۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۲
 افزایش فروش نفت مساوی است با کاهش فروش اوراق
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

افزایش فروش نفت مساوی است با کاهش فروش اوراق

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهادی داد که اگر نتوانست نفت بفروشد اوراق واگذار کند که در مجلس این بند حذف و اعلام شد اگر دولت در پی توافق در مذاکرات توانست نفت بیشتری بفروشد انتشار اوراق را کاهش دهد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت تلاش دارد بخشی از مشکلاتی که از دهه‌های گذشته به او منتقل شده، رفع کندگفت: توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۱ باید با واقعیت همراه باشد. اگرچه این لایحه نقاط مثبت زیادی دارد اما بی‌توجهی دولت و مجلس به برخی مسائل ممکن است برای اقتصاد کشور مناسب نبوده و آن را با مسائل و چالش‌های بسیار مواجه کند.

مهرداد گودرزوند چگینی افزود: با توجه به مشکلات در فروش نفت و برگشت پول ناشی از فروش نفت به دلیل تحریم‌های بانکی باید به درآمدهای مالیاتی توجه شود، زیرا هرساله درآمد نفت در بودجه سالانه در حال کاهش است. برای اینکه این کمبود جبران شود و منابع درآمدی دیگری بتواند جای منابع درآمدی حاصل از فروش کمتر نفت را جبران کند، ناگزیر به تکیه بر درآمدهای مالیاتی کشور هستیم.

وی عنوان کرد: بحث مربوط به مالیات باید جامع باشد به عنوان مثال اگر مجموعه‌ای مالیات کسب و کار خود را پرداخت کرده، معنا ندارد دوباره از سپرده‌های آن بخش حقوقی مالیات گرفته شود اما اگر سپرده‌هایی شناسایی شود که تاکنون مالیات کسب و کار خود را پرداخت نکرده‌اند و ظن به رانت در آن ایجاد شده است باید از آنان مالیات گرفته شده تا در بخش تولید به کار گرفته شود. اما باید در بودجه همه این موارد شفاف و روشن مشخص شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس ادامه داد: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهادی داده بود که اگر نتوانست نفت بفروشد اوراق واگذار کند که در مجلس این بند حذف و اعلام شد اگر دولت نفت بیشتر فروخت از مقدار اوراق کاهش دهد.

وی اضافه کرد: اگر فروش نفت به سطح مشخصی برسد برای جبران کسری بودجه دیگر فروش اوراق توسط دولت معنایی ندارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص تاثیر احیای برجام در اقتصاد کشور، گفت: اگر ارتباطات بانکی برقرار شود و معاملاتی که قبل از تحریم وجود داشت از سر گرفته شود و فروش نفت و صادرات در بخش‌های مختلف به روال سابق بازگردد، به طور قطع اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت و تعامل ایران با جهان راحت‌تر خواهد بود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: زمانی مذاکرات وین موفق است که راستی‌آزمایی اتفاق افتاده باشد و فروش نفت صورت بگیرد که این دو در کنار هم می‌تواند قیمت دلار و عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.

گودرزوند چگینی با اشاره به لزوم مدیریت منابع به نفع مردم، اظهار کرد: مدیران اقتصادی کشور باید از منابع آزاد شده در آینده به نفع مردم بهره ببرند. زمانی که توانایی بهره گرفتن از این شرایط بیشتر صورت بگیرد، اداره کشور راحت‌تر خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۶٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha