۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
کاهش قیمت نیمی از کالاها در پی درج قیمت تولیدکننده
مدیرکل روابط عمومی وزارت صمت مطرح کرد

کاهش قیمت نیمی از کالاها در پی درج قیمت تولیدکننده

مدیرکل روابط عمومی وزارت صمت با اشاره به درج قیمت تولیدکننده روی کالاها گفت: در پی اجرای این طرح از هفت هزار قلم کالای مذکور، حدود سه هزار و ۵۰۰ کالا کاهش سه تا چهل درصدی قیمت مصرف کننده را داشتند.

به گزارش بازار، حسین زاده قشمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پویش خرید شفاف و طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها گفت: طی چهار مرحله ای که از طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاهای پرمصرف، مصرفی و کالاهای اساسی گذشته است، هفت هزار قلم کالا وارد پویش شده اند و کار درج قیمت تولیدکننده روی آن ها انجام شده است.

وی افزود: در پی اجرای این طرح از هفت هزار قلم کالای مذکور، حدود سه هزار و ۵۰۰ کالا کاهش سه تا چهل درصدی قیمت مصرف کننده را داشتند که آب معدنی، نوشابه ها، دستمال کاغذی و شوینده ها نمونه ای از آن ها هستند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از شفافیت به عنوان یکی دیگر از ویژگی های مثبت درج قیمت تولیدکننده روی کالا گفت و بیان کرد: این مسئله باعث می شود امسال در شب عید نه تنها با افزایش قیمت در کالاهای پرمصرف مواجه نباشیم، بلکه بر اثر اجرای این طرح، با کاهش قمیت نیز مواجه هستیم.

وی در عین حال با تصریح بر اینکه در پویش خرید شفاف قائل به این نیستیم که همه کالاها ارزان می شوند، اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد از کالاهایی که وارد این پویش شده اند با کاهش قیمت مواجه شده اند که همین مقدار نیز بسیار خوب و مثبت است.

حسین زاده قشمی از ورود دور چهارم کالاها به طرح درج قیمت تولیدکننده از هفته گذشته خبر داد و عنوان کرد: این کالاها شامل شیرینی، شکلات و کلوچه ها هستند. البته کالاهای گروه چهارم در دو الی سه هفته آینده به بازار می رسند اما سه گروه نخست تقریبا در بازار توسط مردم رویت می شوند. بر اساس نظرسنجی هایی که هر هفته انجام می دهیم، مردم کم کم با کالاهایی که به جای قیمت مصرف کننده، قیمت تولیدکننده را دارند مواجه شده اند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره شیوه محاسبه قیمت مصرف کننده توسط فروشنده ها گفت: بر اساس ماده ۱۵ و ۶۵ نظام صنفی همه فروشنده ها مکلف هستند روی کالا، طبقه و قفسه، قیمت مصرف کننده را درج کنند. جزئیات درج قیمت مصرف کننده در سایت ۱۲۴ و اطلاع رسانی ها در ۳۶ گروه کالایی توضیح داده شده است.

وی افزود: اما در عین حال یک قاعده کلی وجود دارد که فروشنده ها و مردم باید به آن مسلط شوند که در یک الی دو ماه آینده این اتفاق قطعا خواهد افتاد. در کالاهای مصرفی، فروشنده موظف است نهایتا ۳۰ درصد به روی قیمت تولیدکننده اضافه و قیمت مصرف کننده را درج کند تا خریدار متوجه شود. خریداران نیز در هنگام خرید می توانند قیمت تولیدکننده را ضرب در ۳۰ درصد کنند تا به قیمت مصرف کننده برسند.

کد خبر: ۱۳۶٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha