۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
سرمایه گذاری در صنعت مرغ و تخم مرغ به اما و اگر افتاد| ۸۰ درصد خوراک مرغ وارداتی است
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار البرز:

سرمایه گذاری در صنعت مرغ و تخم مرغ به اما و اگر افتاد| ۸۰ درصد خوراک مرغ وارداتی است

کرج- مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار البرز با اشاره به هزینه ها و سرمایه در گردش بالا برای مرغداری ها،گفت: زمزمه حذف ارز ترجیحی منجر به بالارفتن ریسک سرمایه گذاری و کاهش ظرفیت تولید در این حوزه شده است.

خدیجه ستارزاده: گروه استانها: صنعت مرغ در دو سه سال اخیر با چالش های زیادی مواجه بوده و ارزان و گران شدن مقطعی مرغ و تخم مرغ در نتیجه افزایش قیمت نهاده ها و هزینه های تولید طی سال، دغدغه ای برای تولیدکنندگان این بخش بوده و از طرفی باعث نارضایتی مردم و در نتیجه معضلی برای دولت بوده است. برای اطلاع از وضعیت تولید مرغ تخم گذار در استان البرز، خبرنگار بازار با «علی احدی» مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار استان البرز گفتگو کرد.

احدی در گفتگو با بازار با بیان اینکه واحد های پرورش مرغ تخم گذار به دو قسمت تفکیک می شوند، گفت: یک دسته واحدهای تولید تخم مرغ است که حدود ۸۰ واحد فعال در استان داریم و یک دسته هم پرورش پولِت است که جوجه یک روزه را برای رفتن به قفس در واحد های تخم گذار پرورش می دهند و تقریبا ۳۰ واحد هم در این بخش در البرز فعالیت دارند.

احدی اظهار کرد: ظرفیت تولید ما در بخش واحد های تخم گذار حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار است و در بخش پرورش پولت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار داریم در حال حاضر که حدود ۶۵ درصد فعال است، می‌توان گفت در بحث تولید تخم مرغ دو برابر نیاز استان مان توان تولید داریم که جزو استان های پر تولید هستیم و مازاد تولید تخم مرغ را به استان های دیگر صادر می کنیم.

وی اضافه کرد: در بحث پرورش پولت نیز قطعا به اندازه نیاز استان ظرفیت داریم، تولیدمان در این بخش خوب است و اگر در کل سال جوجه ریزی داشته باشیم علاوه بر نیاز استان به استانهای دیگر نیز صادر می شود.

از بین بردن جوجه ها زمانی انجام می شود که برای جوجه تولیدشده تقاضایی نباشد
احدی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از جوجه ها در پروسه تولید از بین می روند و آیا در استان ما هم این اتفاق افتاده و تولیدکنندگان تحت چه شرایطی مجبور می‌شوند این کار را بکنند، گفت: بحث از بین بردن جوجه ها تابحال در جوجه های تخم گذار نبوده اما به طور کل زمانی این کار انجام می شود که برای جوجه تولیدشده تقاضایی نباشد و برای پرورش دهندگان جوجه توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی اظهار کرد در بخش تولید جوجه تخم گذار در سال گذشته شاهد کمبود آن بودیم که موجب افزایش قیمتش شده بود و تا چند ماه گذشته نیز کمبود جوجه یک روزه تخم گذار داشتیم که با برنامه ریزی های انجام شده الان به سمتی حرکت می کنیم که شاید تولیدمان بیشتر از نیاز شود.

نبود ثبات قیمتِ محصول نهایی یکی از مشکلات است که با توجه به افزایش چند برابری هزینه های تولید در دو سال گذشته، در طول سال ماه هایی را شاهد فروش تخم مرغ زیر قیمت تولید بودیم که این مسئله با توجه هزینه های بالای تولید و نیاز سرمایه در گردش بالا، فشار زیادی را به تولیدکنندگان وارد می کند و در این مقاطع حمایتی از طرف دولت صورت نمی پذیرد

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار البرز در خصوص تشریح عمده چالش هایی که واحد های تولیدی با آنها مواجه هستند، گفت: نبود ثبات قیمتِ محصول نهایی یکی از مشکلات است که با توجه به افزایش چند برابری هزینه های تولید در دو سال گذشته، در طول سال ماه هایی را شاهد فروش تخم مرغ زیر قیمت تولید بودیم که این مسئله با توجه هزینه های بالای تولید و نیاز سرمایه در گردش بالا، فشار زیادی را به تولیدکنندگان وارد می کند و در این مقاطع حمایتی از طرف دولت صورت نمی پذیرد، چیزی که طی این چند سال اخیر بسیار شاهدش بودیم.

وی ادامه داد: هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تولید مثل هزینه های تعمیرات، تجهیزات مرغداری، قفس، دارو، واکسن، هزینه های کارگری و غیره همه افزایش چند برابری داشته و هزینه های تولید را بالا و حاشیه سود را برای تولیدکننده پایین آورده است.

زمزمه حذف ارز ترجیحی باعث کاهش تولید در مرغداری ها شد| ۸۰ درصد خوراک مرغ وارداتی است

۸۰ درصد نهاده های مورد نیازِ تولید وارداتی است
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار البرز در پاسخ به این پرسش که چند درصد از نهاده های مورد استفاده در این صنعت وارداتی است، گفت: عمده نهاده مورد مصرف ما در بخش طیور «ذرت و کنجاله سویا» است که با توجه به اقلیم کشور حتی اگر تمام ظرفیت بکار گرفته شود، نهایتا تا
۲۰ درصد این نهاده ها را بتوانیم در داخل کشور تولید کنیم ولی با توجه به نیاز بالای این محصولات به آب تولید بیشتر آنها در داخل با توجه به محدودیت منابع آب کشور مقرون به صرفه نمی باشد در نتیجه ۸۰ درصد آنها وارد می شوند.

احدی با بیان اینکه نوع خوراکی که مرغ های تخم گذار و گوشتی مصرف می کنند، به نسبت نزدیک هستند، افزود: در جزئیات و فرمول تفاوت هایی وجود دارد ولی در کل جیره مرغ های گوشتی معمولا پروتئین بالاتر و در نتیجه قیمت تمام شده بالاتری دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که پرورش جوجه یک روزه تا تبدیل به مرغ تخم گذار شود چقدر زمان بر و هزینه بر است، گفت: برای پرورش پولت از شروع آن که جوجه یک روزه است تا به پولت یا نیمچه تخم گذار تبدیل شود، یک پروسه سه ماهه دارد که هزینه خرید جوجه یکروزه، بیمه، دان، واکسن، کارگر، انرژی و هزینه های سربار برای آن محاسبه می شود.

احدی گفت: در حال حاضر با توجه به نهاده هایی که فعلا با قیمت دولتی دریافت می کنند، قیمتی که در بازار وجود دارد حدودا ۶۰ هزار تومان است. البته در طی چند ماه گذشته تا ۷۶ هزار تومان هم افزایش داشت. اما اکنون روند کاهشی داشته و قیمت فروش یک پولت که آماده رفتن به قفس است،۶۰ هزار تومان است.

در نهایت پولتی که به قفس انتقال می یابد تا رسیدن به تولید، دوماه نیز میهمان مرغدار است و با خوراکی که مصرف می کند و هزینه های جانبی بسته به قیمت خرید پولت برای مرغدار ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتومان تمام می شود، که هزینه استهلاک آن در هر کیلو تخم مرغ ۵ تا ۶ هزار تومان تا پایان دوره محاسبه می شود

وی اضافه کرد: در نهایت پولتی که به قفس انتقال می یابد تا رسیدن به تولید، دوماه نیز میهمان مرغدار است و با خوراکی که مصرف می کند و هزینه های جانبی بسته به قیمت خرید پولت برای مرغدار ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتومان تمام می شود، که هزینه استهلاک آن در هر کیلو تخم مرغ ۵ تا ۶ هزار تومان تا پایان دوره محاسبه می شود.

احدی در خصوص اینکه عمر هر مرغ چند سال است و چقدر می شود از آن بهره وری داشت و آیا صرفه اقتصادی دارد، گفت: یک مرغ تخمگذار تقریبا از هفته ۲۰ بسته به نژاد و نوع پرورش شروع به تخم گذاری می کند و در شرایط مساعد تا ۸۰ الی ۹۰ هفتگی تولیدی اقتصادی دارد(بالای ۷۵ درصد) و بعد از آن بسته به شرایط مرغ می تواند با «تولَک بَری» وارد سیکل دوم تولید شود و تا سن ۱۱۰ تا ۱۲۰ هفتگی تو لیدی اقتصادی داشته باشد و در پایان دوره این مرغها به کشتارگاه رفته و از گوشت آنها اغلب در صنایع محصولات پروتِینی استفاده می شوند.

وی تصریح کرد: بالاترین تولید مرغ حدودا ۹۶ درصد است یعنی اگر ۱۰۰عدد مرغ را تصور کنید ۹۶ عدد آنها در هر روز تخم می‌گذارند. این آمار بهترین تولیدی هست که یک مرغ جوان دارد و هر چه سنش بالاتر می رود این عدد پایین می‌آید و البته تخم مرغ آن نیز درشت تر می شود. درصد تولید معمولا تا ۷۵ درصد صرفه اقتصادی دارد.

زمزمه حذف ارز ترجیحی باعث کاهش تولید در مرغداری ها شد| ۸۰ درصد خوراک مرغ وارداتی است

در حال حاضر نیاز به افزایش ظرفیت تولید در البرز نیست اما باید واحدهای موجود حمایت و تقویت شوند
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار البرز در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت تقویت این صنعت در استان وجود دارد و برای تشویق سرمایه گذاری در این صنعت چه کارهایی انجام شده، گفت: ظرفیت ایجاد شده در البرز از لحاظ کمی یک ظرفیت بالایی هست و با توجه به اینکه تراکم تولید در استان هرچه بالاتر برود خطر درگیری مرغ با بیماری های واگیر دار بالا می رود، اظهار کرد: در حال حاضر نیازی به ایجاد ظرفیت جدید با توجه به مازاد ظرفیت تولید تخم مرغ در کشور و عدم برنامه صادراتی مستمر نداریم ولی می توان واحدهای موجود و قدیمی تر را به لحاظ کیفی و استفاده از تجهیزات اتوماتیک و جدید ارتقا داد تا بهره وری در آنها بالاتر رود.

احدی اضافه کرد: هزینه های بالا و سرمایه اولیه و سرمایه در گردش بالایی که پر کردن یک مرغداری نیاز است و زمزمه های حذف ارز ترجیحی که منجر به بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در این حوزه شده، باعث شده که مرغداران دست به عصا حرکت کرده و با تمام ظرفیت کار نکنند، به عنوان مثال در حال حاضر ظرفیت فعال در استان ما حدودا ۶۵ درصد می باشد.

وی افزود: در بخش تشویق و سرمایه گذاری اگر بخواهیم اقدامی بکنیم باید از همین تولیدکنندگان موجود حمایت شود. وام کم بهره جهت سرمایه در گردش در اختیارشان قرارداده و کمک شود تا بتوانند از تمام ظرفیت شان‌ بهره برداری کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا هنوز هم از البرز تخم مرغ به کشورهای همسایه صادر می شود یا خیر، گفت: متاسفانه به علت نداشتن برنامه ثابت و سیاست گذاری هایی که در بحث تولید داریم صادرات به روال قبل انجام نمی شود. در مقاطعی که تولید در کشور ما بیشتر از نیاز داخلی باشد معمولا قیمت افزایش پیدا می کند و برای اینکه قیمت تخم مرغ در کشور بالا نرود جلوی صادرات گرفته می شود.

چون نگاه به صادرات یک برنامه مستمر و بلند مدت نیست معمولا نمی توان روی این موضوع سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد و بیشتر از صادرات به عنوان خارج کردن مازاد تولید کشور در مواقع بحرانی که تولید کننده داخلی در حال نابودی است استفاده می شود و یک برنامه مقطعی و گذرا است

چون نگاه به صادرات یک برنامه مستمر و بلند مدت نیست معمولا نمی توان روی این موضوع سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد و بیشتر از صادرات به عنوان خارج کردن مازاد تولید کشور در مواقع بحرانی که تولید کننده داخلی در حال نابودی است استفاده می شود و یک برنامه مقطعی و گذرا می باشد.

احدی اضافه کرد: به همین دلیل الان با توجه به اینکه در چهار ماه اخیر قیمت تخم مرغ افزایش داشته صادرات نداشتیم. اما در ابتدای سال که قیمت تخم مرغ پایین بود به دنبال صادرات بودیم و این نشان از تلاطم زیاد این صنعت می باشد که تولید کنندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha