۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
۹۰ درصد پیج های اینستاگرامی فروش کالا کلاهبرداری است| هک حساب بانکی، درپی واریز پول غیر منتظره
معاون اجتماعی پلیس فتا در گفتگو با «بازار»:

۹۰ درصد پیج های اینستاگرامی فروش کالا کلاهبرداری است| هک حساب بانکی، درپی واریز پول غیر منتظره

پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، گفت: پیج های فروش کالا در اینستاگرام و سایت های ناشناس، قابل اعتماد نیستند، بنابراین واریز پول به حساب چنین پیج هایی اشتباه و احتمال سوخت آن بسیاربالا است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هرچند طی حدود دو سال اخیر با ایجاد رمز دوم یک بار مصرف، بیش از ۹۰ درصد کلاهبرداری های اینترنتی و سرقت های فیشینگی ها از حسابهای بانکی کاهش یافته است، اما شیادان کلاهبردار همچنان با شیوه های مختلف چون ارسال پیامک های انبوه اغفال کننده، سوژه های مورد نظر خود را پیدا کرده و با دریافت اطلاعات بانکی از آنها حسابهایشان را خالی می کنند.

کاربران و مشتریان بانکی نباید فریب پیامهای مشکوک و بی اساس با محتوی "شما برنده فلان برنامه تلویزیونی شده اید"، "ابلاغیه قوه قضاییه"، "یارانه شما قطع شده است"، "ثبت نام برای دریافت سود سهام عدالت" و... را بخورند و یا اینکه اطلاعات بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهند

فریب پیامهای بی اساس و ناسناس را نخورید
شیوه ای که شناسایی آنها به دلیل آنکه بعضا خارج از مرزها انجام می شود اگرچه شاید سخت و زمابر باشد اما به توصیه پلیس فتا کاربران و مشتریان بانکی نباید فریب پیامهای مشکوک و بی اساس با محتوی "شما برنده فلان برنامه تلویزیونی شده اید"، "ابلاغیه قوه قضاییه"، "یارانه شما قطع شده است"، "ثبت نام برای دریافت سود سهام عدالت" و... را بخورند و یا اینکه اطلاعات بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

این روزها اما کلاهبرداران با تغییر برنامه های خود برای خالی کردن حساب های بانکی افراد مورد نظر یک پا فراتر گذاشته و با ترغیب خیلی ها از طریق پیج های اینستاگرامی اقدام به فروش کالا با قیمت کمتر از نرخ بازار کرده تا با این ترفند همچنان جیب افراد ساده لوح و سهل انگار را خالی کنند از طرفی نیز دیده می شود پول های غیر منتظره ای واریز حسابها می شود که این ترفند از سوی کلاهبرداران نه فقط صاحبان حساب را در جرایم خود شریک می کنند بلکه آنها را به درد و سر می اندازند. این موضوع هشداری جدیدی برای هشیاری عموم مردم است که نباید با واریز پول غیر منتظره بی اساس از آن استفاده کرد و یا نسبت به پیگری آن بی توجه ای شوند.

ازآنجایی که کلاهبرداران و سوء استفاده کنندگان اینترنتی در کمین سرقت اطلاعات بانکی هستند، بنابراین به جد توصیه می شود هیچ وقت نباید فریب پیامک های جعلی و بی اساس را خورد و یا اینکه در سایت های نامعتبر و پیج های اینستاگرامی فضای مجازی فروش کالا و ... معامله ای انجام شود چرا که این پیج های اینستاگرامی نامعلوم و بی نام نشان بوده و در این معامله پول شما به هدر خواهد رفت

کمین کلاهبرداران برای خالی کردن حسابهای بانکی و سرقت پول
رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفتگو با «بازار» درباره نحوه آگاهی و آشنایی مردم نسبت به مواجه با برخی پیامک های مشکوک و بی اساس که در صورت ورود و بازکردن آن یا ارایه اطلاعات بانکی به آنها موجب می شود حسابشان خالی شود، گفت: ازآنجایی که کلاهبرداران و سوء استفاده کنندگان اینترنتی در کمین سرقت اطلاعات بانکی کاربران با ترفندها و شگردهای خاص هستند، بنابراین به جد توصیه می شود هیچ وقت نباید فریب پیامک های جعلی و بی اساس را خورد و یا اینکه در سایت های نامعتبر و پیج های اینستاگرامی فضای مجازی فروش کالا و ... معامله ای انجام شود چرا که این پیج های اینستاگرامی نامعلوم و بی نام نشان بوده و در این معامله پول شما به هدر خواهد رفت.

وی به وجود سایت های کسب و کار استارت آپی همچنین صفحه های گسترده فروش کالا در صفحات اینستاگرام که اغلب آنها غیر قانونی و فاقد مجوز هستند اشاره کرد و اظهار داشت: هر چند اکنون با پیشرفت فن آوری های نوین خریدها بصورت آنلاین از شبکه های فروش کالا در فضای مجازی انجام می شود اما مشتریان باید احتیاط کنند و در خریدهای خود حتما اصالت فروشنده را به خوبی بشناسند زیرا اکنون کلاهبرداران با سوء استفاده از برخی برندهای مجاز، کالاهایی را در فضای مجازی در معرض دید قرار می دهند که خیلی ها فریب می خورند، بنابراین تاکید می شود اولا از سایت های مشخص و برندهای صاحبنام دارای مجوز خریداری صورت گیرد، دوما چنانچه می خواهند از سایت و یا پیج های فروش، کالایی خریداری کنند ابتدا پول را به حساب فروشنده واریز نکنند بلکه در صورت دریافت کالا اقدام به خرید آن نمایند.

اکنون مشاهده می شود که بعضا پولهایی غیر منتظره به حساب برخی واریز می شود در حالی که صاحب حساب مطلع است که این پول درقبال کاری و یا خدماتی انجام نشده است در چنین موقعیتی صاحب حساب بانکی باید در سریعترین زمان ممکن اقدام به بستن حساب خود کند و یا با مراجعه به بانک موضوع را در جریان بانک قرار دهد چرا که بی توجهی به این موضوع عواقب حقوقی را بدنبال دارد

با ورود هر گونه پول غیر منتظره، سریعا حسابهایتان را مسدود کنید
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، در ادامه افزود: اکنون مشاهده می شود که بعضا پولهایی غیر منتظره به حساب برخی واریز می شود در حالی که صاحب حساب مطلع است که این پول در قبال کاری و یا خدماتی انجام نشده است در چنین موقعیتی صاحب حساب بانکی باید در سریعترین زمان ممکن اقدام به بستن حساب خود کند و یا با مراجعه به بانک موضوع را در جریان کارمندان بانک قرار دهد چرا که بی توجهی به این موضوع عواقب حقوقی را بدنبال دارد.

پاشایی خاطر نشان کرد: البته برخی کلاهبرداران با چنین اقداماتی که معمولا با قصد پولشویی انجام می شود سعی دارند شریک جرم را برای خود زیاد کنند و با این کار رد مجرمانه خود را کم رنگ نمایند.

بنا به این گزارش، پلیس فتا اگرچه با رصد های قوی اطلاعاتی پیگیر مجرمان اینترنتی است و کلاهبرداران را به دام می اندازد اما به نظر می رسد توجه به توصیه ها پلیس دردرگیر کردن خود از روی کنجکاوی به صورت آگاهانه و یا ناآگانه با سایت ها و پیج های ناشناس و نامعتبر چه در خرید کالا و چه ارایه اطلاعات به ارایه دهندگان پیامک های ناشناس و مشکوک بی تردید موجب دردسر و خالی شدن حساب های بانکی افراد بی توجه می شود.

کد خبر: ۱۳۶٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha