۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
ارزش جهانی ۶ میلیارد دلاری کشاورزی دقیق تا پایان ۲۰۲۲|  سه برابر شدن بازار تا ۲۰۳۲
بازار گزارش می دهد؛

ارزش جهانی ۶ میلیارد دلاری کشاورزی دقیق تا پایان ۲۰۲۲| سه برابر شدن بازار تا ۲۰۳۲

در حالی که برآورد شده ارزش جهانی بازار کشاورزی دقیق تا پایان ۲۰۲۲ به ۶ میلیارد دلار برسد، کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند ارزش این بازار تا ده سال آینده از ۲۰ میلیارد دلار عبور می کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: کشاورزی دقیق یک مفهوم جدید در کشاورزی امروزی است و بر مبنای وجود ناهمگونی در سطح مزرعه استوار است. یکی از دلایل رشد کشاورزی دقیق در میان دانشمندان و کشاورزان، پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌ های مختلف از جمله سیستم تعیین مختصات جغرافیایی یا جی پی اس، سنسورها، عکسهای هوایی یا ماهواره ای و تسهیلات مدیریت اطلاعات جغرافیایی است.

کارشناسان می گویند: افزایش هزینه‌ های نیروی کار، کمبود پرسنل با تجربه و افزایش تقاضا برای کالاهای کشاورزی در سال های اخیر کشاورزان را بر آن داشته تا در راه حل های کشاورزی دقیق سرمایه گذاری کنند.

پیش‌ بینی می‌ شود که صنعت کشاورزی دقیق در سراسر جهان بین سال‌ های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ سه برابر شود

پیش بینی ۳ برابر شدن صنعت کشاورزی دقیق در سراسر جهان تا ده سال آینده
دهه‌ ها کشاورزی همراه با سموم و کودهای شیمیایی، جنگل‌ دزدایی و در نهایت گرم شدن زمین، کشاورزان سنتی را به سمت پذیرش فناوری های جدید سوق داده است. از سوی دیگر گرایش های مصرف کننده مانند رژیم های غذایی گیاهی، تقاضای کشاورزان را برای تولید بیشتر افزایش می دهد. به دلیل شیوع کودهای نیتروژن فشرده و کاهش عرضه زمین های زراعی، بازیگران زنجیره ارزش توجه خود را به کشاورزی دقیق معطوف کرده اند چرا که به گفته کارشناسان کشاورزی دقیق با تضمین جریان یکپارچه اطلاعات حیاتی، کنترل شرایط کشاورزی را بهبود می بخشد. در نتیجه این دلایل، پیش‌ بینی می‌ شود که صنعت کشاورزی دقیق در سراسر جهان بین سال‌ های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ سه برابر شود. پایش عملکرد، نقشه‌ برداری مزرعه، جستجوی محصول، ردیابی و پیش‌ بینی آب‌ و هوا، مدیریت آبیاری، مدیریت موجودی، و مدیریت نیروی کار در مزرعه همگی به تقویت این صنعت کمک خواهند کرد.

جالب است بدانید داده های آماری منتشر شده در این حوزه نشان می دهد: تقاضا برای راه حل های کشاورزی دقیق از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به میزان حدودا ۱۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارشات منتشر شده انتظار می رود بازار صنعت کشاورزی دقیق از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ به طور میانگین ۱۳ درصد رشد کند

پیش بینی بازاری به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای کشاورزی دقیق تا ۲۰۳۲
همچنین بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده، پیش‌بینی می‌شود که بازار کشاورزی دقیق تا پایان سال ۲۰۲۲ به ارزش ۶ میلیارد دلار برسد.

از سوی دیگر گزارشات منتشر شده حاکی از این است: با توجه به رویکرد صنعت کشاورزی جهان انتظار می رود در یک دوره ده ساله یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ کشاورزی دقیق به طور میانگین ۱۳ درصد رشد کند. به این ترتیب بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال ۲۰۳۲، انتظار می رود ارزش بازار کشاورزی دقیق در سراسر جهان ۲۰.۳۶ میلیارد دلار باشد.

کارشناسان جهانی می گویند: در بحث تکنولوژی های نوینی که به صنعت کشاورزی آمده، پذیرش فناوری هایی مانند VRT، سنجش از دور، GPS، GIS و فناوری هدایت در کشاورزی دقیق منجر به افزایش تولید و کاهش هزینه های سربار نیروی کار شده است. به طور مشابه، استفاده از تجهیزات کشاورزی مبتنی بر فناوری پیشرفته، کارآمدترین استفاده از منابع را مجاز کرده است.

پهبادهای دارای دوربین در کشاورزی دقیق برای سمپاشی، وجین، پیرایش و برداشت مورد استفاده قرار می گیرند

وجین کردن علف های هرز و کود دهی ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه های عملیاتی هر مزرعه ای را تشکیل می دهد
تجهیزات کشاورزی دقیق مبتنی بر فناوری جدید نه تنها با کاهش هزینه های نیروی کار به نتیجه نهایی می افزاید، بلکه عملیات کشاورزی را نیز بسیار بهبود می بخشد.

در واقع «وجین‌ علفهای هرز، استفاده از کود و بازرسی‌ های محل» کارهایی هستند که قبل از برداشت انجام می‌ شوند که حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‌ های عملیاتی مزرعه را تشکیل می‌ دهند.

از سوی دیگر به گفته کارشناسان، پهبادهای دارای دوربین در کشاورزی دقیق برای سمپاشی، وجین، پیرایش و برداشت مورد استفاده قرار می گیرند. به طوریکه این پهپادها عکس‌های فراطیفی می‌گیرند و به کشاورزان اجازه می‌دهند از راه دور بر فعالیت‌های مزرعه نظارت کنند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که فناوری کشاورزی دقیق در دهه آینده مورد توجه قرار گیرد و نیاز به کار انسانی در مزارع را از بین ببرد و در نتیجه هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهد.

عمده عواملی که باعث می شود بازار کشاورزی دقیق رشد کند
کارشناسان جهانی می گویند: افزایش تقاضا برای خدمات اطلاعات آب و هوا به دلیل مزایای آن که به کشاورزان کمک می کند تا با تغییرات آب و هوایی و غیرقابل پیش بینی بودن برای تصمیم گیری بهتر کشاورزی مقابله کنند، دلیل اصلی توسعه سریع بازار ردیابی و پیش بینی آب و هوا در طول دوره پیش بینی است.

علاوه بر این، نیاز روز افزون به پلتفرم های ابری برای خدمات آب و هوا، محرک قابل توجهی در بازار کشاورزی دقیق برای این برنامه است. کنترل کننده های مبتنی بر آب و هوا، سنسورهای باران، سنسورهای دما، اجزای شبکه، کنتورهای آب و کنترل کننده های مبتنی بر سنسور برخی از فناوری های مورد استفاده در مدیریت آبیاری هستند.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند: تقاضای فزاینده برای صرفه جویی در مصرف آب و تولید مواد غذایی و همچنین کاهش ضایعات منابع، انگیزه های اصلی برای افزایش استفاده از ابزار دقیق برای کاربردهای مدیریت آبیاری است.

آمریکای شمال ۴۲ درصد و اروپا ۲۵ درصد از کل ارزش بازار صنعت کشاورزی دقیق را به خود اختصاص داده اند

سهم ۴۲ درصدی آمریکای شمالی از ارزش کل بازار صنعت کشاورزی دقیق
در خصوص کشاورزی دقیق نکته قابل تامل این است که «آمریکای شمالی» اکثریت بازار را در اختیار دارد و بیش از ۴۲ درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده است!

از سوی دیگر اروپا دومین مولد تقاضا است که بیش از ۲۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب غالب غلات کاران ‌در بریتانیا از سیستم‌های راهنمایی و فناوری‌های نرخ متغیر برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد مشتریان رژیم غذایی گیاهی و گیاهی استفاده می‌کنند.

بیش از ۴۱ درصد از ارزش کل بازار صنعت کشاورزی دقیق را سیستم های راهنمایی تشکیل می دهند
گزارشات جهانی منتشر شده حاکی از این است: با گسترش مزارع کشت ردیفی صنعتی، نیاز فوری به نقشه‌ برداری از برنامه‌ های تولید، خودکارسازی روش‌ های کاشت، ارزیابی تنوع خاک و اطمینان از استفاده مناسب از نهاده‌ هایی مانند انواع کودها و آفت‌کش‌ ها وجود دارد. بنابراین سیستم های راهنمایی که به نقشه برداری و ردیابی پارامترهای مزرعه کمک می کنند بیش از ۴۱ درصد از ارزش کل بازار را تشکیل می دهند.

به این ترتیب سایر فناوری ها مانند «سنجش از راه دور و فناوری نرخ متغیر» ۵۸ درصد از کل ارزش این بازار را تشکیل می دهند.

کارشناسان در این خصوص می گویند: سنجش از راه دور به دلیل ظرفیت آن در شناسایی تغییرات خاک و حفظ امنیت کشاورزی، شتاب بیشتری می گیرد. از سوی دیگر، فناوری نرخ متغیر بالاترین نرخ رشد را در طول دوره پیش بینی دارد.

کد خبر: ۱۳۷٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha