استعلام‌های بین دستگاهی نزدیک به ۲ میلیارد تراکنش رسید
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات:

استعلام‌های بین دستگاهی نزدیک به ۲ میلیارد تراکنش رسید

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: تبادل داده‌ها و استعلام‌های بین دستگاهی امسال به بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تراکنش رسید.

به گزارش بازار، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اینکه کل این تراکنش‌ها در چهار گذشته حدود چهار میلیار بوده است، افزود: ما تا پایان امسال رکورد جمعی سال گذشته را خواهیم شکست.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: بهمن امسال نخستین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور رئیس جمهور و وزرای عضو و معاونان رئیس جمهور برگزار شد که ما در این جلسه از آخرین وضع توسعه دولت الکترونیک به رئیس جمهور گزارش ارائه کردیم.

وی گفت: گزارشی که در دوره هشتم ارزیابی دولت الکترونیک منتشر کرده بودیم نشان دهنده پیشرفت ۴۰ درصدی توسعه این دولت بود و البته ما با نگاه اغماض به این مسئله نگاه کردیم چرا که بسیاری از خدمات یا شناسنامه دار نشده بود و یا شناسنامه شان دارای اشکال بوده است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: ما گزارش را با این فرض خدمت، رئیس جمهور ارائه کردیم و تاکید ایشان این بود که اقدامات دولت الکترونیک توسعه پیدا کند.

باقری اصل افزود: رئیس جمهور ارزیابی که در خصوص ۲۳ طرح اولویت دار داشتیم مورد نقد قرار داد و مقرر شد بر اساس دستور ایشان و تاکیدی که بر شورای اجرایی فناوری اطلاعات وجود دارد همه تکالیف باقی مانده و مصوبات شورا به صد درصد برسد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حجم انبوهی از کارها از طریق دستگاه‌ها اجرا شده، اما شیرینی اخذ خدمت هنوز به مردم نرسیده است ادامه داد: بنابر گزارش ارزیابی دولت الکترونیک؛ ۱۶۱ خدمت کاملا الکترونیک شده و حدود ۵۰۰ خدمت بالای ۷۵ درصد مراحل الکترونیکی شدن را طی کرده اند، در حوزه خدمات نیز مردم فقط، ۱۰ درصد روند الکترونیک بودن را میتوانند حس کنند، مانند خدماتی که در بحث نسخه الکترونیک، تامین اجتماعی و مالیات ارائه می‌شود.

باقری اصل گفت:، اما احساس ما این است که هنوز به اینجا نرسیده ایم که مراجعه حضور مردم به ادارات ودستگاه‌ها حذف شود و همچنان برخی ادارات مستندات و کپی مدارک می‌خواهند، این در حالیست که در شورا مطرح شد احراز هویت باید کاملا الکترونیکی باشد و همه سرویس‌های دولت از یک درگاه واحد ارائه شود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ادامه داد: بنا بر مصوبه‌ای که در شورا به تصویب رسید و همچنین با پیشنهادی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطرح شده است همه دستگاه‌های اجرایی موظفند پنجره واحد خدمات خودشان را راه اندازی و ۳۰ درصد از خدمات پر اولویت خودشان را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند.

وی افزود: همچنین تکلیف شده است که دبیرخانه شواری اجرایی فناوری اطلاعات با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، اصول حاکم و الزامات تحقق دولت هوشمند را طراحی کنند و سندش را به تصویب شورا برساند که زمینه برای حرکت به سمت دولت هوشمند فراهم شود.

باقری اصل گفت: ابتدا قرار شد که این اقدام با سرویس‌های پر اولویت آغاز شود و سپس به بقیه دستگاهایی که یک مقدار عقب ماندگی دارند تصری پیدا کند تا خودشان را به این وضع برسانند، این چکیده‌ای از مصوبات جلسه اخیر شورای اجرای فناوری اطلاعات بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این ایام چه تعداد سرویس جدید ارائه شده است گفت: جدا از اینکه رشد تراکنش‌ها و استعلامات دولت الکترونیک حاصل شده، اما اتفاق خیلی بزرگی با همکاری بانک مرکزی و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات وفناوری اطلاعات و مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام شد، و آن راه اندازی سرویس پایه‌ای برای شناسایی کارت شماره حساب تسهیلات گیرندگان یارانه یا همان سرویس رفاهی دولت است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: این سرویس رفاهی دولت تا پیش از این به صورت کاملا مکانیزه و هوشمند ارائه نمیشد که در اقدامی آزمایشی برای کارت هوشمند سوخت در جزیره کیش اجرایی شد.

وی افزود: مسئولان وزارت نفت تلاش زیادی در این زمینه کردند و ما اکنون کارت هوشمند سوخت را دیگر در آن منطقه آزمایشی نداریم و به جای آن از کارت بانکی استفاده می‌شود که نمونه‌ای از سرویس پایه‌ای بود برای خدمات رفاهی دولت که در دولت هوشمند بکار گرفته شد.

باقری اصل گفت: ما در این سرویس به آن کارت بانکی خاصی که برای یارانه تعریف شده است وابستگی نداریم و با هر کدملی سرپرست خانوار و بر اساس سامانه جامع رفاهی ایرانیان که مشمول خدمات رفاهی دولت باشد سرپرست خانوار با هر کارت بانکی می‌تواند سرویس بگیرد.

وی ادامه داد: برخی مصاحبه می‌کردند و می‌گفتند شما باید کوپن الکترونیک و یا کارت یارانه بدهید، و امروز عملا با این سیستمی که ایجاد شد به هیچ ابزار جدیدی نیاز نداریم و نظام پرداخت ما آمادگی لازم را برای اجرای طرح‌های خدمات اعتباری دولت دارد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: این طرح به صورت آزمایشی در موضوعی بنام بنزین در کیش اجرا شد و فکر می‌کنم به لحاظ فنی هیچ مشکلی نداشته باشیم و این سرویس بانک مرکزی که برای خیلی از سرویس‌های دیگر می‌تواند استفاده شود کاملا موفق بوده است.

باقری اصل افزود: ما به لحاظ تبادل داده‌ها از سال ۹۶ تا دی ماه امسال بیش از ۴ میلیارد تراکنش داده ایم، اما فقط امسال تعداد تراکنش‌ها به یک میلیارد و نهصد میلیون تراکنش رسید که تا پایان سال رکورد جمعی سال گذشته را خواهیم زد.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha