۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
خرید و فروش اینترنتی در بوشهر رونق ندارد/‌‬ لزوم تبدیل تهدید به فرصت
گزارش بازار؛

خرید و فروش اینترنتی در بوشهر رونق ندارد/‌‬ لزوم تبدیل تهدید به فرصت

بوشهر - در حالی که تاکنون استقبال چندانی از خرید و فروش‌های اینترنتی نشده است، انتظار می‌رود تهدید کرونا تبدیل به فرصتی برای توسعه تجارت الکترونیک در این استان شود.

خبرگزاری بازار، دو ماهی از حضور مهمان ناخوانده در کشور می‌گذرد و هر روز شاهد افزایش میزان مبتلایان و مرگ‌ومیرها بر اثر شیوع آن هستیم؛ کرونا هر روز جولان می‌دهد و هنوز دارو و واکسن قطعی برای آن تولید نشده است.

در شرایطی که قرنطینه و در خانه‌ ماندن مهم‌ترین راهکار برای مقابله با کرونا است و علاوه بر مراکز آموزشی و مدارس و… تعداد زیادی از کسب و کارها نیز تعطیل شده است، باید تلاش شود که نیازهای مردم به صورت غیرحضوری تأمین شود تا نیازی به خروج از منزل نداشته باشند.

یکی از مهمترین کارهایی که مردم را از خانه‌ها بیرون می‌کشد، خرید است؛ نیاز روزانه مردم به خرید باعث می‌شود تا افراد متعددی را در سطح شهرها برای انجام خرید ببینیم که می‌تواند یکی از مهمترین راه‌ها برای انتقال ویروس باشد.

خرید اینترنتی همه‌گیر نشده است

هر چند برخی از مردم برای خرید برخی از اقلام که در دسترس آنها نیست اقدام به خرید اینترنتی می‌کنند، ولی خرید اقلام روزانه از طریق اینترنت در بین مردم همه‌گیر نشده است و مردم استقبال چندانی ندارند.

یکی از شهروندان بوشهری به خبرنگار بازار گفت: شناختی از وضعیت فروشگاه‌های اینترنتی نداریم و ضمناً چون تاکنون خرید اینترنتی نداشته‌ام، نمی‌توانم بدون کمک دیگران خرید کنم و ترجیح می‌دهم با رعایت موازین بهداشتی به صورت حضوری خرید کنم.

شهروند دیگری می‌گوید: یک بار اقدام به خرید اینترنتی کردم و آن کالایی که برای من آوردند، با چیزی که مد نظر من بود تفاوت داشت و این خرید برای من راضی کننده نبود.

البته شهروندان دیگری هم هستند که از خرید اینترنتی راضی هستند ولی سرعت بالاتر در خرید حضوری را دلیل عدم استفاده از خرید اینترنتی عنوان می‌کنند.

در مجموع هنوز خرید اینترنتی در بین مردم ما فرهنگ‌سازی نشده است و مردم خرید حضوری را برای کالاها و اقلام روزمره بر خرید اینترنتی ترجیح می‌دهند.

مردم از خرید اینترنتی استقبال نکردند

یکی از بازاریان بوشهر که در حوزه کامپیوتر فعال است به خبرنگار بازار گفت: با شیوع کرونا و تعطیلی بازار نسبت به بازاریابی اینترنتی و ارائه اجناس به صورت غیرحضوری اقدام کردیم ولی استقبال خوبی نشد.

محمدی افزود: بسیاری از اقلام خود را در فضای مجازی در بسترهای سایت و شبکه‌های اجتماعی معرفی کردیم و بازدیدهای بسیار خوبی داشت ولی اغلب مردم مراجعه حضوری را بر خرید اینترنتی ترجیح می‌دهند.

شاید یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال مردم از خرید اینترنتی را بتوان اعتماد بین خریدار و فروشنده دانست؛ موضوعی که نیاز به تقویت امنیت زیرساخت‌های تجارت الکترونیک، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب دارد.

لزوم تبدیل تهدید به فرصت

یکی از مهمترین اقداماتی که برای توسعه تجارت الکترونیک در استان بوشهر صورت گیرد، تقویت زیرساخت‌های خرید و فروش اینترنتی است که تاکنون کارهای بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بوشهر به خبرنگار بازار گفت: در استان بوشهر تلاش گسترده‌ای به منظور تقویت زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است و وضعیت خوبی در استان داریم.

علی سملیان اضافه کرد: در شرایطی که بهترین راهکار برای در امان ماندن از شر ویروس کرونا در خانه ماندن است، تلاش شده تا زیرساخت‌های فنی برای خرید و فروش اینترنتی در استان فراهم شود.

وی خواستار استقبال بیشتر مردم از خرید و فروش‌های اینترنتی شد و تصریح کرد: مردم بدانند که اقدام به خرید اینترنتی می‌تواند آنان را از خروج‌های پرخطر از منزل بی نیاز کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بوشهر اظهار کرد: در راستای تقویت پویش «در خانه بمانیم» فروشگاه اینترنتی بوشهر مارکت راه اندازی شده و شرایط برای انجام خرید اینترنتی با رعایت نکات بهداشتی مهیا است.

سملیان اضافه کرد: انتظار داریم صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج و فرهنگ سازی خرید اینترنتی مشوق مردم باشند.

توسعه فروش اینترنتی در استان بوشهر

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه و تقویت تجارت الترونیک در استان بوشهر را به عنوان یک اولویت مهم مد نظر داریم.

ابوالقاسم محمد زاده اضافه کرد: بازاریان استان بوشهر در راستای مقابله با کرونا کسب و کار خود را در این ایام تعطیل کردند و شاهد همکاری و مشارکت بسیار خوبی در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی اصناف استان بوشهر بودیم.

وی اظهار کرد: توسعه کسب و کارهای اینترنتی علاوه بر اینکه باعث پیشگیری از شیوع کرونا می‌شود، با توجه به اینکه محدودیت زمانی و مکانی ندارد، مزایای بسیاری را برای خریداران و فروشندگان دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تصریح کرد: در راستای رونق بخشی به کسب و کارهای مجازی در بستر اینترنت جشنواره بهاره مجازی در ایام منتهی به نوروز برگزار شد.

وی تصریح کرد: فرصت بسیار خوبی برای توسعه تجارت الکترونیک فراهم شده است و باید از این فرصت در مقابل تهدید کرونا استفاده کرد و این کسب و کارهای اینترنتی را توسعه داد تا بعد از کرونا نیز رونق داشته باشند.

محمدزاده همچنین از اجرای مرحله دوم جشنواره خرید اینترنتی  تا ۳۱ فروردین ماه سال جاری با مشارکت اصناف و واحدهای فروشگاهی مجاز و معتبر خبر داد.

کرونا یک تهدید جدی علیه جهانیان است ولی باید از این تهدید به عنوان یک فرصت برای توسعه ارتباطات و از استفاده از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای تقویت خرید و فروش‌های اینترنتی استفاده کرد.

کد خبر: ۱۳٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha