۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
ظرفیت‌های تجاری افغانستان و خراسان جنوبی| شرایط برای مبادلات متوازن فراهم شود
گزارش بازار؛

ظرفیت‌های تجاری افغانستان و خراسان جنوبی| شرایط برای مبادلات متوازن فراهم شود

بیرجند- افغانستان باتوجه به مرز مشترک با خراسان جنوبی برای صادرات و واردات از اهمیت بالایی برخوردار است که در راستای توسعه این مبادلات نیاز به توازن و اطلاع دقیق از ظرفیت‌ها است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایران و افغانستان به دلیل مرز مشترک همواره تعاملات خوبی داشته‌اند که در برخی مواقع با مشکلاتی روبه‌رو شده و همواره تاجران افغانستان از صادرات فراوان و واردات اندک گلایه داشته‌اند. در دولت سیزدهم به دلیل تأکید بر مبادله با کشورهای همسایه باری دیگر این هم مرزی اهمیت خود را نشان داده است.

خراسان جنوبی نیز با وجود ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان برآن شده است تا بتواند با استفاده از ظرفیت‌های این استان و افغانستان شرایط تجارت متوازن را فراهم کند. در همین راستا هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور از اول اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی گشایش یافت و هیات بلندپایه تجاری کشور افغانستان برای حضور در این نمایشگاه و برگزاری نشست‌های تخصصی به این استان سفر کردند. برای بررسی مسائل و راهکار توسعه تجارت دو جانبه اتاق بازرگانی نشست مشترکی بین هیات تجاری افغانستان با اعضای کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار کرد.

تأکید بر توازن تجارت
رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بیرجند تأکید کرد: یکی از موضوعات مطرح شده بین ایران و افغانستان توازن بین صادرات و واردات است که صادرات به افغانستان بیشتر از واردات است و کاملاً هم درست است.

خیریه ادامه داد: اما محدودیت‌هایی وجود دارد که هنوز نمی‌توانیم این توازن را برقرار کنیم ولی یکی از امکاناتی که اکنون ایجاد شده ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی و قطعه منفصله آن در مرکز ماهیرود است که پتانسیل بالایی دارد.

وی بیان کرد: مسائل هست که باید از جانب دو کشور رفع شود که در خراسان جنوبی ما با مسئولان دولتی مطرح خواهیم کرد.

به گفتۀ وی در بخش کشاورزی خوراک دام و طیور و صادرات و واردات خود دام نیز امکان همکاری وجود دارد و می‌توان به صورت موقت در بخش دام‌ و خشکبار همکاری وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بیرجند با تأکید بر توازن بین صادرات و واردات اظهار کرد: راهکارهایی برای رفع مشکل استانداردها لازم است که دیده و تعریف شود تا صادرات و واردات بین دو کشور به راحتی انجام شود.

خیریه به تاجران افغانستان توصیه کرد: در بخش منطقه ویژه اقتصادی که امکانات زیادی برای صادرات وجود دارد و شرایط مهیا است استفاده کنند و برای ایجاد کارخانه و صادرات مجوزها خیلی سریع صادر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر قرارداد منعقد می‌کنید امضای اتاق دو کشور حتماً لحاظ شود که اگر اختلافی هم ایجاد شد به راحتی قابل حل باشد.

ظرفیت‌های تجاری افغانستان و خراسان جنوبی| شرایط برای مبادلات متوازن فراهم شود

تاجران افغانستان از مزیت منطقه ویژه اقتصادی استفاده کنند
علیرضا خامه زر، رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، تزانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه با اشاره به ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان، گفت: در گذشته چهار بازارچه مرزی فعال داشتیم اما اکنون مرز ماهیرود تنها مرز موجود است که ۳۵ درصد صادرات از آن انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: این مرز جزو مرزهای بسیار فعال و پویا است که در موضوع تجارت به افغانستان کمک زیادی کرده است.

به گفتۀ وی یکی از مزیت‌های خراسان جنوبی قرار داشتن در دو کریدور شمال و جنوبی است که خط مقدم صادرات به افغانستان است و لازم است که از توان کارشناسان استان استفاده کنید.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، تزانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند به تاجران افغانستانی پیشنهاد داد: از فرصت مناطق ویژه اقتصادی بیرجند، شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی در بخش سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

از ۲.۵ میلیارد دلار صادرات کشور، حدود یک میلیارد دلار از مرز ماهیرود به افغانستان انجام می‌شود و اتاق بازرگانی در همه حوزه‌ها برای مشاوره در زمینه صادرات، واردات و مسیر ترانزیتی و سایر موارد آماده همکاری و مشاوره دهی است

خامه‌زر خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی از صنایع بزرگی مانند کویرتایر، کاشی و سرامیک و سیمان برخوردار است و بهترین منابع معدنی و صنایع بسته‌بندی را دارد و حامل‌های انرژی ارزان در دسترس است.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه دانشگاهی استانی پیشرفته با بیش از ۳۰ هزار دانشجو است و با دارا بودن ۳ اثر ثبت جهانی و آثار بیشمار ثبت ملی یکی از شاخص‌ترین استان‌ها در بخش گردشگری است و در حوزه توریسم درمانی نیز بهترین بیمارستان‌ها را دارد.

از مرکز داوری اتاق‌های بازرگانی استفاده شود
به گفتۀ وی از ۲.۵ میلیارد دلار صادرات کشور، حدود یک میلیارد دلار از مرز ماهیرود به افغانستان انجام می‌شود و اتاق بازرگانی در همه حوزه‌ها برای مشاوره در زمینه صادرات، واردات و مسیر ترانزیتی و سایر موارد آماده همکاری و مشاوره دهی است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، تزانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند اعلام کرد: مرکز داوری برای حل مشکلات تجار در اتاق بازرگانی بیرجند راه‌اندازی شده و اختلافات در قالب هیات داوری بررسی می‌شود.

خامه زر تصریح کرد: اگر تجار در تفسیر و اجرای قرارداد با مشکل مواجه شدند آن را به اتاق و مرکز داوری اتاق‌ها ارجاع دهند تا از این طریق در اسرع وقت موضوع حل و فصل شود.

وی تأکید کرد: تجار باید از قوانین گمرکی کشورهایی که با آنها مراوده دارند، اطلاع دقیق و کافی داشته باشند و یکی از مشکلات برخی تجار افغانستان شناخت ناکافی قوانین گمرکی جمهوری اسلامی ایران است که در زمینه آموزش به صورت آنلاین اعلام آمادگی می‌کنیم.

ایجاد کنسرسیوم ملی صنعت گلخانه‌ای شرق کشور
حسین خوشایند، عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این نشست مشترک عنوان کرد: هدف حضور هیأت تجاری در نمایشگاه کشاورزی شرق کشور معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها، تبادل اطلاعات، تجربیات و فناوری‌های روز بود تا بستر توسعه صادرات به کشورهای مختلف از جمله افغانستان فراهم شود.

وی بیان کرد: کنسرسیوم ملی صنعت گلخانه‌ای شرق کشور نیز در نمایشگاه ایجاد شد و این اقدامات باعث شده است که این نمایشگاه بزرگترین رویداد کشاورزی در سال ۱۴۰۰ باشد.

به گفتۀ وی در نتیجه تعامل بین ۱۰ دستگاه دولتی و بیش از ۴۰ شرکت ملی و استانی و ۴۰ تولیدکننده این نمایشگاه با ۸۰ غرفه در مساحت ۵ هزار متری برگزار شد.

ظرفیت کشتارگاه‌ها در خراسان جنوبی
محمدرضا عیسایی مقدم، مدیرعامل یکی از کشتارگاه‌های دام و طیور خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: در سال ظرفیت کشتار۹۰ هزار تن دام را داریم و در بخش گوشت شتر با وجود تقاضا با کمبود مواجه هستیم که ‌می‌تواند افغانستان در این زمینه همکاری داشته باشد.

حسین خیاط یکی دیگر از مدیران عامل کشتارگاه خراسان جنوبی گفت: کشتارگاه صنعتی دام و شترمرغ با ظرفیت هزار رأس سبک، ۱۰۰رأس دام سنگین و ۱۰۰ رأس شترمرغ داریم که ۲۰۰ نفر نیروی انسانی در آن مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: همچنین واحد بسته‌بندی ۲۰ تنی گوشت را داریم و زمان ماندگاری گوشت گرم را از ۷ تا ۱۰ روز افزایش داده‌ایم که در بخش صادرات می‌تواند باعث همکاری دوجانبه شود و ظرفیت برای واردات دام در استان داریم.

به گفتۀ وی با توجه به هم مرزی استان با افغانستان توان صادرات گوشت به افغانستان و کشورهای دیگر وجود دارد.

همکاری در بخش کشت گلخانه‌ای
محمدحسین قاسمی، مدیرعامل مجتمع گلخانه‌ای خوسف هم در این نشست عنوان کرد: باتوجه به اهمیت موضوع چند روز است در حال مذاکره هستیم و در بخش صادرات فلفل رنگی و گوجه فرنگی که افغانستان دچار مشکل است، می‌توانیم گام برداریم.

وی اضافه کرد: همچنین برای ارسال کارشناس به این کشور در زمینه گلخانه، آمادگی داریم چرا که موضوع احداث گلخانه در افغانستان اصولی انجام نمی‌شود و می‌توانیم در این زمینه همکاری کنیم.

به گفتۀ وی هر محصولی که در فضای باز افغانستان نمی‌توانید کشت کنید در زمینه کشت گلخانه‌ای می‌‎تان با همکاری دوجانبه اجرایی کرد.

احسان بیکی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند و نماینده واحد بسته‌بندی نیز بیان کرد: واحد بسته‌بندی ظرفیت یک هزار و ۷۰۰ تن در سال را دارد و آماده همکاری برای خدمات بسته‌بندی و ارسال به کشور هدف است.

وی تصریح کرد: در زمینه محصولات خشکبار می‌توان بر روی موارد بسیار زیادی کار کرد از طرف دیگر در خصوص محصولات استان می‌توانیم وارد همکاری شویم.

به گفتۀ وی درباره زرشک با توجه به خواص آن و اینکه مصرف آن در سالیان اخیر به دلیل مزایای دارویی افزایش داشته است و می‌توان همکاری کرد ولی در بخش واردات محصولات افغانستان مشکلات استاندارد بهداشت وجود دارد که لازم است برطرف شود.

ظرفیت‌های تجاری افغانستان و خراسان جنوبی| شرایط برای مبادلات متوازن فراهم شود

ظرفیت‌ها و نیازهای افغانستان
سید اشرف هاشمی، رئیس سازمان غذایی آسیا در افغانستان نیز در این نشست مشترک گفت: روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی ایران با افغانستان طولانی است و لازم و ملزوم یکدیگر در عرصه تجارت و اقتصاد همچنین همکاری‌های بین دو کشور هستند.

وی بیان کرد: هیأت تجاری که وارد خراسان جنوبی شده‌اند علاوه بر فعالیت در بخش‌های کشاورزی و زارعت در حوزه‌های ساختمان و معدن هم کار می‌کنند.

به گفتۀ وی خراسان جنوبی در چند مورد می‌تواند با افغانستان بیشتر همکاری کند که علاقمندی ما روابط دوطرفه است، لازم است در بخش صادرات و واردات سیستمی ایجاد شود که جوابگوی نیازمندی‌های دو کشور باشد.

رئیس سازمان غذایی آسیا در افغانستان بیان کرد: نکته بعدی در بخش صادرات مشترک به کشورهای دیگر است که به شکل ترانزیت می‌توان کار کرد و اکثر محصولات افغانستان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

اشرف هاشمی اعلام کرد: افغانستان در حوزه کشاورزی نیاز به صنعتی و مکانیزه شدن این حوزه است که کشور ایران به ویژه خراسان جنوبی می‌تواند با بازرگانان کشور ما همکاری بسیار خوبی داشته باشند و از خدمات مشاوره‌ای برخوردار شویم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه دام کشورهای همسایه به جزء هندوستان که خودکفا است، تمایل به واردات دارند ولازم است که رایزنی در این زمینه بیشتر شود.

به گفتۀ وی موضوعی که تجار افغانستان می‌توانند همکاری کنند، بسته‌بندی محصول است که در استان خراسان جنوبی انجام و به کشورهای دیگر صادر کنند.

رئیس سازمان غذایی آسیا در افغانستان بیان کرد: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن خشکبار افغانستان به اروپا، آمریکا و سایر کشورها صادر می‌شود که دستاورد بزرگی برای کشور است.

اشرف هاشمی با بیان اینکه مشکل ما در بخش بسته‌بندی و قرنطینه است که می‌تواند خراسان جنوبی در این زمینه کمک کند، اظهار کرد: در زمینه زرشک که خراسان جنوبی تولیدکننده ۹۸ درصد آن در جهان است ما ظرفیت‌هایی برای صادرات آن داریم.

تاجران ایرانی از ورود به افغانستان نترسند
حاجی اختر محمد احمدی، که در بخش صادرات و واردات میوه تازه در افغانستان فعالیت‌ می‌کند، نیز بیان کرد: در بخش معدن پتانسیل‎‌های بالایی از جمله در طلا، مس، آهن و سرب داریم که می‌توان همکاری داشت.

وی عنوان کرد: افغانستان به دلیل وجود اراضی وسیع و آب فراوان و رایگان می‌تواند ظرفیت خوبی برای زراعت و کشت گلخانه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران ایرانی وارد شوند و با کشت توافقی در افغانستان موافق هستیم.

محمدقاسم یوسفی، یکی دیگر از تجار افغانستان که در بخش روغن، صابون و مواد غذایی کار می‌کند، هم یکی از ظرفیت‌های این کشور را مهاجرت تاجران آن به دیگر کشورها دانست و عنوان کرد: از این فرصت برای آشنایی با ظرفیت‌ها و صادرات استفاده می‌کنیم.

وی گفت: محصولات افغانستان از استانداردهای بهداشت جهانی برخوردار است ولی شما استانداردهای خود را اعلام کنید تا با همان شرایط تولید شود.

به گفتۀ وی یکی از مشکلات این است که تجار ایرانی از ورود به افغانستان ترس دارند ولی ما قول حمایت و امنیت همه جانبه می‌دهیم زیرا تا زمانی که تجار بازدید نداشته باشند نمی‌توان سرمایه‌گذاری انجام داد.

یوسفی اعلام کرد: در حوزه ترانزیت ذرت، آماده همکاری هستیم، این محصول در هند و پاکستان هم کم است با توجه به مهاجرت برخی از افغان‌ستانی‌ها تولید کاهش یافته اما برای ترانزیت می‌توانیم کمک کنیم.

ظرفیت‌های تجاری افغانستان و خراسان جنوبی| شرایط برای مبادلات متوازن فراهم شود

چراگاه و آب کافی در افغانستان
محمد داوود خیال، از بازرگانانی که در بخش تولید و بسته‌بندی فرآورده‌های پروتئینی کار می‌کند، گفت: ما خود مشکل گوشت داریم و متوجه شدیم در خراسان جنوبی نیز این مشکل وجود دارد ولی در زمینه مرغ این مشکل نیست و می‌توان همکاری کرد.

وی اعلام کرد: در بخش دامداری چراگاه‌های مناسبی در افغانستان وجود دارد که‌ می‌توان با سرمایه‌گذاری مشکل گوشت قرمز را رفع کرد.

عصمت‌ا... همت، از شرکت خدمات زراعتی افغانستان هم در این جلسه عنوان کرد: در زمینه سموم حشرات و بخش کشاورزی آمادگی صادرات به خراسان جنوبی را داریم.

هدایت‌ا... حسین‌زاده از تاجران افغانستان که در بخش دامداری و دامپروری کار می‌کند، گفت: اگر شرایط تسهیل شود در خراسان جوبی سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

تشریفات ترک و وارد حوزه عملیاتی شویم
سید مصیر غرجستانی، معاون سازمان غذایی آسیا در افغانستان نیز با این پرسش که علت عدم علاقمندی تاجر افغانستانی به مبادله با ایران چیست، اظهار کرد: این مشکل بین کشورها است که اگر جرقه‌ای ایجاد و اعتمادسازی انجام شود، مراودات توسعه خواهد یافت.

وی بیان کرد: با تاجرهای استان‌های مختلفی گفت‌وگو کردیم ولی تاجران خراسان جنوبی در لحن خود صداقت کامل داشتند که می‌توان به روابط تجاری با این استان امیدوار باشیم

به گفتۀ وی در افغانستان دولت تغییر کرد تا مجدد سرپا شود دو سالی طول خواهد کشید و اگر در فعالیت‌های عملیاتی بیشتر کار کنیم و رابطه‌ای مستمر داشته باشیم همچنین میز مشترکی ایجاد شود و تشریفات ترک شود می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی داشت.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha