۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
سبد کالای کهگیلویه و بویراحمد تهی از میوه شب عید| اعتبار خرید تامین نشد
گزارش بازار؛

سبد کالای کهگیلویه و بویراحمد تهی از میوه شب عید| اعتبار خرید تامین نشد

یاسوج- میوه شب عید در استان کهگیلویه و بویراحمد با آنکه چند هفته بیشتر تا شب عید نمانده هنوز تامین نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها که گرانی بر همه چیز چنگ انداخته، مردم چشم به تأمین میوه شب عید با قیمت مناسب دارند تا اندکی از بار گرانی کم شود اما تأمین این میوه هنوز در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام نشده است.

تأمین کالاهای ضروری برای سفره‌های عید و میوه شب عید، دغدغه این روزهای مردمی است که این روزها با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سبد کالای کهگیلویه و بویراحمد تهی از میوه شب عید| اعتبار خرید تامین نشد

تأمین میوه شب عید به عهده سازمان تعاون روستایی است اما تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد هنوز اعتباری برای تأمین میوه شب عید دریافت نکرده است.

اعتبار لازم برای تأمین میوه شب عید در کهگیلویه و بویراحمد تأمین نشده است
مدیر تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفت: تاکنون نقدینگی، اعتبار لازم و مجوزی در این زمینه در اختیار استان کهگیلویه و بویراحمد قرار داده نشده است.

قدرت الله ویسی افزود: میوه شب عید مردم کهگیلویه و بویراحمد هنوز تأمین نشده و سازمان مرکزی و اتحادیه تعاون روستایی کشور، خرید سیب درختی را انجام داد و به استان‌ها اعلام کرد که میوه مورد نیاز خود را از سردخانه‌های استان معین تأمین کنید که به استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده میوه شب عید مورد نیاز خود را از سردخانه‌های استان فارس تأمین کنند اما اعتبار لازم به استان اختصاص نیافته است.

تاکنون حتی یک ریال در راستای تامین میوه شب عید در اختیار تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار داده نشده است

وی بیان داشت: تاکنون حتی یک ریال در این زمینه در اختیار تعاون روستایی استان قرار داده نشده و میوه شب عید استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه استان پیگیری‌های و مکاتبات لازم با اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران و سازمان تعاون روستایی ایران را انجام داده، تأمین نشده است.

سبد کالای کهگیلویه و بویراحمد تهی از میوه شب عید| اعتبار خرید تامین نشد

۳۰۰ تن پرتقال و ۳۰۰ تن سیب درختی برای میوه شب عید نیاز داریم
ویسی افزود: سیب و پرتقال برای شب عید باید بر اساس وزن و بسته متناسب خریداری شود و استان کهگیلویه و بویراحمد باید ۳۰۰ تن پرتقال و ۳۰۰ تن سیب درختی برای میوه شب عید داشته باشد و تا ۲۰ اسفند مهلت داریم که میوه شب عید را تأمین، ذخیره و وارد استان کنیم.

وی تصریح کرد: مقرر شد که در صورت تاییدیه شرکت و موافقت اتحادیه تعاون روستایی کشور و تأمین نقدینگی، از محصول تولیدی سیب درختی استان برای شب عید مردم استفاده کنیم چرا که سیب درختی استان کهگیلویه و بویراحمد با کیفیت است.

احمد از باغداران کهگیلویه و بویراحمد است که در دهستان کاکان شهرستان بویراحمد دو باغ سیب دارد.

سیبی که در کاکان تولید می شود یکی از مرغوبترین محصولات باغی سیب است اما متاسفانه به دلیل نبود سردخانه کافی و زیر ساختهای لازم در فصل برداشت، دلالان این سیب را به زیر قیمت خریداری کرده و در دیگر استانها به قیمت بالاتر به فروش می رسانند

او به بازار می گوید: سیبی که در کاکان تولید می شود یکی از مرغوبترین محصولات باغی سیب است اما متاسفانه به دلیل نبود سردخانه کافی و زیر ساختهای لازم در فصل برداشت، دلالان این سیب را به زیر قیمت خریداری کرده و در دیگر استانها به قیمت بالاتر به فروش می رسانند.

این باغدار می افزاید: متاسفانه همین سیب در اواخر اسفند به قیمت چندین برابر به استان کهگیلویه و بویراحمد فروخته می شود.

وی می گوید: چنانچه زیرساختهای انبار کردن سیب تولیدی در استان توسعه یابد، استان با مشکل تامین میوه شب عید مواجه نمی شود.

احمد با بیان اینکه بسیاری از تولیدات سیب استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی هدر می رود، گفت: سیبی که در استان در سال جاری به عنوان سیب درجه سه برای کارخانه های دیگر استانها ارسال شد در واقع سیب درجه یکی است که باغدار مجبور به فروش آن به قیمت پایین می شود.

وی با بیان اینکه شرط اینکه سیب تولیدی درجه یک باشد، دست چین شدن سیب است، می گوید: این کار هزینه بسیاری برای باغدار دارد و ماشین آلاتی نیز برای این امر در اختیار نداریم.

احمد تصریح می کند: سیب استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی کیفیت بسیار بالایی دارد اما همواره دست دلالان، این محصول تولیدی استان را با قیمتی بسیار بالاتر به دست مردم استان می رساند.

بیشترین وسعت باغات در استان کهگیلویه و بویراحمد را باغات سیب شامل می شوند و بیشترین میزان تولید میوه در استان نیز سیب است

بیشترین وسعت باغات در استان کهگیلویه و بویراحمد را باغات سیب شامل می شوند و بیشترین میزان تولید میوه در استان نیز سیب است.

سالانه ۱۳۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید می شود که در بازار دیگر استانهای کشور به فروش می رسد و سطح زیر کشت باغات سیب در استان بیش از شش هزار هکتار است که به طور میانگین از هر هکتار، ۲۰ هزار تن سیب برداشت می شود و در مجموع سالانه ۱۰۰ هزار تن میوه در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

یک هزار و هشتصد بهره بردار در کهگیلویه و بویراحمد به تولید سیب درختی مشغولند، اما اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن باغات بسیار سیب در مناطق سردسیری و باغات مرکبات در مناطق گردمسیری، برای تامین میوه شب عید با مشکل مواجه شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان چوب نبود صنایع تبدیلی و زیرساختها را در بخش کشاورزی می خورد تا مردم سرزمین چهار فصل تولیدات درجه یک خود را به قیمتی گرانتر از دیگر استانها خریداری کنند.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha