۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص روند رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱

توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص روند رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱

در پی گزارشی، درخصوص تغییر نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم درمجلس، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با ارائه توضیحاتی برای اولین بار اقدامات دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس به تشریح جزئیات اقدامات دولت در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: درباره لایحه بودجه و اختلاف نظرهای طبیعی که بین دولت و کمیسیون تلفیق وجود داشت، کمیسیون همواره تلاش می کرد تا این اختلافات در فضایی کارشناسی و به دور از هیاهوی رسانه ای حل و فصل شود اما متاسفانه برخی اقدامات اخیر رسانه ای ما را ناچار می کند تا برخی نکات را برخلاف میل باطنی بیان کنیم. البته کمیسیون تلفیق همچنان آمادگی دارد که در نشست های کارشناسی و نه در رسانه با کارشناسان محترم دولت اگر انتقاد یا پیشنهادی هست آن را بشنود و در صورت نیاز اصلاحات لازم در بودجه انجام شود.

وی ادامه داد: اولین اشکال به لایحه بودجه این بود که برخلاف قانون اصلاح ساختاری بودجه که سال گذشته تصویب شد، لایحه دولت در راستای اجرای این قانون نبود. لایحه دولت از همان ابتدا با افزایش ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی اتکای بودجه به نفت آن هم بدون مجوز به دنبال کاهش ۵۰ درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درامدهای ناشی از صادرات نفت بود اما تاکید کمیسیون تلفیق این بود که دولت یا باید مجوز این اقدام را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند یا باید برای درآمدی که در نتیجه عدم ارائه مجوز از بودجه حذف می شود فکری کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته کمیسیون تلفیق برای اخذ مجوز مذکور از رهبر معظم انقلاب توسط دولت یک ماه هم صبر کرد اما دولت هیچ مجوزی ارائه نکرد. بعد از آن، مجلس در ۲ نامه مکتوب از دولت خواست تکلیف این ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی که به صورت غیرمجاز در درامدهای دولت آمده و لاجرم باید حذف شود را روشن کند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس عنوان کرد: درباره حذف ارز ترجیحی نیز همانطور که قبلا هم گفته شده دولت این ارز را در لایحه خود حذف کرده اما به جای آن که منابع آن را به سفره مردم تزریق کند قصد داشت آن را صرف جبران کسری بودجه کند که کمیسیون تلفیق البته با صراحت مقابل این اقدام آسیب زننده به معیشت مردم ایستاد و طبعا نمایندگان کنار مردم و موکلانشان می ایستند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق هفته ها منتظر بود که دولت برنامه مکتوب برای حذف ارز ترجیحی ارائه کند تا نمایندگان مطمئن شوند که دولت اولا توان اجرای این جراحی مهم اقتصادی را دارد و ثانیا اطمینان پیدا کنند که قرار نیست در این اقدام به معیشت مردم آسیبی وارد شود اما هیچ برنامه مکتوبی ارائه نشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما معتقدیم که تلاش برای کاهش کسری بودجه و تنظیم تراز عملیاتی کار خوبی است اما نه از جیب مردم، اکنون نیز کمیسیون تلفیق آمادگی نشست های کارشناسی با نمایندگان دولت را دارد تا اگر اشکالی در بودجه وجود دارد پیش از تصویب نهایی آن را اصلاح کنیم و معتقدیم بهترین محل برای این بحث ها اتاق های کارشناسی است نه فضای رسانه ای.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha