تکمیل ۸۰ درصد سامانه جامع تجارت تا پایان سال
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطرح کرد

تکمیل ۸۰ درصد سامانه جامع تجارت تا پایان سال

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت گفت: برآورد ما نهایی و اجرایی شدن ۸۰ درصد، ۶۶ تکلیف سامانه جامعه تجارت تا پایان سال است.

به گزارش بازار، علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: اکنون صدور کارت بازرگانی به صورت هوشمند و بدون دخالت عامل انسانی است و ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه به صورت برخط گرفته می‌شود.

وی گفت: استعلام صورت حساب معاملات هنگام ارائه تسهیلات بانکی است و از ۳۲ بانک و مؤسسه اعتباری، ۲۲ بانک به سامانه متصل شده اند.

رهبری افزود: تلاش کرده ایم ۹۰ درصد کالاهایی را که بدون مشخص کردن منشأ ارز و مراجعه به بانک ترخیص می‌شود در سامانه گمرک کنترل کنیم.

وی گفت: سامانه جامع تجارت ابرپروژه‌ای است که هم گام‌های تجارت رسمی را ساماندهی می‌کند و هم امکان قاچاق از ورودی‌های رسمی را می‌بندد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت افزود: ۶۶ تکلیف برای تکمیل سامانه جامع تجارت ابلاغ شده است که به صورت مستمر در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

رهبری با بیان این که بیش از ۸۰ درصد کارایی سامانه جامع تجارت محقق شده است اضافه کرد: مسئولیت ترخیص کالا از گمرک بر عهده این سازمان است و استعلامات ترخیص کالا از طریق سامانه جامع تجارت مانند ثبت سفارش، مجوزهای ترخیص و اعلامیه‌های تأمین ارز باید انجام شود.

وی گفت: اکنون اختلاف نظری در اجرای قانون بین ما و سازمان گمرک وجود ندارد.

رهبری افزود: مرحله صدور کارت بازرگانی، ثبت سفارش، تأمین ارز، حمل و تخلیه کالا در بنادر و مبادی ورودی کشور و برخی اطلاعات گمرکی، اتصال کامل در سامانه جامع تجارت ایجاد شده است.

وی گفت: سامانه جامع تجارت جای سامانه‌های عملیاتی دستگاه‌ها را نگرفته است و این سامانه با ایجاد هماهنگی، امکان نظارت لازم را ایجاد می‌کند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت افزود: در برخی جاها که باید فرایند اصلاح یا تبادل اطلاعات از درگاه سامانه جامع انجام شود، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

رهبری گفت: برای ۱۲ دستگاه تکالیفی برای تکمیل سامانه جامع تجارت تعیین شده است.

وی افزود: اکنون از ۶۶ تکلیف ۴۱ تکلیف بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

رهبری با بیان این که سازمان بنادر به سامانه ثبت سفارش وزارت صمت دسترسی دارد گفت: برای کالاهای اساسی که مورد توجه کشور بود و به آن ارز ترجیحی تخصیص داده شده است، هدف حداقل شدن رسوب این نوع کالاها در گمرکات است، بنابراین فهرست ثبت سفارش‌ها را در اختیار سازمان بنادر برای استفاده آن‌ها قرار داده ایم و هنگامی که قبض انبار برای کالاهای اساسی صادر می‌شود حتماً وجود ثبت سفارش منطبق با قبض انبار را سازمان بنادر بررسی می‌کند.

وی افزود: در جلسه با معاون اول رئیس جمهور تصمیم گرفته شد اگر امکان داشته باشد این کار را برای دیگر کالاها نیز انجام دهیم که کالاهایی که ثبت سفارش ندارند امکان تخلیه نداشته باشند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت گفت: البته این از نظر لجستیکی در جریان ورود کالا به کشور وقفه ایجاد می‌کند، زیرا کالا بر اساس اعتبار وارد کننده به سمت ایران حرکت می‌کند و تخلیه می‌شود در حالی که وقتی می‌خواهند اظهار شود اسناد ارزی آن و مجوزها بررسی می‌شود.

رهبری با بیان این که اجرای توافقات در زمینه تکمیل سامانه جامع تجارت زمان بر است، افزود: به عنوان نمونه، پیش از این گمرک فقط هنگام خروج کالا ثبت مقصد آن در سامانه جامع انبارها را استعلام می‌کرد و در این زمینه موازی کاری داشتیم، اما تفاهم شده است که این موازی کاری‌ها رفع شود.

وی گفت: ورود غیرقانونی کالا از گمرکات به دلیل برخی تخلفات در وزارتخانه یا گمرک را رد نمی‌کنیم.

کد خبر: ۱۳۷٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha