس سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات اتخاد شده از سوی سازمان بورس و دولت، شرایط بازار سهام نسبت به قبل بهبود خواهد یافت.

کد خبر: ۱۳۷٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha