۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
مزد ۲۱درصدی در برابر تورم ۴۱درصدی، یعنی بی توجهی کامل به بهره وری
گفتگوی عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی با بازار

مزد ۲۱درصدی در برابر تورم ۴۱درصدی، یعنی بی توجهی کامل به بهره وری

عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی مرکز توسعه پژوهش های توسعه و آینده نگری گفت: در اقتصاد ایران به الزامات افزایش نقش بهره وی درتوسعه همه جانبه کشور توجه کافی نمی شود و این موضوع باعث شده است تا اقتصاد ایران رو به جلو حرکت نکند.

ابولفضل پاسبانی صومعه در گفتگو با خبرگزاری " بازار" با بیان این که در برنامه های توسعه ای کشور بر توجه به نقش بهره وری عوامل تولید، سرمایه و نیروی کار تاکید ویژه شده است اما در عمل اقدام آنچنانی در این راستا به چشم نمی خورد، گفت: تا زمانی که انگیزه لازم برای نیروی کار ایجاد نشود و از طرفی به نقش شایسته سالاری در مدیریت ها کم توجه ای شود، نباید انتظار داشت که در فعالیت های اقتصادی بهره وری لازم اتفاق بیفتد.

وی به تعیین نرخ مزد درسالجاری اشاره کرد و افزود: مادامی که نرخ مزد کارگران ۲۱ درصد تعیین  و از طرفی نرخ تورم کشور ۴۱ درصد اعلام می شود، انگیزه کارگران در انجام امورات کاری کم می شود که این موضوع به افت نقش بهره وری در اقتصاد کشور دامن می زند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: طبق مصوبات قانونی، مزد کارگران باید معادل با نرخ تورم محاسبه و تعیین شود اما ازآنجایی که تعیین نرخ مزد کارگران برای سال جاری به نسبت تورم حتی کمتر از سال گذشته تعیین شده است، بنابراین اجحاف حقوق کارگران در این بخش کاملا محرز است که نتیجه آن کاهش نرخ بهره وری بیش از سال گذشته خواهد بود.

وی اظهار داشت: البته کارفرمایان نیز معتقدند؛ توان پرداخت حقوق بالا به کارگران را در شرایط رکود اقتصادی ندارند در حالی که با مدیریت کاربلد در انجام فعالیت های اقتصادی چه در بخش خصوصی و چه دولتی می تواند تحولی را در انجام امور کاری ایجاد و از طریق بهره وری و سودآوری لازم کارگران را با اشکال مختلف حمایت کنند.

زمانی که کارگر احساس عدم انصاف در میزان دریافت حقوق ماهانه خود می کند و به وضوح می بیند که قدرت خریدش پایین آمده است، بی تردید کیفیت کار پایین می آید، چرا که با عشق و علاقه و انگیزه خاص کار نمی کند

پاسبانی صومعه افزود: زمانی که کارگر احساس عدم انصاف در میزان دریافت حقوق ماهانه خود می کند و به وضوح می بیند که قدرت خریدش پایین آمده است، بی تردید کیفیت کار پایین می آید، چرا که با عشق و علاقه و انگیزه خاص کار نمی کند.

عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی مرکز توسعه پژوهشهای توسعه به فعالیت مفید نیروی کار در کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و آلمان اشاره کرد و افزود: از آنجایی که نیروی کار در این کشورها از حقوق و مزایای مناسب و منصفانه برخوردارند تمام هم و غم آنها پیشرفت شرکت تولیدی و یا امور خدماتی است که در آنجا کار می کنند اما در ایران  این موضوع کمتر مورد توجه است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دولتی نیز بهره وری بسیار پایین بوده و نقش این شاخص مهم اقتصادی در اقتصاد کشور کم رنگ است.

کد خبر: ۱۳٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha