۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
نقش موثر اقتصادی و امنیتی گاز در روابط منطقه‌ای
رئیس دانشکده اقتصادی دانشگاه امام صادق مطرح کرد

نقش موثر اقتصادی و امنیتی گاز در روابط منطقه‌ای

رئیس دانشکده اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: گاز؛ دو نقش اقتصادی و امنیتی ایفا می‌کند یعنی اگر بتوانیم مجموعه همسایگان را از جهت تامین انرژی گاز به خودمان وابسته کنیم شرایط امنیتی، پایدار خواهد بود.

به گزارش بازار، مهدی صادقی شاهدانی افزود: نشست دوحه در رابطه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با قطر تاثیرگذار است، دیپلماسی اقتصادی ما پاشنه آشیل شرایط موجود و آینده می‌باشد.

وی ادامه داد: بدلیل اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی همچنین جایگاه نخست انرژی جهان است بنابراین مهم است که نقش اصلی خودمان را ایفا کنیم.

شاهدانی گفت: اوپک گازی یکی از نهادهایی است که ما باید متفاوت از آنچه که در اوپک نفتی هستیم ظاهر شویم تا بتوانیم منافع کشور را در این مسیر به بالاترین سطح برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: کشوری که دارنده ذخایر گازی قابل توجه است باید نقش خوبی در این عرصه ایفا کند همچنین بتواند مجموعه بازار گاز جهان را به سمت شرایط مطلوب هم به نفع تولید کنندگان و عرضه کنندگان گاز وهم به نفع شرایط سرمایه گذاری ببرد.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در بازار گاز مهم است سرمایه گذاری‌های لازم در این عرصه می‌باشد و از این سرمایه گذاری‌ها باید منفعت لازم را کسب کنیم.

رئیس دانشکده اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اجلاس دوحه دستاوردهای خوبی دارد، رئیس جمهور در دیپلماسی اقتصادی خط اول جبهه هستند و امیدواریم با اعتقاد رئیس جمهور نسبت به دیپلماسی اقتصادی و انرژی بتوانیم بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم.

وی افزود: گاز می‌تواند در بهبود شرایط سیاسی موثر باشد یعنی اگر جاهایی به لحاظ سیاسی زوایه بوجود آمده باشد با توجه به پتانسیلی که در گاز داریم این زوایه را تا حد زیادی بهبود خواهیم بخشید و شرایط سیاسی را تغییر دهیم بنابراین رابطه دو طرفه بین شرایط سیاسی و امکانات گازی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: ما باید بخوبی از ظرفیت گازی کشور استفاده کنیم همچنین از طریق بستر سازی اگر لازم باشد شرایط سیاسی را به نفع کشور تغییر دهیم و با منافع جمهوری اسلام ایران سازکار کنیم و از بهبود شرایط سیاسی در جهت بازار مطلوب‌تر برای گاز و فراوردهای مرتبط با گاز استفاده کنیم.

صادقی گفت: ما می‌توانیم ظرفیت قطر را از این جهت استفاده کنیم که منافع گازی دارد و ما هم همسایگانی داریم که نیاز به گاز دارند، در کشور شبکه گذاری گاز انجام دادیم و این به ما کمک می‌کند تا از ذخایری گازی قطر استفاده کنیم و نیازهایی که خودمان نمی‌توانیم برای همسایگان تامین کنیم از این طریق انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: گاز دو نقش اقتصادی و امنیتی ایفا می‌کند یعنی اگر بتوانیم مجموعه همسایگان را از جهت تامین انرژی گاز به خودمان وابسته کنیم شرایط امنیتی، پایدار خواهد بود و بهتر از گذشته می‌توانیم شرایط امنیتی منطقه را در دست بگیریم، چون تنش بین همسایگان برای همه کشورها مشکل زا می‌باشد و گاز نقش امنیتی بارز را بخوبی ایفا می‌کند.

رئیس دانشکده اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در مطالعات، موضوعات مرتبط با گاز را بررسی کردیم اول صادرات گاز از طریق خط لوله، دوم صادرات گاز از طریق LNG که صرفه بهتری نسبت به خط لوله دارد، ولی خط لوله برای منطقه بسیار مناسب و با صرفه است، چون در منطقه‌ای هستیم که تقاضا کنندگان متعددی داریم تا از طریق خط لوله به آن‌ها گاز طبیعی برسانیم.

وی افزود: ما باید در ارتباط با بازار شناسی بسیار عمیق، علمی و کارشناسی کار کنیم تا براحتی بتوانیم در این بازارها حضور پیدا کنیم.

وی ادامه داد: تقابلی در دنیا از سال ۲۰۲۰ در جهت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر شروع شده است و این تقابل، جدی است و نمی‌خواهند وابستگی به سوخت‌های فسیلی داشته باشند، چون در امنیت انرژی کشورها موثر است بنابراین سهم انرژی‌های تجدید پذیر در صورت بهبود موجب کاهش هزینه‌های خارجی و بهبود محیط زیست می‌شود همچنین تقابلی بوجود می‌آید که بازار انرژی را به سمت خاصی که مدنظرشان است هدایت می‌کنند.

صادقی گفت: موضوع بهینه سازی مصرف گاز می‌تواند از جهات مختلف به ما کمک کند اول اینکه ظرفیتی را آزاد می‌کند تا در جهت توسعه تجارت انرژی استفاده کنیم و امروز گاز قیمت خوبی دارد و اگر صرفه جویی لازم را انجام دهیم درآمد ارزی کسب خواهیم کرد بنابراین در آمد ارزی موجب می‌شود که ما توان خوبی در مدیریت بازار ارز داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در برهه‌ای از زمان موضوع عایق بندی پنجره‌ها مراحل ابتدایی را پشت سر می‌گذاشت و شرایط خوبی نداشتیم، ولی امروز عایق بندی ساختمان‌ها و پنجره‌ها تا ۲۰ درصد موجب صرفه جویی انرژی می‌شود و این در آمد ارزی قابل توجهی را نصیب ما می‌کند.

وی تصریح کرد: توسعه پتروشیمی موجب ایجاد شرایط مناسب برای کشور می‌شود، ولی آینده پتروشیمی از طریق پترو پالایشگاه‌ها هم امکان پذیر است، امروز موضوع تبدیل مواد نفتی به مواد شیمیایی موضوعی است که در دستور کار بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی تولید کننده مواد شیمیایی و پتروشیمی است بنابراین اگر بنا باشد در فروش نفت محدودیت داشته باشیم باید به سمت تبدیل مواد نفتی به مواد شیمیایی برویم.

صادقی گفت: زمانی که همسایگان ما به سوخت پاک نیاز دارند و امکان فراهم کردن این سوخت در کشور وجود دارد می‌توانیم منافع این کشورها را به منافع کشور خودمان گره بزنیم.

وی افزود: با ایجاد امنیت منطقه ای، امنیت اقتصادی ایجاد می‌شود و امنیت اقتصادی موجب می‌شود که مراودات اقتصادی ما بهتر شود.

وی ادامه داد: ابزار انرژی در مناسبات تجاری ما نقش تعیین کننده دارد.

کد خبر: ۱۳۶٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha