۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
خط کشتیرانی ایران و قطر راه‌اندازی می‌شود
مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر:

خط کشتیرانی ایران و قطر راه‌اندازی می‌شود

ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر از راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران و قطر تا پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خبر داد.

به گزارش بازار، سیاوش ارجمندزاده مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با اشاره به اظهارات وزیر و راه و شهرسازی مبنی بر راه اندازی خط مشترک کشتیرانی بین ایران و قطر بر اساس توافق بین دو کشور که قرار است پس از سفر رییس جمهوری به دوحه نهایی شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه از بندر دیر تا بندر الرویس قطر حدود ١٠٠ مایل دریایی فاصله است و کمترین مسافت در بین سواحل کشور به شمار می رود، باید تمرکز خود را در حوزه مسافرت‌های دریایی و حتی گردشگری دریایی قرار دهیم.

وی افزود: چند سالی است که از بندر دیر به بندر الرویس کالاهایی که عمدتا یخچالی هستند از طریق کامیون‌های یخچالی به وسیله شناورهای لندینگ‌کرافت جابه‌جا می شوند.
تجهیز بندر دیر، حمل کالا به قطر را بیشتر می‌کند

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده کالاهای ارسالی از بندر دیر به بندر الرویس قطر مربوط به مصالح ساختمانی و مواد معدنی است، عنوان کرد: در صورت تجهیز بندر دیر به ایکس‌ری به منظور مقابله با قاچاق کالا، امکان حمل هرچه بیشتر و بهتر کالا از ایران به قطر وجود خواهد داشت و این مساله از مسئولیت های گمرک است که امیدواریم مدنظر قرار گیرد.

ارجمندزاده با بیان اینکه ۲ سال قبل سعی کردیم خط مسافری بین بوشهر و دوحه ایجاد کنیم، گفت: در صورت وجود شناور رو-رو پسنجر که امکان انتقال همزمان مسافر و کامیون را دارد می توان شاهد فعالیت مقرون به صرفه در بخش مسافری دریایی بین ایران و قطر بود.

وی ادامه داد: تا زمانی که مساله سوخت در بخش مسافری دریایی مدنظر قرار نگیرد، انجام سفر دریایی از سوی مسافران مقرون به صرفه نخواهد بود و معادل هزینه هواپیما تمام می شود، زیرا هزینه سوخت بانکرینگ نسبت به سوخت یارانه ای بیشتر است و اگر مساله سوخت حل شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر خاطرنشان کرد: در این صورت امکان کاهش قیمت بلیت وجود دارد و مسافران می توانند با هزینه کمتری نسبت به سفر هوایی از طریق شناور سفر خود را بین دو کشور انجام دهند و به‌طور حتم با استقبال مواجه خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های مسافری اختصاص پیدا کند تا خط کشتیرانی بین بوشهر و دوحه راه اندازی شود.

ارجمندزاده خاطرنشان کرد: در حوزه کالا مشکلی برای تردد شناورها وجود ندارد و سال‌ها است که تردد بین بنادر بوشهر و دیر به بندر الرویس قطر انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه باید روی مقوله سفر دریایی و گردشگری دریایی بین ایران و قطر تمرکز کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز پیش رو داریم می توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد و با کاهش هزینه تردد و به دلیل ایمنی بیشتر حمل و نقل دریایی، شاهد تردد مسافران و متقاضیان بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر افزود: باید توجه داشته باشیم بسیاری از افراد عرب زبان تمایل دارند با وسیله شخصی خود سفر کنند و در صورت تهیه کشتی‌های رو-رو پسنجر این امکان فراهم خواهد بود تا این افراد از مسیر دریا به همراه خودروی شخصی خود به ایران بیایند و در عین حال به کشورهای آسیای میانه و ترکیه سفر کنند، زیرا این کشتی‌ها از امکان انتقال همزمان مسافر و خودرو برخوردار هستند.

کد خبر: ۱۳۶٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha