۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
زمانبندی در ارایه محتوا در رسانه های اجتماعی بسیار مهم است
گفتگوی بازار با کارشناس بازاریابی

زمانبندی در ارایه محتوا در رسانه های اجتماعی بسیار مهم است

امیر جباری می گوید: زمانبندی بسیار مهم است؛ چراکه این روزها خبرهای زیادی در دنیا و کشور پخش میشوند و تمامی شبکه های اجتماعی را فرا می گیرند از این رو امکان دارد محتوای شما دیده نشود.

فرحناز سپهری؛ بازار: بازاریابی از جمله استراتژی هایی است که اگر کسب کار ها به اصول مهم آن توجه کنند می تواند در جذب مشتری و افزایش سود اوری نقش مهمی داشته باشد. در این میان یکی از این بازاریابی ها، بازاریابی رسانه اجتماعی است که می تواند به بهبود روند کارایی کسب و کارها کمک کند؛ در حالی که چالشهای خاص خود را نیز دارد. بطوریکه به گفته امیر جباری کارشناس بازاریابی، زمانبندی از جمله مسایل بسیار مهم است، چراکه با توجه به اینکه این روزها خبر های زیادی در دنیا و کشور در حال پخش شدن است که در کسری از ثانیه تمامی شبکه های اجتماعی را فرا می گیرند از این رو می توانند باعث شوند که محتوای کسب و کارها نادیده گرفته شود.

در همین راستا برای آگاهی درباره این نوع بازاریابی، خبرنگار بازار گفتگویی با امیر جباری انجام داده است که درادامه امده است.

امیر جباری دارای مدرک رسمی مدیریت بازاریابی از انجمن بازاریابان آمریکا و دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ام بی ای و کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی است همچنین بیش از ۶ سال سابقه مدیریت بازاریابی در شرکت های هواوی، کاله، کارگزاری مفید و گروه مالی امید را در کارنامه کاری خود دارد.

*در ابتدا لطفا بفرمایید؛ بازاریابی شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر بهبود کسب و کارها دارد؟
یکی از مهمترین چالش های استارتاپ ها و هر کسب و کاری، معرفی برند خود به کاربران هدف می باشد تا از این طریق مشتریان بالقوه برای کسب و کار خود جذب کنند و از طریق رفع نیاز آنها، به کسب درآمد برسند. شبکه های اجتماعی یکی از ابزار بهینه، بخصوص در زمینه هزینه جذب مشتریان می باشد. از دیگر ویژگی های این رسانه، قابلیت هدف گیری مشتریان به نحوی دقیق تر از دیگر رسانه ها همچون تلویزیون و بیلبورد می باشد. شما تا حد زیادی می توانید با رصد کردن محتوا هایی که مخاطبان با آنها ارتباط می گیرند و افرادی که فالو می کنند، علایق و نیاز آنها را پیش بینی کنید .

جذابیت دیگری که در این زمینه وجود دارد، بحث اندازه گیری می باشد، وقتی تبلیغی در اینستاگرام انجام می دهید، می توانید دقیق رصد کنید که این تبلیغ به چه مقدار خرید منجر شده است. به جز بحث جذب مخاطب جدید و تبلیغات، شبکه های اجتماعی برای نگهداشت مشتریان فعلی و ارایه خدمات پس از فروش نیز بسیار موثر و کاربردی می باشند. امروزه بانک ها و موسسات مالی زیادی، خدمات جدید خود را از طریق شبکه های مجازی به مشتریان فعلی خود معرفی می کنند، و همچنین مشتریان نیز هر گاه مشکلی دارند، به جای برقراری تماس تلفنی و اتلاف وقت زیاد برای ارتباط گرفتن با یک اپراتور، می توانند سوالات خود را در شبکه های اجتماعی مطرح کنند و با برند تعامل داشته باشند.

بحث جدیدی که در کسب و کار ها مطرح شده است، سوشال لیسنینگ می باشد. ما امروزه از طریق نرم افزار ها می توانیم محتوای شبکه های اجتماعی را رصد کنیم و ببینیم افراد در مورد برند ما، صنعت ما و یا رقبای ما چه می گویند.

سوشال لیسنینگ امروزه یکی از موثر ترین راه های کسب اطلاعات بازار می باشد و شرکت ها بجای اتلاف هزینه های زیاد و زمان برای تحقیقات بازاریابی می توانند از این طریق از بازار خود اطلاعات بگیرند، هر چند منظور من این نیست که دیگر راه های تحقیقات بازاریابی منسوخ شده اند، بلکه به زعم بنده سوشال لیسنینگ یک راه کم هزینه بخصوص برای استارتاپ هاست تا بتوانند ارتباط نزدیکی با بازار خود برقرار کنند.

*از چه استراتژی در بازاریابی شبکه های اجتماعی برای جذب مشتریان بیشتر می توان استفاده کرد؟
یک بحث خیلی مهمی که کسب و کار ها باید به آن توجه کنند این است که، افراد وارد شبکه های اجتماعی می شوند تا یا سرگرم شوند، یا دانش و اطلاعات کسب کنند یا با دوستان خود گپ و گفتی داشته باشند، پس خیلی نباید مدل محتوای شما در شبکه های اجتماعی، مدل تبلیغاتی باشد و این یکی از اشتباهاتی است که بعضی برند ها دچار آن می شوند. قبل از شروع فعالیت و سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی حتما این چند سوال را از خود بپرسید:

الف. هدف من از فعالیت در شبکه های اجتماعی چیست؟ آیا می خواهم مشتری جذب کنم، یا مشتری های فعلی را حفظ کنم. آیا هدف من ایجاد آگاهی از برند می باشد، افراد برند من را چگونه باید بشناسند.

ب. مخاطب من کیست؟ شناخت مخاطب بسیار مهم است. شما نمی توانید از نظر همه جذاب به نظر برسید، و همه افراد نمی توانند مخاطب شما باشند، برخی فیلم اکشن دوست دارند و برخی فیلم احساسی، پس هیچ کارگردانی نمی تواند بگوید که مخاطب فیلم جدید من همه افراد هستند و شما هم نمی توانید بگویید که محتوایی تولید خواهید کرد که از نظر همه جذاب باشد. نیاز ها و علاقه مندی های مخاطب خود را بشناسید و سپس بر اساس آن تولید محتوا کنید.

*چالش‌های کسب‌وکار در این نوع بازاریابی چیست؟
" افراد در شبکه های اجتماعی می توانند در مورد محتوای شما در کسری از ثانیه نظر بدهند" این هم یک خبر خوب است و هم یک خبر بد برای کسانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند. یک اشتباه در شبکه های اجتماعی می تواند به سرعت نشر داده شود و ضربه سنگینی به کسب و کار شما بزند.

پس باید حتما برای فعالیت در این زمینه برنامه داشته باشید. چالش دیگری که وجود دارد این است که افراد در طول روز با محتوای بسیار زیادی مواجه می شوند. معمولا افراد صبح ایمیل خود را چک می کنند، سپس سری به واتساپ می زنند و بعد به اینستاگرام می روند و توییتر و تلگرام رو چک می کنند و این یعنی در یک روز با صد ها و هزاران محتوا برخورد می کنند و این بدین معناست که محتواهای زیادی در آخر وقت فراموش می شوند، پس برای اینکه محتوای شما در ذهن مخاطب بماند باید خاص و مبتنی بر نیاز مخاطب باشد.

زمانبندی نیز بسیار مهم است، این روزها خبر های زیادی در دنیا و کشور ما در حال پخش شدن است که در کسری از ثانیه تمامی شبکه های اجتماعی را فرا می گیرند و می توانند باعث شوند که محتوای شما نادیده گرفته شود. مثلا پس از خبر صیانت و قطعی شبکه های اجتماعی، حجم زیادی از محتوا در این مورد تولید شد.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha