۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
چین؛ بزرگترین واردکننده و مصرف کننده سویا در جهان| تعهد در تقویت امنیت غذایی با افزایش تولید
بازار گزارش می دهد؛

چین؛ بزرگترین واردکننده و مصرف کننده سویا در جهان| تعهد در تقویت امنیت غذایی با افزایش تولید

چین اقدامات متعددی را از جمله بهبود یارانه‌ها برای کشاورزان،هدایت فعال کشاورزان شمال شرق کشور به همراه ترویج فناوری کشت مخلوط سویا و ذرت در جهت افزایش تولید سویا و سایر دانه‌های روغنی انجام خواهد داد.

به گزارش بازار، مقامات چینی پس از اینکه سند مرکزی شماره یک در سال جاری تضمین امنیت غذایی را در اولویت قرار داد، اعلام کردند که چین اقدامات متعددی را از جمله بهبود یارانه‌ها برای کشاورزان، هدایت فعال کشاورزان شمال شرق چین که پایگاه اصلی تولید در جهت کاشت بیشتر سویا است به همراه ترویج فناوری کشت مخلوط سویا و ذرت در جهت افزایش تولید سویا و سایر دانه‌های روغنی انجام خواهد داد.

با نرخ خودکفایی کمتر از ۲۰ درصد، سویا یکی از معدود غلاتی است که چین به شدت به واردات آن وابسته است.

ناظران صنعت می گویند که برای دومین اقتصاد بزرگ جهان ضروری است که با این موضوع پایدار هم به منظور حفظ امنیت غذایی و هم رسیدگی به آسیب ها در زمانی که همه گیری جهانی منجر به شکسته شدن زنجیره تامین جهانی و افزایش تنش های ژئوپلیتیکی بر روابط تجاری چین شده، مقابله کند.

بر همین اساس، چین تلاش خواهد کرد تا بطری های روغن خوراکی را «تا حد امکان پر از روغن داخلی» بسازد.

تانگ رنجیان وزیر کشاورزی و امور روستایی در روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی شورای دولتی کابینه چین گفت که کشور مصمم است به مسائل ساختاری رسیدگی کند و تولید داخلی سویا و دانه های روغنی را تقویت نماید ضمن اینکه هدف این کشور افزایش قابل توجهی در خودکفایی دانه های سویا و سایر دانه های روغنی طی ۵ تا ۱۰ سال آینده است.

طرح سالانه سیاست کشاورزی و روستایی شامل تلاش‌های دقیق برای توسعه تولید سویا و سایر دانه‌های روغنی است که کلیدی برای حفظ قاطعانه تضمین امنیت غلات چین است و به عنوان یکی از اهداف اصلی سند سیاست در نظر گرفته می شود.

به گفته تانگ، مقامات یارانه‌ها را برای تولیدکنندگان سویا و ذرت بهبود می‌بخشند و از چرخش مناسب بین سویا و ذرت در شمال شرقی چین حمایت می‌کنند تا کشاورزان را تشویق نمایند تا دانه‌های سویا بیشتری در کاشت بهاره بکارند.

چین همچنین کشاورزان شمال شرقی چین را به کاشت سویا در زمین های زراعی که برای برنج نامناسب است، تشویق می کند.

اقدام دیگر تسهیل فعالانه کشت مخلوط سویا و ذرت است که به کاشت دو خط ذرت و چهار خط دانه سویا در زمین‌های کشاورزی اشاره دارد که خروجی پایدار ذرت و سویا را تضمین می‌کند.

این فناوری تا به امروز در ۴۶۶۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی آزمایش شده است در حالی که در سال جاری در مناطق مناسب جنوب غربی و شمال غربی چین بیشتر اعمال خواهد شد. خدمات همراه در بذر، ماشین آلات و تامین مالی نیز تقویت خواهد شد.

جیائو شانوی، سردبیر وب‌سایت خبری صنعت cngrain.com، روز چهارشنبه گفت: لحظه‌ای حساس برای مقامات چینی فرا رسیده است تا کمک‌های مالی و فناوری را افزایش دهند، در غیر این صورت بازار بیشتر منحرف خواهد شد و امنیت غذایی چین را به خطر می‌اندازد.

داده های اداره ملی آمار نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱، کل سطح کاشت سویا در چین کمتر از سال ۲۰۲۰ بود. این کاهش بیشتر به دلیل ترجیح کشاورزان برای ذرت است که سودآورتر است و سطح مکانیزاسیون بالایی دارد. همچنین، قیمت دانه سویا در بازار به دلیل قدرت قیمت‌گذاری بازیگران خارجی در نوسان بود که بیشتر بر تمایل کشاورزان چینی تأثیر گذاشت.

لی گوکسیانگ محقق آکادمی علوم اجتماعی چین گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی محصولات کشاورزی، لازم است چین وابستگی خود را به واردات سویا کاهش دهد که بیش از ۸۰ درصد از عرضه را تشکیل می‌دهد.

از یک طرف، همه‌گیری کووید-۱۹ زنجیره‌های عرضه جهانی را از هم پاشیده است و مشکلات بالقوه تعلیق عرضه را ایجاد می‌کند که می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

به گفته تحلیلگران، از سوی دیگر، با افزایش تنش های ژئوپلیتیکی، تقاضای بالای چین برای سویا ممکن است ابزاری را نیروهای خارجی برای چانه زنی بدهد که می تواند علیه چین استفاده شود.

چین بزرگترین واردکننده و مصرف کننده سویا در جهان است. داده های گمرک نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱، چین بیش از ۹۰ میلیون تن سویا وارد کرده است و حجم آن در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ میلیون تن بوده است. منابع اصلی واردات آمریکا، برزیل و آرژانتین هستند.

ناظران همچنین پیشنهاد کردند که چین باید ورودی تحقیق و توسعه در بذر و کاشت سویا را افزایش دهد.

جیائو گفت: از نظر عملکرد دانه سویا در مو، چین ۱۰۰ گرم کمتر از ایالات متحده است، بنابراین پیشرفت های فناوری می تواند کمک کند.

بر اساس چهاردهمین برنامه پنج ساله (۲۰۲۵-۲۰۲۱) که توسط وزارت کشاورزی و امور روستایی صادر شده است، پیش بینی می شود که سطح کاشت سویا در چین به ۱۶۰ میلیون mu با تولید ۲۳ میلیون تن برسد.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha