۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
خلاصه تغییرات بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس
مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد

خلاصه تغییرات بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ پرداخت.

به گزارش بازار، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ پرداخت. در این گزارش مهم ترین مصوبات کمیسیون تلفیق و تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به تفکیک تبصره ها ارائه شده است.

در بخش دیگر این گزارش نقاط قوت و ضعف مصوبات کمیسیون تلفیق از نگاه کارشناسی این مرکز بیان شده است. از مهمترین نقاط قوت مصوبات کمیسیون تلفیق می توان به عدم استقراض از صندوق توسعه ملی، تکلیف دولت به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در بهینه سازی مصرف سوخت و ارتقا حمل و نقل عمومی، توجه به معیشت حداقل بگیران، ایجاد شفافیت در تسهیلات کلان، تکلیف به هوشمند سازی نظام سلامت، ایجاد ظرفیت تسهیلات ایام بیکاری و بیماران صعب العلاج، تصویب احکام انضباطی و اصلاحی برای شرکت های دولتی در تبصره (۲)، تکلیف دولت به تنظیم برنامه دیپلماسی اقتصادی و تعیین ماموریت برای دستگاه های مرتبط و احکام انضباطی و شفاف سازی در تبصره های ۱، ۵، ۱۷ و ۱۹ اشاره کرد.

همچنین از مهمترین نقاط ضعف مصوبات تلفیق می توان به افزایش انتظارات گروه‌های مختلف در مصوبات پر هزینه که منابع آن احتمال تحقق کمی دارد نظیر پیش بینی مخارج متنوع و بعضا پایدار از محل درآمدهایی با احتمال تحقق پایین از جمله تهاتر نفت مازاد و واگذاری سهام دولت، افزایش فروض مربوط به صادرات نفت و فرآورده های نفتی، حذف اصلاحات صندوق های بازنشستگی، تغییر منطق پلکانی افزایش حقوق لایحه دولت و ساز و کار نامطلوب توزیع تسهیلات و منابع در تبصره ۱۶ و ۱۸ اشاره کرد.

در انتها نیز برآورد مهمترین تغییرات ایجاد شده در نتیجه مصوبات کمیسیون تلفیق در ارقام منابع و مصارف بودجه به تفکیک و با ذکر موضوع تغییر ارائه شده است.

دریافت فایل کامل گزارش

کد خبر: ۱۳۶٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha