۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
ارجاع پیشنهاد تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کمیسیون تلفیق بودجه
با موافقت نمایندگان مجلس صورت گرفت؛

ارجاع پیشنهاد تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کمیسیون تلفیق بودجه

نمایندگان مردم، پیشنهاد تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت را جهت بررسی جامع و کارشناسی به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند تا با هماهنگی کمیسیون اقتصادی میزان سهام و جمعیت جاماندگان مشخص شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، سوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با اخطار احد آزادی‌خواه به پیشنهاد علی اکبر بسطامی درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت با ۱۷۶ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

علی اکبر بسطامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره (۲) ماده واحده پیشنهادی مبنی بر واگذاری سهام عدالت به باقی‌مانده مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) را مطرح کرد و گفت: از محل باقی مانده سهام عدالت باید به افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد توجه شود.

لزوم توجه به جاماندگان سهام عدالت اعم از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی
در ادامه محمدرضا پورابراهیمی ضمن مخالفت با پیشنهاد بسطامی گفت: طرح جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی طی یک سال گذشته مطرح و بررسی شده است. دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مددجویان تحت حمایت سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند. متأسفانه این طرح در دولت قبل عملیاتی نشد اما با تغییر دولت و مذاکراتی که با آقای رئیسی داشتم، رئیس جمهور با کلیات این طرح موافقت کرده و موضوع را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با همکاری دولت و موافقت رئیس جمهور می‌توانیم تکلیف همه جاماندگان سهام عدالت را مشخص کنیم از این رو کمیسیون اقتصادی پیشنهاد تکمیلی برای این موضوع ارائه کرده است.

فرهاد بشیری نیز ضمن موافقت با پیشنهاد بسطامی افزود: با توجه به میزان محرومیت در استان‌های مختلف و مراجعاتی که به نمایندگان می‌شود این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است سید حمید پورمحمدی نماینده دولت در صحن علنی در ادامه اظهار کرد: درباره ۱۳۰ هزار میلیارد از سال گذشته در این زمینه گفت‌وگو شده و مراحل قانونی در حال طی شدن است. ۷۵ هزار میلیارد نیز دولت در لایحه بودجه به این موضوع اختصاص داده است. کمیسیون تلفیق بودجه نیز ۱۳۰ هزار میلیارد پیشنهاد کرده تا سهام عدالت به مشمولان زیرمجموعه تأمین اجتماعی و ایثارگران واگذار شود اما کسی درباره میزان سهام صحبت نمی‌کند. چنین سهامی وجود ندارد و با دادن وعده به مردم و قانونی کردن آن نتیجه‌ای جز نارضایتی مشاهده نخواهیم کرد لذا بهتر است تمام میزان سهام قابل واگذار مشخص و در یک سال برای آن تصمیم‌گیری شود.

میزان سهام عدالت موجود و تعداد باقی ماندگان مشخص شود
احد آزادی‌خواه در ادامه نشست علنی امروز به استناد بند (۹) اصل (۳) قانون اساسی اخطار داد و گفت: رفع تبعیض ناروا یکی از مطالبات جدی مردم در حوزه‌های انتخابیه است. با توجه به اظهارات نماینده دولت که آن هم باید بررسی و راستی آزمایی شود، بهتر است اگر قرار به کمک و حمایت از خانواده کمیته امداد باشد، از سایر جاماندگان سهام عدالت به ویژه مددجویان بهزیستی نیز حمایت شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: در پیشنهاد آقای بسطامی به مددجویان سازمان بهزیستی پرداخته نشده هر چند علاوه بر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بخشی از کارگران و مستضعفین نیز سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. کمیسیون اقتصادی بیش از یک سال است که به این موضوع پرداخته، حتی دفتر مقام معظم رهبری نیز پیگیر این موضوع بوده است و کار کارشناسی هم در کمیسیون اقتصادی انجام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس نکته‌ای که نماینده دولت گفت باید به هر میزان سهام عدالت موجود روشن و جمعیت افراد ذی‌حق و باقی مانده نیز مشخص شود بنابراین با موافقت نمایندگان اخطار آقای آزادی‌خواه را وارد می‌دانم و پیشنهاد مربوطه را به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌دهم تا با هماهنگی کمیسیون اقتصادی و دولت پیشنهاد جامعی به صحن علنی ارائه شود.

لزوم حفظ شأن و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان
گفتنی است عبدالحسین روح‌الامینی در تذکر آیین نامه‌ای به استناد بند (۱۱) ماده (۲۲) درباره حفظ شأن و اقتدار و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان گفت: متأسفانه پیشنهادهایی در طول این ۳ روز مطرح شده که دولت معتقد است امکان اجرای آن را ندارد حتی درباره گزارش دیوان محاسبات نیز موضوعاتی مطرح شده است لذا از رئیس مجلس می‌خواهم که از اختیار قانونی خود برای تصمیم‌گیری یا رأی‌گیری اسمتزاجی نمایندگان استفاده کند.

وی افزود: روز گذشته مباحثی بین رئیس مجلس و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شد که باید بگویم اینجا جای پوپولیست و یا رأی آوری نیست و نمایندگان باید به مباحث کارشناسی بودجه بپردازند لذا رعایت حال مردم ضروری است از سوی دیگر رئیس و هیأت رئیسه مجلس باید به سوگندی که خورده‌اند عمل کنند.

کد خبر: ۱۳۶٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha